aardlek zoeken?

Hallo allemaal,

mijn aardlekschakelaar is de afgelopen week er twee maal uitgegaan. Nou is dat nog niet echt het melden waard, maar als ik m weer aan doe blijft het ding gewoon aan. Ik weet niet precies hoelang (de tweede keer ging ie uit terwijl ik een paar dagen weg was, lekker dweilen) maar in ieder geval meer dan 24 uur. Omdat de uitval-frequentie (voorlopig?) zo laag is, is het nogal lastig testen welk apparaat het probleem veroorzaakt. Heeft er iemand een handigheidje hiervoor? Ik las in een ander draadje dat ook aardlekschakelaars wel eens raar doen. Is er een manier om dat te testen?

alvast bedankt, groeten, Olaf

Reply to
Olaf

Heb je soms een kabel in de tuin liggen?? Bij ons sloeg die ook op zéér onregelmatige tijden eruit. Geen touw aan vast te knopen, totdat het begon op te vallen dat hij het alleen deed als het een tijdje geregend had. Nadat de kabel verwvangen was, was het probleem opgelost.

Have Fun

Fons

email: snipped-for-privacy@SPAMvraagt.vaak.nl

Reply to
Fons

had ik maar een tuin ;-) maar bedankt voor de tip. Overigens heb ik allerlei apparaten al uit het stopcontact getrokken en nu is het wachten of/tot het ding er weer uit gaat. Als dat gebeurt kunnen al die apparaten er weer in, (geen van alle boosdoeners), maar als 't nou niet gebeurt...

groet, Olaf

Reply to
Olaf

Als je een multimeter hebt, kun je kijken of er weerstand meetbaar is tussen de fasedraad en de aardaansluiting. Je kunt dit op twee manieren doen: per apparaat (veel werk, maar wel veilig) en per groep (gaat vaak sneller, zeker bij veel aangesloten apparaten, of apparaten met een vaste verbinding, maar dan moet je wel heel goed op de veiligheid letten).

Per apparaat: Zet de ohmmeter op het hoogste bereik (2 of 20 mega-ohm), haal achtereenvolgens ieder apparaat uit het stopcontact, schakel het in, en meet de weerstand tussen beide stekkerpennen en de aardaansluiting. Beide stekkerpennen moeten een oneindige weerstand naar aarde vertonen.

Per groep: Zet eerst alle groepen en de aardlekschakelaar uit. Wat je ook doet, controleer *iedere keer* voordat je een ohmmeter of iets anders in een stopcontact prikt met een spanningzoeker of er inderdaad geen spanning meer meetbaar is. Ook al weet je nog zo zeker dat je alles uit hebt gezet, vergissingen worden nu eenmaal gemaakt - door jouzelf, of door een nietsvermoedende huisgenoot die de stroom weer inschakelt.

Zet de meter weer op een hoog meetbereik en meet telkens de weerstand tussen de aardaansluiting en beide polen van iedere contactdoos. Wanneer je een groep vindt met een meetbare weerstand, haal je één voor één de apparaten in die groep uit de stopcontacten. Zodra de weerstand oneindig wordt, heb je het apparaat in kwestie gevonden. Controleer dit door op de stekker van het apparaat zelf te meten. N.B.: let op dat je ook de aardlekschakelaar uitzet, want anders meet je altijd een lage weerstand tussen de aarde en de nulleiding.

Nog wat oorzaken en tips met betrekking tot aardlek:

- Ik heb zelf eens een vriezer gehad waar zich in de loop der jaren ijs in het thermostaatgedeelte had verzameld, domweg door bevriezende waterdamp. Zolang het ijs was, gaf dit weinig problemen, maar op het moment dat dit ijs om welke reden dan ook ontdooide, ging het water geleiden en trad een aardfout op.

- Ook een onbedoelde verbinding tussen de aarde en de nulleiding (de blauwe draad) achter de aardlekschakelaar kan deze doen doorslaan - maar alleen als er veel stroom loopt, en er zo voldoende spanning over de nulleiding wordt ontwikkeld om weer een verschilstroom in de aardlekschakelaar te laten ontstaan.

- Onder meer pc's hebben ontstoorcondensatoren van de lichtnetaansluitingen naar massa, die (zeker bij meerdere machines) een behoorlijke aardlekstroom kunnen veroorzaken. Deze stroom blijft bestaan zolang de voeding niet 'hard' (dat wil zeggen: met een schakelaar) is uitgeschakeld. De kleinste extra stroompiek kan dan de aardlekschakelaar 'zomaar' doen doorslaan. Overigens is wat extra informatie over dit laatste welkom, want ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat dan gaat wanneer iemand een stuk of 5 - 10 pc's wil aansluiten (je zou zeggen dat de aardlek dan bijna altijd moet doorslaan).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, groeten,

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Meestal is het een probleem dat met vocht te maken heeft.

Bij ons is het bijvoorbeeld de ventilatormotor van de wasdroger die dit veroorzaakt.

Een andere keer was het condensvorming bij de schakelaars van de diepvrieskast (een beroerde constructie waarbij ruimte voor de schakelaars is uitgespaard in de isolerende laag aan de bovenkant van de vriezer. Hierdoor is dit het koudste punt in de omgeving en loopt deze ruimte vol met condenswater. Hoe verzinnen ze het).

Ook berucht is de (oude) bedrading in het plafond van een slecht geventileerde keuken of doucheruimte liefst nog in metalen buizen!

In de aardlekschakelaar zelf zit een testcircuit met een drukknopje. Als je dit indrukt wordt er via een weerstand een aardlek gesimuleerd en dient de schakelaar uit te springen. Dan weet je in ieder geval of de aardlekschakelaar goed beveiligt.

Defecte apparatuur is doorgaans goed te traceren. Meestal blijft het probleem bestaan. Eerst maar eens onderzoeken in welke groep het probleem zich voordoet. Alle groepen uit. Aardlekschakelaar aan. Een voor een de groepen weer inschakelen. De groep met het aardlekprobleem doet dan de spanning weer wegvallen. Vervolgens in deze groep alle stekkers van verdachte apparaten uit het stopcontact. De spanning weer aanzetten en een voor een de stekkers er weer in. Je merkt gauw genoeg welk apparaat dan de schuldige is. Natte en geaarde apparaten staan als eerste op de verdachtenlijst (wasmachine, CV-pomp, wasdroger, koelkast etc)

Vochtige leidingen zijn moeilijker op te sporen. Zeker als je er relatief laat na het uitspringen van de aardlekschakelaar achter komt. Ook hiervoor geldt dat je eerst de groep moet zien te lokaliseren waarin het probleem zich voordoet. Dat kan eventueel zoals iemand al eerder opmerkte via een weerstandmeting. Enige intuïtie kan hierbij versnellend werken. Denk hierbij aan tweelingsnoertjes die in de muur zijn weggewerkt, leidingen in de grond, in vochtige ruimten etc.

Groet, Bert

Reply to
Bert Kraaijpoel

Heeft er iemand in je omgeving toevallig een megger ? Zo ja dan kan je diverse apparaten (niet die met schakelende voedingen) daarmee testen op aardlekken, de hoge (500 of

1000 volt) geeft een sluitende meting. Met een multimeter proberen een aardlek te zoeken (zeker een minimale) is de naald in de hooiberg.

Probeer eens je koffiezetapparaat grilletje en andere apparaten die een aarde hebben eens ongeaard aan te sluiten en meet dan eens de spanning die op de kast staat. Let dan wel op met aanraken hoor...

"Olaf" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@wanadQQ.nl... : On Tue, 01 Jun 2004 12:41:29 +0200, Fons wrote: : : > On Tue, 01 Jun 2004 11:17:35 +0200, Olaf wrote: : >

: >

: >>mijn aardlekschakelaar is de afgelopen week er twee maal uitgegaan. .... : >>Omdat de uitval-frequentie (voorlopig?) zo laag is, is het nogal lastig : >>testen welk apparaat het probleem veroorzaakt. Heeft er iemand een : >>handigheidje hiervoor? : >>>

: > Heb je soms een kabel in de tuin liggen?? Bij ons sloeg die ook op : > zéér onregelmatige tijden eruit. Geen touw aan vast te knopen, totdat : > het begon op te vallen dat hij het alleen deed als het een tijdje : > geregend had. Nadat de kabel verwvangen was, was het probleem opgelost. : : had ik maar een tuin ;-) maar bedankt voor de tip. Overigens heb ik : allerlei apparaten al uit het stopcontact getrokken en nu is het wachten : of/tot het ding er weer uit gaat. Als dat gebeurt kunnen al die apparaten : er weer in, (geen van alle boosdoeners), maar als 't nou niet gebeurt... : : groet, Olaf

Reply to
Doctor Barnard

Het is misschien een idee om zelf een lek van bv 20mA te maken en te kijken of het nu vaker voorkomt. Als het nu vaker voorkomt of hij vliegt er gelijk uit kun je met apparaten in en uitschakelen er achter komen wie de boosdoener is.

Groeten Pieter

Reply to
knak.worst(haalditweg)

Ik meet hier een stroom van ongeveer 1,6 mA door de PE voor één PC met monitor (plus nog wat randapparatuur). Vreemd genoeg zakt dat naar 1 mA als ik een 2e PC (ook met monitor) aanzet. Uit eerdere metingen kan ik me nog herinneren dat de meeste apparaten (met randaarde uiteraard) rond de 100 uA zaten, alleen de wasmachine zat wat hoger (1,5 mA). Al met al moet je toch aardig je best doen om boven de 20 a 30 mA te komen.

