Coax kabel

Dan toch nog even een vraag. Ik hoorde van iemand dat het voor klassieke muziek vaker geldt: het ene moment klinkt die hard, 't andere zacht, en als 't zacht klinkt hoor je een hoop ruis. Zo gaat het op dit moment bij mijn tuner, dus daarom wilde ik graag een betere coaxkabel kopen. Zou dat dan niks uitmaken? (Het gaat inderdaad om ontvangst via de kabel, niet om een eigen antenne.)

--
Bauk/je

http://www.swpbook.com/677
http://struikelend.doorhet.net/
de lachende panda

"de lachende panda" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Elke fabrikant kan coax maken volgens de RG specs

Voor space/aircraft/military ed. zijn er specificatie's opgesteld waaraan kabels moeten voldoen. Bijv. de USA norm JAN (join army navy) en MIL.

maar er zijn vele andere sites die van de hoed en de rand weten.

Maurits

Reply to
Maurits

"de lachende panda" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

DHZ... ,

fantasie

het

echt

Bij klassieke muziek wordt de modulatie niet zo sterk gecomprimeerd (processed) en dan KUN je in theorie in de zachte passages een beetje meer ruis verwachten. Maar als dit bij jou storend veel is, dan is er echt wat anders aan de hand.

Bij FM zijn de SIGNAALsterkte en de GELUIDSsterkte verregaand onafhankelijk van elkaar. Als de signaalsterktemeter op de tuner niet heel sterk variëert (en bij een kabelaansluiting zou de sterkte constant moeten zijn) is die ruis van (meerdere) andere factoren afhankelijk.

(de uitleg is ingewikkeld en gaat te ver voor dit moment. heb hier nog een stapel (meer dan 100 fotocopietjes) liggen van een artikelenserie over fm-tunerspecificaties)

MRe

Reply to
MRe

Signaalsterkte en *ruis*sterkte zijn wel gerelateerd, en dat je die ruis dan niet hoort als er met tig dB overheen wordt gejakkerd door een tuba wil niet zeggen dat ie er niet is.

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

"MRe" schreef in bericht news:442979fb$0$32608$ snipped-for-privacy@dreader18.news.xs4all.nl...

Aannemende dat de tuner oke is kan dat best. De dynamiek omvang van klassieke muziek is erg groot tussen pianissimo en fortissimo zit al gauw 50 dB. Op de CD wordt dat makkelijk gehaald. Maar in de transmissieweg van zender naar frontend gaat er wel wat verloren. Kabelmaatschappijen voegen er weer ruis aan toe (mengruis is het kopstation en versterkerruis op wijk en straat nivo om de kabelverliezen te compenseren.

Als de treshold een bepaalde grens overschrijdt, maakt het niet meer uit voor het ruisnivo. Dat staat in de specs van de FM tuner. En je kan hem altijd nog op mono zetten dat scheelt 20 dB in ruisnivo. Ooit had ik een draaibare 14 elements FM antenne waarmeew loepzuivere zuiver analoge signalen uit de lucht werden geplukt. Later werden de diverse straalverbingen vanuit het AVVC Hilversum in het land met PCM modulatietechnieken uitgerust. Toen werden live opnames van klassieke konserten al een stuk minder van. Gelukkig ben ik meer een popliefhebber ;-)

Bij het tegenwoordige kabelsignaal heeft het geen zin meer een dure tuner te kopen. Een digitale satellietontvanger (TV + Radio) en schotel is het handigst en verdient zichzelf in 2 a 3 jaar terug. Met een set topbox van 22 euro p/j bij CanalDigitaal heb je ook NL TV en radiozenders en automatische verlenging ieder jaar van je smartcard. Hoewel het niet mag volgens de voorwaarden kan je het setje meenemen over de grens binnen de footprint van de Astra 1 sat.

Maurits

Reply to
Maurits