Tilslutning af stepmotor.. men hvordan??

Hejsa.. jeg har en lille stepmotor, som jeg skal have lavet så den både kan køre højre og venstre om,, men den motor jeg har fundet... (min gamle canon printer måtte donere) jeg målte lidt på den da den sad i maskinen, men det blev jeg kun meget mere forvirret af.. så hvis der er nogle der kunne fortælle mig hvordan den skal tilsluttes for at køre den ene vej, og hvordan for at køre den anden vej. vej ved at den oprerer ved ca. 5VDC der er billeder af motoren her:

(siden er tung at hente)

hvis det kan hjælpe nogle. er det en motor fra en Canon Bubble Jet 200 blækprinter. i printeren kunne den køre begge veje. så det burte man jo kunne få den til igen.. :)

Mvh Brian

Reply to
Brian Pedersen

"Brian Pedersen" skrev i news:bp3fm9$dnn$ snipped-for-privacy@sunsite.dk

kan

canon

hvordan

tung

Det ligner en bipolar stepmotor, så du må starte med at finde en driver kreds til en bipolar stepper. Hvis du vil vide noget om stepmotorekan du starte her:

-- Hilsen Peter N Petersen

15kw

kan

canon

hvordan

tung

En stepmotor kan ikke køre ved bare at tilslutte strøm. Du er nød til at tænde for de forskellige viklinger efter tur.

Du kan købe færdige kontrollere (evt. som byggesæt), eller du kan lave noget selv (Søg lidt på google). Links:

En del af en simpel kontroller:

Nogle generelle elektronik links:
hvor du bl.a. kan finde byggesæt.

Reply to
HKJ

Hej igen.. jeg troede jo bare man kunne sætte det til som man ville.. men åbentbart nej..

Kan man evt få andre almindelige dc motore som kan styres i begge omløbsretninger. de eneste krav jeg har, er at den skal kunne køre begge veje. og så skal den stoppe med det samme strømmen bliver afbrudt.. den må også grene køre langsomt rundt,, evt. hvis man kunne købe noget førdigt med et gear på..

Mvh Brian

ellers har jeg kikket på denne her..:

kan den bruges bare alene? nogle der ved det?

Mvh Brian

"Brian Pedersen" skrev i en meddelelse news:bp3fm9$dnn$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

kan

canon

hvordan

tung

Reply to
Brian Pedersen

Brian Pedersen skriver:

Tonsvis, du bytter polerne, så løber den den anden vej. Holder selv en

25 stykker i gang på samme tid vha pc og styreleektronik.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

med

Og hvis den skal stoppe omgående, så kobler du den om ved hjælp af

2 relæer der er koblet således at ankeret i motoren er kortsluttet når ingen af relæerne er trukket.

"Max skrev i en meddelelse

kan det ikke også gøres ved at sætte en lille pære(glødetråd) over poler på motor skal naturligvis tåle spæningen mener at have set det et eller andet sted, for at undgå "efterløb"

venlig hilsen Michael Meidahl Jensen

Reply to
Michael Meidahl Jensen

Michael Meidahl Jensen skriver:

Det kan også gøres, så poster man bare effekt i pæren samtidigt med at man driver motoren, slukker man for motoren, vil den virke som en generator, der belastees (bremses) af pærens forbrug.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Elektor havde en artikel "Sstepper Motors Uncovered" i nov+dec 2003 numrene. De kan sikkert findes på dit bibliotek. Der var blandt andet forklaret forskellige stepper typer, hvordan de virker og så var der diagram osv. til en kontroller.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen