volumen på Chorus pedal

Når Chorus pedalen er on, er volumen meget højere end når signalet kører clean igennem, dette er ret irriterende. Evt 100K modtand nær output kunne reguleres? - men hvordan er det nu, skal den være større eller mindre hvis jeg vil have mindre output?

Iøvrigt, hvad er den 10K trimmer til, som sidder ved LM358? Jeg går udfra at LM358 er en LFO(?) som trigger BBD'en. Ihvertfald kan man få Chorus pedal til at lyde meget meget mærkeligt ved at skrue på denne.

Pedalen kan have tendens til at overstyre lidt ved brug af humbucker pickups, er det forstærkning på IC1a som er for høj? (1K/33K)

IC1 4558 Q1 2N5488 Q2 Q3 2N5487

Sorry for de dumme spm, jeg er kun maskiningeniør, og halvt teolog :-)

-- Karsten Ulrich Krambs Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Reply to
Karsten Krambs

"Karsten Krambs" skrev i en meddelelse

det omtalte 100K modstand være mindre ( mere signal til ground)

ja det er ganske rigtig ,det er en savtak LFO der styre timming på en monostable (4047) der igen clocker BBDL (corus er jo variabel delay + signal ) den 10K trimmer er altså en slags Ofset trimmer NM 3007 kan delay et signal fra 5 ms til ca 50 ms

10 K trimmeren bestemmer så hvor stort et område der skal "sweepes" igennem (if you get my drift :o) )

det er ikke så smart at sænke signalet fra IC1a alt for meget ,signalet uden delay bliver der med for lavt med fare for at Chorus effekten går fløjten man kan så udligne en del med det 100K pot på udgangen af IC1a ( level ) ,men her gælder vel også at du bliver nød til at experimenterer en del

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

"Michael Meidahl Jensen" skrev i en meddelelse

Glemte lige at sige , at du kan med fordel sætte en Fase vender i din Guitar til Humbucks ,det giver en utrolig fed og rund lyd sammen med en Chorus

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

Tak for hjælpen Michael

-- Karsten Ulrich Krambs Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Reply to
Karsten Krambs

Ret beset er der ikke tale om chorus, da der ikke er nogen random modulation af delay'et, men derimod phasing (bare for at nitpicke lidt).

Gain i den delay'ede signalvej er måske for høj. Første forstærker (1a) har et gain på 1+33/6,8 ~ 5,8 og gain i anden forstærker (1b) er på (33//6,8)/10 ~ 0,5. Dvs en samlet gain på ca 3 til at opveje tab i BBD'en. Det lyder ikke urimeligt.

Mon ikke 100K potmeteret ved udgangen af første forstærker er til indstilling af korrekt bias på BBD'en ? Har du gjort det ?

Det burde ikke være nødvendigt at ændre på 100K modstanden i udgangen, og det hjælper næppe at skrue ned på udgangen, når signalet forvrænges tidligere i kredsløbet ...

Som andre har nævnt, er LM358 en savtak-generator, der svinger mellem 0 og

9V og som *modulerer* clock'en til BBD'en. 10K potmeteret bestemmer hvor kraftigt det delay'ede signal moduleres ('depth').

Hvis kredsløbet overstyres, kan det blive nødvendigt at reducere forstærkningen i den første forstærker, og tilsvarende øge forstærkningen lidt i den sidste forstærker.

-- TA

Reply to
TA

:-)

måske ikke, hvad er "korrekt bias" ?

det er klart, de 2 ting kunne sagtens hænge sammen

jeg vil give det et forsøg, og altså sørge for at samlede forstærkning ~ 3

-- Karsten Ulrich Krambs Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Reply to
Karsten Krambs

"TA" skrev i en meddelelse

tja vel et omdiskuteret emne :o)bb

jeg tror at potmeteret er et "udvendigt" og på "Chorus Boxen" er mærket "Effekt Level"

det var mit indtryk at "Chorus Boxen" overstyrede den efterfølgende forstærker

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

"Michael Meidahl Jensen" skrev i en meddelelse

Et link der ikke virkede, her er det rigtige ..sorry

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

modulation

Ok, ifølge den forklaring har du ret.

"Effekt Level"

Det var også min første tanke, men i givet fald havde det vel været bedre at anbringe potmeteret efter BBD'en ?

Som jeg læser diagrammet, er 100K-potmeteret forbundet til 9V og 0V med en variabel DC-spænding ud på slæbekontakten. Ifølge databladet for MN3007 skal input spændingen have en DC-bias mellem -5V til -10V (for Vdd = -15V). Her er et andet diagram, der viser bias-indstillingen mere tydeligt (sidste figur) .

og

Ups, my bad.

-- TA

Reply to
TA

Det er når BBD'en klipper symmetrisk ved overstyring - dvs mindst hørbar forvrængning.

Den samlede forstærkning er ganske vist ca 3 gange, men det direkte signal (målepunkt A) og det forsinkede signal (målepunkt D) summeres i en passiv mixer bestående af modstandene på 10K, 20K og 22K. Ved den passive mixning reduceres signalet med ca 0.25 så den samlede forstærkning bliver ca 3 * (0.25 + 0.25) ~ 1.5 gange (correct me if I'm wrong). Derfor undrer det lidt, at du får et meget kraftigere signal ud. Prøv at checke forstærkningen og modstandsværdierne omkring IC1a og IC1b.

-- TA

Reply to
TA

"TA" skrev i en meddelelse

Ja det har du da ret i,jeg havde ikke lige nærlæst datablad for MN3007, og havde ikke bidt mærke i de 9 V på

100K potmeter men any way :o) det er godt nok et fedt link du der har fundet, konstruktionen ser rigtig interessant ud , den har jeg ikke set før,enda print layout og det hele. jeg er alvorligt fristet til at prøve at bygge den (har et par MN3007 liggende fra en karoke dims ,o) ) når man sammen holder det med Karstens diagram kan man se at der nok i Karstens diagram er sparet en del komponenter. Men jeg kan ikke rigtig gennemskue hvad FET'en ved monostabls timming kredsløb gør er det en slags "sample/hold" ? på savtakken ?

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

interessant ud , den har jeg ikke

Rart du kan bruge linket - om ikke andet så til inspiration. Ellers skulle du overveje, at bygge en stereo-chorus - der er meget mere lyd at hente for ganske få ekstra komponenter.

Det kunne se ud til, at FET'en er koblet som en spændingsstyret modstand.

-- TA

Reply to
TA

Men kræver så lige en ekstra amp..

Anyway, ligger du inde med noget analog delay diagram og printudlæg gerne med MN3007 også. Jeg ved at mange af de gamle analoge delay er bygget omkring denne kreds, eller dens fætre.

-- Karsten Ulrich Krambs Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Reply to
Karsten Krambs

Ja, men der er vel altid plads til een mere ... ;-)

Jeg har kun et par gamle artikler (out-dated), men desværre ingen med MN3007.

-- TA

Reply to
TA