--
Maurice                                    mauricej (at) xs4all (dot) nl
Reply to

Bij mij kon exact hetzelfde probleem alleen maar worden verholpen door lasdoos voor lasdoos na te lopen. Draden losmaken en weer met nieuwe lasdoppen bevestigen. (waren die vreselijke insteekdingen, vervangen door echte doppen) Uiteindelijk gevonden. Tenminste, in de lasdoos in kwestie was optisch niets bijzonders aan de hand. Maar het is nu al weer jaren in orde na die actie.

L.

Reply to
Ludovicus

ik denk het niet, maar aan de andere kant weet ik niet wat een megger is...

ik zal eens wat proberen, met dank voor de waarschuwing ;-)

groeten, Olaf

Reply to
Olaf

die test werkt alleen voor apparaten met een randaarde. Betekent dat alleen een geaard aangesloten apparaat het uitgaan van de aardlek kan veroorzaken? In dat geval hoef ik niet veel te testen, zoveel van die apparaten heb ik namelijk niet. Ik dacht altijd dat de aardlek een verschil in stroom tussen nul en fase gebruikte om uit te schakelen en dat daarmee elk apparaat (ook die zonder randaarde) het afslaan kan veroorzaken. Klopt dat eigenlijk of vergis ik me?

mn koelkast moest eigenlijk wel dringend ontdooid worden dus het zou kunnen dat het probleem zichzelf heeft opgelost in de paar dagen dat ik niet thuis was, ahum.

tja, om nou zelf mn meterkast open te schroeven...

die zat niet in het stopcontact, dus da's 'm niet.

bedankt voor je uitgebreide reactie, groeten, Olaf

Reply to
Olaf

alles is dus mogelijk :-(

hij gaat dan uit.

dat is dus nogal een lastige test, want de schakelaar is er nu twee maal uitgegaan, maar daar zaten minstens twee dagen tussen. Oftewel, het ding gaat uit, ik haal m over en hij blijft weer uren aan.

groeten! Olaf

Reply to
Olaf

dit klinkt handig!

groeten, Olaf

Reply to
Olaf

uit de afdeling opbeurende berichten... evengoed bedankt voor de suggestie,

groet, Olaf

Reply to
Olaf

Nee, je hebt gelijk - maar als een apparaat zonder randaarde een lekstroom vertoont, *moet* er toch een pad naar aarde zijn - bijvoorbeeld via een antenneleiding of via vocht. Wanneer de metaaldelen van bijvoorbeeld een ongeaarde citruspers onder spanning komen, zal de aardlekschakelaar niet doorslaan, tenzij die metaaldelen weer op een of andere manier met de aarde zijn verbonden (doordat het ding op een metalen aanrechtblad staat, of doordat de goedgeaarde gebruiker 'm beetpakt enzovoort). En iedere dergelijke lekverbinding moet je in principe kunnen vinden met de 'per groep'-methode.

Nee, je kunt dit gewoon meten als de aardlekschakelaar uit staat - deze onderbreekt namelijk beide aansluitingen, dus zowel de nul als de fase van het lichtnet. Vervolgens kun je op ieder gewenst stopcontact meten tussen de nul en de aardaansluiting of er weerstand meetbaar is. Als er inderdaad een verbinding bestaat tussen nul en aarde, is het echter wel een enorm zoekwerk om uit te vinden waar ... (en dan is het inderdaad wel handig om in de meterkast de nulaansluitingen per groep los te maken - dat gebeurt meestal niet als je gewoon de knop uitzet).

En zoals iemand anders ook al suggereerde, is het gebruik van een 'megger' eveneens handig - eigenlijk is dit gewoon een soort ohmmeter die ook zeer hoge weerstanden en verbindingen met een relatief hoge spanningsval kan meten. Een gewone ohmmeter werkt met hooguit zo'n twee volt om weerstanden te meten, en in veel gevallen is dit onvoldoende, bijvoorbeeld wanneer bij een aardfout pas vanaf 50 volt of meer een lekstroom gaat lopen.

Hoe dan ook, succes met de zoektocht naar het lek ...

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

En wat eten we vanavond? :-)

--
PE1REA  www.backerhome.tk  Links onderin linkje naar foto's van shack

ik denk dat het probleem inmiddels opgelost is. M'n neus wees de combi-oven als verdacht aan, en de dode muis die tussen de voeding en het chassis geklemd zat heb ik met een tangetje verwijderd... juist ja, ahum, ik hoop dat dat het was, bedankt voor de tips,

groeten, Olaf

Reply to
Olaf

knakworst