AC lader.

Voor mijn gps mio 269+ is de 220V lader stuk. Output is +5V 1.0A. Bij het openen zie ik een heel pak electronica wat vervanging van componenten onmogelijk maakt. Kabel en stekker zelf is ok. Zou ik zomaar een andere +5V voeding 1.0A met de juiste polariteit mogen gebruiken. Kan tot hiertoe geen originele voeding vinden.

Suggesties welkom.

Dank en de groeten.

Reply to
Edy

"Edy" schreef in bericht news:JCYak.107093$ snipped-for-privacy@newsfe12.ams...

Ik denk dat dit geen lader is doch gewoon een voedingsadapter (d.w.z. dat de elektronica die echt het laden van de accu regelt in het toestelletje zelf zit en niet hierin).

Vermoedelijk is het een geschakelde voeding. Als hij zoveel weegt dat je het idee hebt dat het een leeg doosje is, dan is het dat. Bovendien verwacht je bij een conventionele voeding ook geen pak elektronica.

Ik verwacht van wel, waar je wel goed op moet letten is dat de polariteit op het stekkertje goed is. Het beste zou zijn om een foto van het apparaatje en eventueel ook van de elektronica te maken en die ergens te plaatsen (meeposten mag niet in een non-binaries groep maar er zijn genoeg sites waar je zoiets gratis kunt stallen). Dit heeft nog een bijkomend voordeel, schakelende voedingen stoppen er vaak mee omdat een bepaald type condensator niet meer goed is (elco) en je die voor weinig geld zou kunnen vervangen, er zitten er meestal een paar in. Uit je verhaal maak ik op dat je geen fanatieke elektronicus bent maar dat je wel het kastje open hebt weten te krijgen, wie weet lukt het je met wat hulp wel om ze te vervangen (en dat is wel beter mogelijk als je ook een fotootje van binnen zou kunnen leveren). Ik heb zo al heel wat als verloren beschouwde adaptertjes weten te repareren voor letterlijk enkele dubbeltjes. Nu zijn ze in hun geheel wel niet zo duur maar procentueel gezien bespaar je heel veel, daarbij is het natuurlijk ook veel beter om dingen niet zomaar af te danken als ze nog bruikbaar zijn. Evengoed loop je wel het risico dat er toch iets anders kapot is en je dubbeltjes weggegooid geld zijn.

Groetjes, Rene

Reply to
Rene

--
inox
Reply to

"Rene" schreef in bericht news:K31bk.83152$ snipped-for-privacy@newsfe14.ams...

Dag Rene,

Bedankt voor uw uitleg. Het is wel degelijk een lader. Ik heb de dioden, transistoren en elco's uitgemeten (deze zijn goed) maar de trafo is stuk. Primaire is ok, secundaire geen spanning.

Groetjes, Edy

Reply to
Edy

Bedankt Inox. Ga eens zien of dit dezelfde is voor een 269+ en of ze leveren in België.

Groetjes, Edy.

Reply to
Edy

Wat is het merk en type?

--
Gr. Balt
Reply to

Zie daar weinig merk op staan, wordt bij mio 269+ gps geleverd. switching power supply xq z Model: PSC05R-50 PH

Mvg, Edy

Reply to
Edy

Het lijkt mij gewoon een voedingsadapter die 5 Volt afgeeft, net als de 12 Volt auto-adapter. De oplaad"intelligentie" zit in de Mio 269 zelf. Ik heb even aan mijn Mio adapter gemeten. De onbelaste spanning is 5,3 Volt.

Is de support van Mio

zó slecht dat na 2(?) jaar al geen onderdelen meer geleverd worden? Updates van kaartmateriaal is in elk geval niet te koop. Miomaps v3 West-Europa _zou_ beschikbaar zijn, maar is al bijna een jaar "tijdelijk uitverkocht". Ik heb spijt dat ik destijds voor Mio heb gekozen :-(

--
Edward
Reply to

Ik heb net als jij daar ook spijt van.