Telefonlinjeproblemer (msåke ADSL)

Hejsa,

Nor nogle måneder siden installerede jeg en ADSL forbindelse hos en ven. Han bor i et ældre hus med en hulens masse telefonstik.

Noget med skillefilter der blev sat ind imellem bylinjen og resten af telefoninstallationen

Det virkede fint. Både telefon og ADSL.

Nu klager min ven over at man ikke kan ringe til ham længere.

Ringer jeg til ham bliver "røret" løftet efter et ring, men der er ikke andet end sus og knas på linjen. Og vennens telefon har ikke sagt et kvæk. Han kan godt ringe ud, og her kommer der fint lyd igenne. (ADSL'en virker også fint endnu)

I morgen skal jeg hen og fejlsøge på problemet.

Jeg gætter på at der er løbet vand i et kabel, eller måske at filteret er kokset ud. (ingen af delene synes dog særlig sansynlige.)

Planen er at demontere det hele, og så teste med multimeter og telefon et trin ad gangen fra bylinjen af.

Andre forslag?

Jeg planlægger at medbringe:

- lidt almindeligt håndværktøj

- et multimeter,

- et par krokodillenæbsledninger

- en telefon

- lidt ledning

- en håndfuld samlemuffer Har jeg glemt noget her?

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

Hej Morten

Måske en telefonmontør

"Morten Guldager" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@linuxine.mogul.dk...

Næh, ikke ud over at det også kunne være en defekt telefon.

En mobiltelefon, så du kan ringe til linien ;-)

mvh JBH

Reply to
JBH

Den Sat, 09 Oct 2004 08:35:44 +0000. skrev Morten Guldager:

Han har ikke en gl. fax eller tlf. svarer, der efter en strømafbrydelse er begyndt at tage telefonen??

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal
Reply to
Christian Treldal

Den Sat, 09 Oct 2004 11:24:54 +0200. skrev Christian Treldal:

Gemte lige det gamle MODEM

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal
Reply to
Christian Treldal

"Morten Guldager" skrev

Jeg sætter 1½ liter CocaCola på, at det er et telefonkabel med vand i.

Fejlfinding: Afmonter skillefiltret, ring ham op, og se om linien så bliver taget, hvis den gør er fejlen den del af instalationen der ligger før skillefiltret, hvis ikke den bliver taget ligger fejlen i filtret eller i den efterfølgende instalation.

Nårh det havde du jo selv gættet på ;-) Jo det med fugt i kablet eer RET sandsynligt, alternativt en dåse.

Mvh.

Reply to
Uffe Ravn

"Morten Guldager" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@linuxine.mogul.dk...

Ja!

At få teleselskabet til at udføre et liniecheck. Derved kan det nemt ses om fejlen ligger før eller efter skillefilter.

--
mvh Uffe
Reply to

Og sådan så det ganske rigtigt også ud....

Jeg ankommer og ser en udendørs ekstraklokke ligge i gruset. Maleren som for et par uger siden malede netop den væg havde endnu ikke fået skruet tingesten op igen.

Blykablet mellem klokke og teledondåsen på ydersiden af huset var noget medtaget. Flere brud i blykappen.

Jeg klippede en halv meter af kablet, fra sidste brud og ned mod dåsen, splittede enderne godt ad, men det afhjalp ikke problemet.

Jeg kunne ikke gennemskue hvordan udendørsdåsen skulle dirkes op. En rund dåse med noget der lignede en popnitte i midten af låget. (hvordan angriber man sådan en dåse?)

Men på vægen lige indenfor var et vægudtag hvor i det var tydeligt hvilket kabel der kom udefra. Jeg skriede skidtet fra hindanden og målte 50V på paret udefra.

Men selv nu blev telefonen taget ved tilringning, med en masse sus i røret.

Jeg skruede skidtet sammen igen og opgav... En telefonmontør må rode vidre med det projekt.

Jo, sådan kunne det godt se ud. Men dåsen holdt altså mig på afstand :-(

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

"Morten Guldager" skrev

røret.

Jeps, du må egentlig også kun rode med det der ligger efter første stik, hvis det er et monopolskillepunkt.

Mvh.

Reply to
Uffe Ravn

snip

Næ, hvis der ikker er et MSP opfattes første stik som dette og du kan arbejde som du vil. TDC har haft mere end 10 år til at opsætte MSP så de kan umuligt være ejer/brugers ansvar at de ikke har klaret det endnu.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

"Uffe Bærentsen" skrev i en meddelelse news:4168e647$0$282$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Hvordan det ? mig bekendt kan de kun måle spændingen over ledningen, inde fra centralen.

mvh JBH

Reply to
JBH

"JBH" skrev i en meddelelse news:41694305$0$179$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

De kan måle spænding, impedans og hvor hurtigt kablet taber ladning (ved ikke om der er flere :-). Impedansen kan fortælle dem om de kan 'se' skillefilteret i den anden ende. Ladningstabet kan fortælle om kablet aflader til jord. Spændingen fortæller om belastningen på kablet. I gamle dage kunne de se hvor mange telefoner der var koblet på :-)

--
mvh Uffe
Reply to

Den Sun, 10 Oct 2004 18:37:07 +0200, "Uffe Bærentsen" skrev:

De kunne se hvor mange klokker der var, så tricket var at afbryde klokken i en eller flere telefoner hvis man havde fået ekstra telefoner uden om monopolet :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Eh?  That's an interesting trick!  How'd you do that?
Reply to
Jens Petersen

"Morten Guldager" skrev

Dåsen er sikret så uvedkommende ikke kan komme til ledningerne. Det du kalder en popnitte er en knækskrue. Topstykket med kærv knækker af når skruen bliver strammet. Dåsen kan kun åbnes ved at bore "popnitten" ud. Telefonmontøren har en ny af slagsen når låget skal på igen.

-- Cubus

Cubus
2004-10-10 Cubus wrote

Provokerende tingest!

Hvad gør montøren når han har bores lidt i skruen? Hvordan får han resten af skruen ud af gevindet når han har pillet låget af? Fladtang?

Forøvrigt bemærkede jeg at det installationsrør der kom op ad jorden, og som vel burde have gået ind i dåsen, nede fra, var gledet 5 cm ned, så der var pænt frit ned i røret. Det gavner sikkert ikke sagen.

Der er sikkert løbet så meget vand i den installation at de har sat en vandhane på inde på centralen.

/Morten %-) - som forlængst har opgivet "projektet"

Reply to
Morten Guldager

"Morten Guldager" skrev

En skævbider i voksenstørrelse er hvad der skal til. En fladtang kunne sikkert også bruges.

-- Cubus

Cubus

"Morten Guldager" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@linuxine.mogul.dk...

Kunne vel fixes med en vandlås ?

mvh JBH

Reply to
JBH

"JBH" skrev

Eller en vandmåler så TDC kan afregne efter forbrug ;-)

Mvh.

Reply to
Uffe Ravn