Welke batterij lader en batterijen ????

Hoi allemaal,

Ik wil weten welke batterijen ik het best kan gebruiken in mijn Canon A75.? Welke batterijlader kan ik het beste gebruiken? De 1 zegt een snellader sloopt je batterijen en de ander zegt dat is onzin. Ik heb ze al gezien van 2400 ma maar die laden in ongeveer 20 uur op met een universele lader. Gaarne een goedkoop adres in de omgeving Rotterdam - Den Haag.

B.v.d Erik.

Reply to
BIKKEL.2

Beste Bikkel,

Kijk eens op

hier staan er diversen. De snelste (en bij deze zijn de batterijen er speciaal voor gemaakt!!) is de varta 15 minutes charge and go. In 15 minuten 4 x AA (penlight) van 2000mAh vol geladen!! Deze lader staat op de begin pagina.

Ook de gebruikers ervaringen zijn prima.

Groeten,

LEO

----- Original Message ----- From: "BIKKEL.2" Newsgroups: nl.hobby.elektronica Sent: Tuesday, July 13, 2004 12:15 PM Subject: Welke batterij lader en batterijen ????

A75.?

onzin.

een

"BIKKEL.2" schreef in bericht news:40f3b632$0$140$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

A75.?

onzin.

een

Reply to
Leo

Lowcost universele traaglader, en *2* (of meer) setjes batterijen! De ene flits je leeg terwijl de andere laden - altijd een setje vol als je iets bijzonders gaat doen.

Meeste AA cel (daar hebben we het over?) leveranciers bevelen geen lading aan met meer dan ~ 2C, en temperatuurcontrole is dan aanbevolen. Duurt laden nog steeds meer als een uur.

Traagladen kent al die problemen niet, doe het zelf al jaren als bovenomschreven. (Dimage 2300, 4 x AA, 2 x CD walkman, 2x AA, diverse spullen voor de kids...oudste set is nu > 3 jaar oud en nog steeds goed - dat waren goedkope Kijkshop 1300 mA NiMH's

--
 - René
Reply to

"BIKKEL.2" schreef in bericht news:40f3b632$0$140$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Snelladen is helemaal niet slecht, dat is echt een fabeltje. De lader moet echter wél intelligent zijn. Hij moet kort gezegd, in staat zijn de laadtoestand en de temperatuur te meten en, héél belangrijk, hij moet laadschachten hebben die de accu's echt per cel laden. Laden per twee of, nog erger vier, betekent dat de accu's elkaar beïvloeden en daardoor niet optimaal geladen worden.

De door de Consumentenbond als beste geteste lader (Hema art. nr 41210760) heeft wél een slimme laadtechniek (delta V), maar laadt helaas per twee cellen en dat is dus niet optimaal.

Het beste is een lader als de Varta Type 57043, die per cel laadt, zowel AA als AAA aan kan en zelfs 9V blokjes. De zwaarste NiMh laadt hij in maximaal 1,5 uur.

De Varta 15 minutenlader (Type 57053) is een heel bijzondere omdat hij de (speciaal daarvoor ontworpen en bijgeleverde "15 minute") accu's van 2000 mAh inderdaad in slechts 15 minuten laadt. Voor andere types accu is hij ook wel geschikt, maar hij heeft dan een laadtijd van enkele uren.

Wat merken accu's betreft: er zijn sterke verschillen in levensduur. Mijn ervaring is dat Varta accu's in elk geval zich lang goed houden. Met andere merken is het afwachten.

Succes,

Cogito, Ergo Sum

Reply to
Ergo Sum

Toch heb ik, in mijn beperkte ervaring met NiMH batterijen, het idee dat ik met een setje dat binnen 5 uur geladen wordt veeeeel korter doe. In mijn Philips Twist telefoon deed ik met de originele accu een jaar of 5 (toen was ie nog 80%, maar maakte slecht contact door vallen enzo). Bij een Siemens C25 ben ik na 2 jaar alweer aan een nieuwe toe, die wordt ook beduidend warmer tijdens het laden. Kan deels toeval zijn, of een slecht laadalgoritme, maar helemaal toeval is het niet dat fabrikanten bij snelladen bijvoorbeeld zo'n 500 cycli garanderen en bij normaalladen meer dan 1000...

