Udendørs single board computer

Foranlediget af spydige kommentarer i step-down converter tråden om fnidder-kvaliteten af den SBC jeg havde valgt, har jeg taget valget af SBC op til overvejelse igen.

Jeg skal bruge et lille antal (ca. 4-6) små SBC'er til udendørs brug*, jeg har tidligere brugt og været meget glad for Soekris net4801 (baseret på 266MHz Geode):

Jeg kan kun route 24Mb/s med net4801, men vil gerne op på 100Mb/s og ved samme lejlighed få et board der er rated til mindst -20..60 degC.

Kort sagt er mine ønsker:

  • 1x mini-pci
  • 1x pci eller mini-pci
  • Compact Flash
  • Watchdog
  • Seriel port, gerne seriel bios.
  • Fanless
  • CPU performance i stil med 1GHz Geode
  • 128MB RAM eller sokkel til det.
  • 1x / 2x 100 Mb/s ethernet.
  • Rated til -20..70 degC
  • Single wide voltage power supply (6-20V DC)
  • Max 170x170mm (Mini-itx)
  • Ikke ustyrligt dyrt.

VGA, audio og firewire er ligegyldigt.

Ind til videre er de bedste 3 kandidater:

- Kun rated til 0..60 degC

- Ikke rigtigt fanless, men det kan den blive.

  • Ellers perfekt.
  • Fair pris (ca. 2000 kr)

- Kun rated til 0..60 degC

-- Kræver ATX forsyning.

- Ikke rigtigt fanless, men det kan den blive.

  • billig, meget. (ca. 1300 kr)

  • Rated til -20..60 degC (Produkt nr: 805-0001-10)
  • Rated til -40..85 degC (Produkt nr: 905-0001-10)

- Ingen CF sokkel

- Single 5V power. (så er vi tilbage i step-down tråden)

Alternative forslag og erfaringer med den slags modtages med kyshånd.

  • Boardet monteres i en passende 100% tæt alu-kasse, med et par poser silica gel i bunden og en solskærm uden på, varme monteres efter behov eller laves i software, strømforsyningen er fra SMPS og backup akku i teknikskabet 20 meter væk.
Reply to
Flemming Frandsen

Jeg håber ikke Du opfattede det negativt, at jeg begyndte at "bore". Det var ment på en konstruktiv måde :-)

Har Du sendt mail til Lippert? Jeg indrømmer, at de ikke er billige, men jeg har brugt en del af deres grej, og deres support har jeg været tilfreds med. Jeg har ladet dem levere RAM moduler, efter at jeg troede at jeg sparede noget ved at købe consumer-moduler til en alm. bærbar PC.

Jeg kunne ikke lige lade være med at starte google igen, og med "industrial PC extended temperature" findes der mange mulige. Alt fra fly, tog, tank og til mere "almindelige" syper,

Go' fornøjelse,

Slet ikke, det er da også der for jeg opforder alle til at komme med flere konstruktive forslag, jeg vil jo gerne lave sagerne så godt som økonomien og evnerne rækker.

Yeppert.

En skam at deres board har "compact flash socket" som "option for large orders", det ville have været perfekt hvis det var standard...

Ja, men at finde et board som har netop det featureset som jeg gerne vil have er ret svært, man kommer let ud i "så designer du bare et netkort selv"-land.

Reply to
Flemming Frandsen

De har en adapter, der tager et CF kort og sætter det i et 44 pin stik, hvor man ellers kan sætte et fladkabel til en 2.5" disk. Det har jeg haft meget glæde af. Men de tager penge for det... Jeg har brugt (og bruger) en hel del af deres europakort med AT94 bus og enten en geode eller en celeri

Uheldigvis er de ikke meget for at svare på mail, så jeg aner ikke hvad de tager for sagerne, men jeg tror jeg vil vove pelsen og prøve med et semi-fnidder board:

Det er rated til -10..70 degC, så jeg tør godt løbe an på at det overlever det danske klima, samtidigt er boardet så billigt at jeg tør købe det + en pico-psu og teste setuppet i min fryser, hvis det ikke virker på bunden af dybfryseren kan det blive en fin mail server.

Reply to
Flemming Frandsen

Husk langsom nedkøling og silicagel. Jeg har lavet mange mislykkede forsøg i en fryser på grund af fugt under nedkøling/opvarmning.

Sidst lagde jeg elektronikken i en termospand af dem man bruger på sommerferien. Silicagel poser nederst, så en trådhylde med grejet på. elektrisk termometer med fjernaflæsning og alle kabler ud gennem et hul. Tapede det hele til med Gaffa, så det var (næsten) lufttæt. Og herefter ned i fryseren. Efter test, op i varmen og ikke åbne før temperaturen inde i kassen er oppe igen.

Som jeg har forstået det er det vigtigt at silica gel'en har tid til at få suget luften ordentlig tør før nedkølingen.

Ja, ellers kommer der kondens på de kolde stumper ude i den våde luft, det har jeg også altid praktiseret med nyt grej der lige er kommet ind fra en kold postbil.

Er det kun af hensyn til mekanisk stress at man skal køle langsomt ned eller har det også med fugt at gøre?

Jeg kunne forestille mig at evt. fugt vil blive til is på væggene af kabinettet hvis man køler langsomt ned, hvorimod en hurtig nedkøling vil give is alle vejne.

Jeg havde en ide om at:

1) Forsegle kabinettet en dags tid i forvejen ved stuetemperatur for at lade silika gel'en tørre luften. 2) Lade grejet køle ned til -20 grader i par timer så det er helt koldt. 3) Fyre op for maskinen og se om den vil virke.

Den vil nærmest aldrig have brug for at starte ved -20 grader igen, når den altid skal være tændt.

Reply to
Flemming Frandsen

Her er en væsentlig forskel på Dit og mit grej: Mit kan være opbevaret ude om natten og når det bliver lyst om morningen, bliver det tændt og SKAL fungere. Har Du noget, der er tændt og bliver kølet ned efterfølgende, er problemet mindre (eller måske ikke eksisterende)

"Flemming Frandsen" skrev i en meddelelse news:465e92ce$0$52083$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Hej

Jeg har været med til at bruge nogle DIMM-pc moduler fra

Benny

Reply to
Benny