Adapter - UK --> DK

Hej NG

Jeg har lige f=E5et en k=F8kkenmaskine, som er fra UK og som har et=20 k=E6mpestort "hanstik" monteret, med en indbygget sikring.

Ser vi bort fra, at det sikkert ikke er lovligt, er der s=E5 noget til=20 hindre for bare at udskifte dette stik med et fra DK, for engl=E6nderne=20 bruger jo ogs=E5 230v?

Jeg har ikke kunnet finde s=E5 meget p=E5 nettet om emnet (p=E5 dansk), m= en=20 jeg har dog kunnet l=E6se, at det skulle v=E6re p.g.a. "Intet HPFI", at=20 engl=E6nderne skal have en sikring i alle deres netstik.

Jeg kan selvf=F8lgelig ogs=E5 k=F8be en adapter at s=E6tte foran, den kos= ter kun=20 ca. kr.40,- men den er alligevel ikke godkendt til brug i Danmark.

Uanset hvad jeg g=F8r, s=E5 er det ikke HELT lovligt..... Og s=E5 kan jeg= jo=20 lige s=E5 godt klippe, det der kolonorme hanstik.... Eller hvad?

Et godt r=E5d efterlyses af en lidt mere kyndig.... ;) P=E5 forh=E5nd tak.

Mvh Poul

Reply to
Poul Hansen

Poul Hansen skriver:

Det bruger de derovre.

Absolut intet.

Det har ikke noget med hinanden at gøre. HPFI er mod fejlstrømme, det kan en sikring ikke klare.

Faktisk er ideen med at have en sikring i stikket ret god, da man så har beskyttelse af hele apparatet incel ledning.

Hvorfor er det ikke lovligt ?

news:dk.teknik.el .....

Klaus D. Mikkelsen skrev:

A)Hvad ang=E5r netstikket: Er der ikke noget med, at man ikke m=E5 klippe netstikket af ledninger so= m=20 er "helst=F8bte" (i stil m. computer ledninger)?

Det har jeg f=E5et at vide engang og man er jo altid lidt usikker ;)

B)Hvad ang=E5r adapteren: Er ikke godkendt til brug i Danmark skriver leverand=F8ren

Men det er jo selvf=F8lgelig heller ikke det samme som at det er ulovligt= =2E

Hvorom alting er.... Efter at have l=E6st dit svar, tror jeg at jeg tager= =20 den ekstra sikkerhed, der er i det fabriksmonterede stik og s=E5 k=F8ber = jeg=20 en adapter og s=E6tter imellem ;)

Mange tak for hj=E6lpen Klaus.

Mvh Poul

Reply to
Poul Hansen

Hej Poul

Klip dog det stik af og sæt et ny på. Den sikring der sidder i stikket er sikkert på 10 eller 13 Amp, så den giver ikke mere sikkerhed end du allerede har.

Poul Hansen skriver:

Ikke hvad jeg ved.

Hvad i alverden vilo du dog med den klods ?

Sjovt nok, vil den "ekstra sikkerhed" kun være til ulempe og irretation.

Klip stikket af og monter et dansk.

Poul Hansen skrev:

Jeg klipper sgu det skide stik, og slipper dermed for at skulle rode=20 rundt med en k=E6mpe stor klods i v=E6ggen hvergang :)

Tak for hj=E6lpen begge to.

Mvh Poul

Reply to
Poul Hansen

Hej Poul

Den helt rigtige løsning, men hvad er det for en maskine du har fået ?

I meddelelse: 471f80c0$0$2092$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk skrev Poul Hansen bl.a. (kan være lidt forkortet) :

Også hvad jeg har gjort uden at tænke nærmere over det (siger måske meget mere om mig end om hvad der er klogt :-) ) da konen fik en bærbar med adaptor fra Irland.

--
MVH Per, Herringe
Reply to

Hvis du modificerer på et apparat ryger CE godkendelsen. Bliver der et problem af en eller anden art enten med maskinen eller pga. maskinen vil producenten formentlig fralægge sig ethvert ansvar da den er modificeret. Desuden kunne en forsikringsvirksomhed også finde på at nægte erstatning hvis der skulle ske et eller andet som f.eks. brand.

Når det så er sagt, så ville jeg ikke betænke mig ret mange øjeblikke før end jeg havde skiftet stikket ud med et dansk. Jeg ville dog nok forsøge at skrue ledningen af inde i apparatet og sætte en ny på således at den originale kan monteres igen hvis der på et tidspunkt skulle blive et behov for at gå tilbage til producenten. Det har jeg i hvert fald gjort med min vaskemaskine hvor jeg kun havde et "komfurstik" i nærheden og ledningen i øvrigt var en anelse for kort. Og jo, sikringerne blev skiftet til 10 A i stedet for de sædvanlige 16A

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Synes at have hørt om en sag fornyligt hvor en forbruger havde skiftet stikket på et fjernsyn som så skulle til garantirep og det nægtede de i første omgang (husker ikke om det var forretningen eller producent/importør). Forbrugeren var dog ikke til at slå ud og forbrugerklagenævnet afgjorde at forbrugeren er i sin gode ret til at skifte stikket uden at garantien ryger og fik efterfølgende repareret sit fjernsyn.

Mvh Morten

Reply to
Morten

På sådanne er ledningen jo også typisk til at skifte ud og så er der jo absolut intet at betænke sig. Ligesom jeg også vil mene du fint kan undlade at sende strømforsyningen el. ledningen med til rep hvis du er 100% sikker på det ikke fejler noget. De yderst få ting jeg har måttet sende til garantirep har jeg da også sendt så lidt med som muligt for at minimere risikoen for at de kommer til at beholde noget som så bliver en kamp at få tilbage bagefter.

Mvh Morten

Reply to
Morten

Selvfølgelig er det 100% lovligt og korrekt at skifte stikket på en ledning, så skift du bare stikket ud.

F.eks. følger der schuko stik med til mange apparater der sælges i danmark + en seddel på ledningen der siger at man *skal* skifte stikket til et dansk jordstik.

Reply to
Flemming Frandsen

"Flemming Frandsen"

Eller bruge en adaptor hvis man ikke kan finde ud af/ikke vil skifte stikket. LK laver dem og selvom de påstår de sidder fast når de er sat på, så kan de vist godt skilles fra stikket med "lidt god vilje".

Mvh Morten

Reply to
Morten