Per cel laden is sowieso natuurlijk beter dan in serie, maar 1.5 uur laat ik graag aan anderen over.

moet

of,

niet

AA

Het is een kwestie van de juiste techniek. Snelladen is echt geen probleem met de juiste lader. Jij spreekt overigens over accu-packs van telefoons en daar had ik het niet over. Waarschijnlijk gaan die relatief kort mee, omdat de laders niet ge-advanceerd zijn en omdat het om packs gaat. Packs zijn een probleem omdat de verschillende cellen elkaar beïnvloeden en daarmee de levensduur sterk wordt verkort. Warmte zegt helemaal niets: opwarmen tot 60% is geen enkele probleem. Vergis je niet: de accu is dan net niet meer aan te pakken zo heet! Juist langzaam laden is vaak een bron van ellende omdat de accu inwendig b.v. kristalvorming gaat vertonen die uiteindelijk tot kortsluiting leidt. Vooral bij NiCd accu's een bekende reden voor overlijden. Overigens kun je ook slimme laders krijgen waarmee reviven van accu's mogelijk is, maar dan praten we ook over een bijbehorend prijsniveau. Er worden echt heel veel accus's afgedankt die, mits op de juiste wijze behandeld, nog jaren hadden meegekund!

Cogito, Ergo Sum

Reply to
Ergo Sum

"Ergo Sum" schreef in bericht news:40f55eda$0$568$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

zowel

en

omdat

een

Vergis

Hier kan ik mij uit eigen ervaringen bij aansluiten. De accu van mijn Festo accuboorschroevendraaier is in ongeveer 18 minuten vol en dat zonder echt warm te worden, hooguit een beetje lauw. Een 6 jaar oude Friwo Giga-box heeft ook al een zeer goed algoritme, pen-lite's in pakweg een uur vol. Er zijn grote verschillen in de kwaliteit van de cellen, b.v. panasonic en sanyo zijn over het algemeen prima, varta vind ik soms wat minder, cellen van conrad eigen merk kunnen na 3 x laden wel bij het chemisch afval, wat een zooi! Ik gebruik van panasonic nog een setje penlite-cellen van zo'n 10 jaar oud (500mAh). Het is dus niet alleen een kwestie van een goede lader, maar ook van goede cellen.

Groet,

Gerard

--
Posted by news://news.nb.nu
Reply to

[...]

Jaaa, uitstekende opmerking! :-)

Ik herinner me glashelder een van de eerste deugdelijke artikelen over dit onderwerp, maar dan ging het over de ONTlaadstromen :-))

In feite geen groot verschil (in deze situatie).

Het bleek toen dat er bij de standaard-tests van de diverse fabrikanten altijd grote stromen gebruikt werden om de cellen aan de tand te voelen. Men dacht natuurlijk: grote stromen = de ergste test (en dat bleek later dus anders te zitten). Steeds mooie resultaten.

En als ze dan in de praktijk werden ingezet en slechts matig ontladen werden, bleken de cellen erg slecht te presteren. Snelle ontlading, interne kortsluiting, vroegtijdige uitval.

In die gevallen bleek het vaak goed te werken om de slechte cellen even zeer zwaar te belasten of te laden. Voor het laden moesten dan korte tijd stromen van 10 A of meer worden aangelegd. Om de kristallen te vernietigen. Daarna gingen die cellen nog redelijk lang mee.

[...] Telcofan
Reply to
Telcofan

Toch heb ik thuis NiCd's liggen die het na 15 jaar nog steeds goed doen, ondanks dat ze altijd langzaam opgeladen zijn.

--
Peter van Merkerk
peter.van.merkerk(at)dse.nl

inwendig

leidt.

Dat kan best kloppen, dat heeft met de kwaliteit van de cellen zelf te maken. Waarschijnlijk zijn die 15 jaar oude cellen zo'n 500 mA. Met het streven naar grotere capaciteit is in het algemeen de levensduur minder geworden.

--
Groet,     Gerard,

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

De -dV is gebaseerd op het feit dat NiCad batterijen een negatieve spannings stijging (dus een daling) geven als deze vol. Dit meet de lader en stopt dan de laadprocedure. Dit is alleen goed toepasbaar voor NiCad batterijen. Bij NiMH batterijen is de temperatuur meer van belang, De reden hiervoor is dat NiMH in het algemeen eerder in temperatuur stijgt dan de -dV geeft. Deze temperatuurs stijging verkort de levensduur van de NiMH.

AA

Dit zou betekenen dat de lader met een laadstroom van 4C werkt, in dit geval dus >8 ampere. Volgens de specs is de laadstroom voor de AA batterijen

7500mA. Dit betekent dus voor een lege 2000mAh batterij ongeveer 20min laadtijd voordat deze vol is daar tijdens het laden een gedeelte in warmte wordt omgezet en dit tijdens de laatste fase van het laden toeneemt. Helaas staat niet vermeld of het laden sequentieel of simultaan is. De "intelligentie" (temperatuursmeting) zit in de batterij. Als deze "intelligentie" een -dV simuleert, kunnen deze batterijen ook goed op bijv bovenvermelde slimme lader van de Hema geladen worden. Al met al een leuk ladertje met leuke batterijen.

Groeten, Rob

Reply to
RP

Klopt, dit zijn inderdaad 500mA cellen, nog met zo'n ventiel er op.

--
Peter van Merkerk
peter.van.merkerk(at)dse.nl

Het ventiel zit er nog altijd, gewoonlijk verwerkt in de pluspool. Het is in feite niet meer dan een stukje kunststof dat door inwendige druk even open kan gaan.

--
Groet,     Gerard,

verwijder "nospam" uit e-mail adres

Posted by news://news.nb.nu
Reply to
Bezemsteel

"RP" schreef in bericht news:cd5ngt$cgm$07$ snipped-for-privacy@news.t-online.com...

met

moet

of,

niet

41210760)

spannings

dan

dat

de

2000

geval

Helaas

Dat is waar! De Varta 15 minute lader laadt 4 accu's tegelijk en doet er inderdaad precies 15 minuten over om 4 lege accu's tot de nok toe vol te laden. De lader is een geschakelde voeding met een output van 14,5V en 4,5A. Hoe op deze wijze de vereiste hoge laadstroom precies wordt gegenereerd is me niet duidelijk, dat het prima werkt is wél duidelijk!

Cogito, Ergo Sum

Reply to
Ergo Sum

met

moet

of,

niet

41210760)

spannings

dan

dat

toch wel vreemd dat het gros van de "intelligente" NiMH laders allen werken volgend -dV/dT detectie principe .. zeker die "3 uurs" laders want daar worden de batterijen niet eens warm. FWIW

Reply to
imbsysop

Canon

twee

Bij

werken

Nee, dat is niet vreemd, hoe wil je nml de temperatuur meten? Bij de speciale Varta batterijen zit de temperatuurs sensor ingebouwd. Dus gewoon langsamer laden en dan op de -dV/dT stoppen. Bij langsaam laden is de temperatuurs stijging minder. Als fabrikant zoek je dan een middenweg tussen snel laden en levensduur.

Groeten, RobP

Reply to
RP

is

op

lader

moet

twee

stopt

is

Deze

tussen

dank voor de "uitleg" .. maar sorry, niet erg overtuigend helaas .. :-) .. zeker niet als je tech specs van NiMH batterijen (oa dT/laadtijd) en tech specs van de laders naast mekaar legt ..

Reply to
imbsysop

"imbsysop" schreef in bericht news:40f837da$0$32165$ snipped-for-privacy@news.skynet.be...

dat

uur

de

daardoor

batterijen.

daar

gewoon

Dan was mijn uitleg niet goed genoeg. Persoonlijk werk ik met batterij packs en intelligente laders voor NiCad, NiMH en LiIon met o.a. de volgende stops voor snel laden:

-dV/dt, dT/dt, Tmin en Tmax, Vmax, Imin. De 'intelligente' consumer laders worden in de professionele branche al >10 jaar geproduceerd en vallen daar tegenwoordig onder de eenvoudige laders. Je kunt natuurlijk wel de specs van de batterijen en de laders naast elkaar leggen, maar een andere capaciteit in de batterijen geeft ook weer andere specs.Voorbeeld: Een batterij laden met 1/10 C is nooit een probleem (C is de capaciteit en laden met 1/10 C betekent dat de batterij in 10 uur geladen wordt). Als ik een lader heb voor 2100mAh batterijen, welke met 1/10 C laadt, zal die batterijen van 1200mAh met ongeveer 1/6 C laden waardoor de temperatuurs-huishouding van de batterij er heel anders uit ziet. Snelladers werken vaak met 2 C - 1/2 C, afhanlijk natuurlijk van de capaciteit van de batterij. Hierbij zal bij NiMH de temperatuur omhoog gaan voordat de -dV/dt komt, deze temperatuurs stijging verkort de levensduur van NiMH. NiCad batterijen hebben hier minder last van, de -dV/dt komt op tijd. In de (semi)professionele battery branche, worden bv NiMH battery packs (model NP) gemaakt met een stukje electronica erin welke de temperatuur meet een een -dV/dt genereert zodat de lader op tijd stopt met snel-laden. Uitgaande van de specificaties van de vermelde Varta lader + batterijen, verwacht ik dat deze dezelfde techniek gebruiken en een -dV/dt genereren.

Groeten, RobP

Reply to
RobP