Temperaturmåling til AD

Hejsa Jeg sidder lige og spekulerer over et lille projekt i mit hus:

Jeg har sat et brændefyr op, som varmer en akkumuleringstank op med ca. 1200 liter vand. Nu kunne jeg godt tænke mig at få sat et par temperaturfølere på mit fremløb samt retur, således jeg nemt og hurtigt kan se hvornår der skal fyres op igen (helst i god tid så man ikke kommer til at fryse :-))

Måden jeg gerne ville have det til at fungere på var:

Føler (NTC?) registerer temperaturen og sender dette videre til min AD. Der er ca. 13-15m fra føler til AD!

Jeg benytter vellemans k8000 lige nu - som har følgende specs: 4 analogue inputs AD1 to AD4, resolution: 256 steps minimum input voltage: 0V maximum input voltage: 5V input impedance: 50Mohm resolution: 19.5mV

Jeg tænkte på at bruge en NTC sammen med en modstand.. Måleområdet skal ligge så præcist som muligt inden for 30-80 grader men må meget gerne kunne måle ud over det - præcisionen her er dog ikke så vigtig (plus minus 3 grader gør ikke noget).

Evt. u-linæritet i NTC'en kan jeg sagtens slå op i en tabel således der bliver korrigeret for dette.

Jeg er ikke helt skarp til elektronik (endnu¿) så i må hellere end gerne skære det ud i pap for mig hvad jeg skal gøre :)

På forhånd tak for hjælpen /johnny

Reply to
Johnny

Hej Johnny,

Indsæt NTC'en i en Wienbro med en Op-Amp som buffer (med så lav impedans som muligt). Kalibrer til i hhv. 0°C i isvand (knust is i vand) og 100°C kogende vand (NTC'en i toppen af vandoverfladen i begge tilfælde og imens vandet koger i sidstnævnte).

--
Venlig hilsen,
Søren

Johnny skriver:

Nej, pt100, der findes færdige følerlommer til vandrør, hvori en pt100 passer.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

jeg bruger nogle AD590. De har den fordel at de er to benede, og bruger 1uA pr grad. Derfor betyder kabellængden ikke noget.

en anden mulighed kunne være een med spændingsudgang, og så bruge et 3-leder med skærm kabel:

den laver 15.6mV pr grad, men den fås kun i SMD udgave.

Den nemme(!) løsning: Fastgør en gammel bimetaltermoføler til fremgangen, og lad denne tænde en "FYR NU" lysdiode

Den gennemførte løsning: Brug flere følere, i forskellig højde (IMELLEM 'varmt rør øverst' og 'koldt rør nederst'). Fremgang og retur er nok interessante, men det er endnu mere interessant hvor langt oppe 'fronten' mellem varmt og koldt vand ligger.

Jeg ville i stedet anbringe 3-4 stk LM335 på tanksvøbet under isoleringen, i forskellig højde, til overvågning af varmefronten!

LM335 koster 25,- pr. stk (Brinck) og er fin til jobbet AD590 koster 99,- pr. stk (Brinck) PT100 kan være meget nøjagtige, men er dyre, og lidt vanskeligere at anvende

Uanset hvilken foreslået temperatur transducer du vælger, kræves opamp til tilpasning af 'zero' og 'scale' til dine 4 stk. 0-5 V ADC indgange.

(hvor i DK?)

Mvh Villy

Villy Jensen

En anden mulighed er at bruge en temperaturføler, der laver et rent digitalt signal. Enten som en færdigt konverteret digitalværdi, eller som et pulsbredde moduleret signal, der kan måles med en tæller.

F.ex DS1621

/carsten

Reply to
Carsten Holck

sæt en "SMT 160-30" direkte på printerporten, så har du en temperaturføler.

--
  Calle.
Reply to

Halløjsa Først vil jeg lige sige tak for svarene :)

Jeg har lige siddet og kigget lidt inde på Maxims hjemmeside > og fundet den her:

Er det noget jeg kan bruge til mit projekt? Vil den være simpel at forbinde til min AD? Bliver afstanden et problem?

Hvis ikke, har Maxim så andre (gratis samples :)) som jeg kan bruge?

Nogle af jer nævner en op-amp -> hvad er det nu lige det er ¿

/Johnny

Reply to
Johnny

Jeg vil umiddelbart mene, at med din egen melding om elektronik begynder, vil den ikke være egnet. Den er ca 1.8 x 1.2mm og har 5 ben. Den skal monteres på en printplade, sammen med noget andet skrammel.

Jeg vil forslå at du ser dig om efter en færdig industri føler, der kan tilsluttes direkte. Der findes den slags, der giver 4-20mA ud, og som kan forbindes over lange to-tråds linjer uden problemers. Ved instrumentboksen lader du målestrømmen passere en kendt modstand, og måler spændingen over den med din AD converter

Andre kan sikkert fortælle dig hvor man køber dem.

den her:

Jeg ville bruge DS1621 eller DS1624 og helt undvære en AD! (Som en anden har foreslået) Dem kan du koble direkte til PC'en, det største "problem" er at lave softwaren til at aflæse temperaturen som skal aflæses serielt via I²C, men jeg har set andre folk gøre det :)

De kan fåes i DIP 8 pakker, og du har faktisk ikke brug for andre komponenter...

Brian

Reply to
Brian Lund

4 ledet pt100 eller pt1000 så betyder længden intet.
--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Den Mon, 22 Nov 2004 01:06:32 +0100, "Brian Lund" skrev:

===== Johnny skrev: Der er ca. 13-15m fra føler til AD! =====

I²C egner sig ikke til så lange længder, den er beregnet til forbindelser internt i apparaterne.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

I'm so hungry I could eat a vegetable.
Reply to