ADSL kabellængde

Jeg har søgt information mange steder, og det ser osse ud til at dk.teknik.telefoni er ret død i emnet.

Jeg har et setup med en telefonlinje, der kommer ind i et hus (ikke mit hus, ikke mit abonement). Her sidder der en ADSL splitter. Fra telefonudgangen løber kabler (stjerne) til 2 POTS apparater, og en separat 3.5 meter linje til et ZyXel ADSL modem (typer 650). Det har fungeret fejlfrit fra januar 2006 til september. Herefter er det ude af drift mere en 60% af tiden.

Jeg har slukket/tændt/nulstillet/klappet/pillet, som Cybercity foreslår, men lige lidt hjælper det. De siger at de kan se at modem'et ofte er offline (uden IP adresse), men de påstår problemet ikke er deres.

Efter et langt skænderi med en ikke-tekniker blev jeg oplyst om at kablet fra splitteren til routeren IKKE må være over 3 meter langt. For, som hun sagde: så kan enhver da fatte at det bliver overbelastet og går i stykker på eet eller andet tidspunkt.

DEN ÆDER JEG IKKE, Det har fungeret fra januar til midten af september. Herefter anbefalede hun at tage splitteren og telefonerne af, for så SKULLE det virke. Hvordan det hænger sammen med de tre meter ved jeg ikke. Der er sq. mere end 2km til centralen.

Er der nogen, der kan henvise til et sted, hvor der i ADSL standerder eller lignende står at alt over 3 meter fejler ?

Er der nogen, der har erfaring med en splitter, der ligger på et uopvarmet loft ?

Er der nogen, der har gode råd ?

-jeg har truet med at flytte firmaets internet, faste telefoner og mobil telefoner til et andet selskab, men det lød på supporteren som om det ville være en lettelse for sonofun og cybertiny -så måske det løser sig selv den vej ?

Bo Bjerre skrev:

Har du prøvet en opdatering?

Hilsen Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Jeg vil godt prøve at give et bud. Du er langt væk fra centralen, hvilket kan betyde, at signalet har svært ved at nå helt ud altid. Det svinger jo meget, særlig i en dead-end. Du kunne prøve med en anden splitter, hvis en sådan kan skaffes. Nu skriver du ikke hastigheden på forbindelsen, som det også afhænger af. Det har næppe noget med kabellængde i sig, ud over at man skal tjekke stikkene og eventuelt prøve med anden kabel.

Jeg har selv haft dead-end problemer og når signalet går ud og kommer igen, kan det blokere linien. Der kan du spørge hos udbyder, hvordan et tal i Telnet 23023 i dos skal "lirkes lidt" med, hvis forbindelsen er blokeret pga. at signalets kommen og gåen. Support ved om dette problem, jeg husker det ikke præcist, da jeg i mellemtiden er flyttet til en "hovedfærdselsåre" med 8 Mbit.

Det var så mine.

Jeg ville tøve en kende i første omgang.

Mvh Jarl

Reply to
erectus

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:45410278$0$4175$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Jeg har vel ca. 6 km til central, - 2 Kbit udenproblemer

Erling

Reply to
Erling Nansen

POTS? Hvad er det? Mener du PSTN?

Er de 3,5 meter parsnoet?

Det burde være aldeles uproblematisk.

Hvilket mest af alt får mig til at tænke på fugt i et kabel eller en dåse.

Er driftsikkerheden højere ved afløftet telefon end ved rotilstand? eller omvendt?

Har du prøvet at "lytte" på linien med en signaltracer? (støj ved rotilstand)

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Bo Bjerre skrev:

M=E5ske news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl kan hj=E6lpe dig.

or,

=E5r

ROFL, det var en god historie. Signalet fra splitter til modem (der m=E5ske er indbygget i router) er pr=E6cist samme signal som det der g=E5r ude i jorden, blot med "bassen" (telefoni) sk=E5ret v=E6k. Alts=E5 kan du lave det med et almindeligt twisted pair telefonkabel

Ja, gennem de sidste 4 =E5r har splitteren (en =E6ldre sag der er flytte med fra vores tidligere lejlighed) v=E6ret placeret p=E5 loftet, med fordeling af telefoni efter filteret til 6 stik i huset ("kun" 3 telefoner+telefonsvarer og en fjernvarmem=E5ler monteret). ADSL signalet f=F8rer hen over ca halvdelen af loftet, ned langs skr=E5v=E6ggen p=E5 f=F8rste salen og ned til modem, der h=E6nger ca i gulvh=F8jde. Mener at jeg brugte et hjemmelavet kabel, hvor jeg klemte stik p=E5. Jeg vil tro (er ikke hjemme lige nu) at der er en 6-8 meter kabel.

Du har selv set huset udefra......

er sig

Tjah, efter jeg kom af med min Sonofon ADSL og fik en TDC er min linje pludselig blevet stabil igen.......

Klaus D. Mikkelsen (google gro

Erling Nansen skrev:

Det er da heller ikke meget :-P

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Nej, men det lyder som en start

Det er sat op til 1.5Mbit på ca 2km. Det burde virke.

-og det har det osse gjort fra ca januar til ca septembers.

Plain Old Telephone Service, på dansk : anal-og telefon.

Ikke specielt. Den slags fladt 4-leder, der passer i RJ-?? stik. Men det skifter jeg bare.

mener jeg osse, men det kunne efter Cybercity's opfattelse være et stort problem med fugt.

-dårligt design af konsumgrej...

Den eneste tracer, jeg har brugt er mit venstre øre, holdt op til telefon apparatet.

PSTN er lag1-neutralt. POTS er specifikt det alm gamle analoge telefonnet. Plain Old Telephone System

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter

Takker, den kendte jeg ikke.

Klaus, det var sq ikk' for underholdningens skyld, jeg skrev. Men OK, jeg grinede osse overbærende, da jeg hvavde ringet af :-)

Hvor twistet? Jeg bruger det almindelige flade (ikke specielt twistet) 4 leder hvide kabel, der passe i RJ-?? stikkene. Men det skulle vel ikke pludseligt være slidt op efter et halvt år (HYLE/GRINE)

Nydelig bebyggelse.

Jeg foreslog faktisk den løsning til Cybercity :-]

Et kabel går ikke i stykker af at være for langt..

Det er fornuftigt nok at prøve uden telefonerne, omend det næppe er der problemet er. De 3 meter kan være et problem hvis du ikke bruger parsnoet kabel her.

Nej

Ikke mig, men det betyder ret sikkert ikke noget.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
Reply to
Martin Højriis Kristensen

Ja, gør det. Så er det ihvertfald udelukket.

Det er heller ikke helt umuligt...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - intet at komme efter
Reply to
Martin Højriis Kristensen

Hvilket jeg osse forsøgte at forklare supporteren. Da jeg havde nedlagt forbindelsen skreg jeg af grin...

Det er ikke selve afstanden, men om du sidder som en af de sidste på kabelføringen. Jeg har siddet på en stikledning som en af de sidste i en dead-end, hvor det også var et "nu er den der, nu er der ikke-signal", som til tider kunne måles til 2 Mbit. De havde oven i købet lovet mig 4 Mbit.

Prøv at få dem til at tjekke Telnet 23023. Det løste mit problem en hel del gange efter signalsvigt.

Mvh Jarl

Reply to
erectus

Bo Bjerre skrev:

Velbekom Martin som ogs=E5 har svaret "huserer" svjh ogs=E5 derovre.

Som almindelig rund telefonledning af den type man som telefonmont=F8r bruger. De 2 (4) ledere er vel twistet s=E5 de n=E5r en omgang p=E5 5-8 cm.

De er ringe til at modst=E5 udefrakommende signaler.

Meeen - 3 meter ??

Er der flyttet rundt p=E5 noget i huset, opsat et accesspoint, eller lignende ???

Takker

Jeg er s=E5 uheldig at jeg for tiden selv m=E5 betale for min ADSL linje, da min arbejdsplads ikke er til at hverken hugge eller stikke i, s=E5 jeg har valgt at have en 256/128 linje hos TDC. Det virker bare....

Klaus D. Mikkelsen (google gro

3 m...??? Det kan ingen lunde være problemet... Men når man står i sådan en situation er det nemmeste og hurtigtste ofte at prøve det "teknikeren" siger, at finde et 1,8 m. kabel eller hvad hun nu mener er løsningen, og eftervise at problemet stadig er der bagefter.

Så har hun nok et andet forslag bagefter.

/Nygaard

Nygaard

Hehe

Det var bestemt værd at prøve

Den interne bus på ISDN kan sagtens have problemer med 10m ikke parsnoet kabel.

ADSLen ligger væsentlig højere i frekvens så ja det sagtens være udslagsgivende.

Hvis det er et reelt problem i dit tilfælde, kunne det jo sikkert løses med en lakspray.

I min krystalkugle kan jeg se at du er i stand til at se DR2 ;-)

Kan du smide et loggende DCvoltmeter på linien, og sammenligne med en log for forbindelse/ej-forbindelse?

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Mikkel Lund" skrev i en meddelelse news:45411165$0$49201$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Nej sevfølgelig, - 2 Mbit Håber, det hjalp.

Erling

Reply to
Erling Nansen