strømforbrug?

Hej ... jeg har siddet og regnet lidt og kommer mere og mere i tvivl :o)

Jeg har en radio modtager som bruger 5mA når den er aktiv. radio modtageren bruger i.f.ø databladet 10mS på at starte sig selv op fra poweron. jeg vil herefter holde modtageren aktiv i 90mS for at se om der kommer noget data gør der ikke det skal den slukke i 4 sekunder igen. altså:

aktiv=100mS, inaktiv = 4000mS

%=(dele/hele*100)

Kan jeg så sige 100mS / 4100mS * 100 og fastslå at den er aktiv i 2,43% af tiden. Kan jeg så gå skridtet videre og sige at mit overall strømforbrug må være

100mS / 4100mS * 5mA = 121,95uA kontinuerligt. ? (forudsat at den ikke bruger strøm når den er slukket)

M.v.h. Lasse Madsen

Reply to
Lasse Madsen

Du glemmer en enkelt ting: der kan være lytter som skal lades om hver gang du tænder.

Reply to
HKJ

Hvorfor det? Til hvilket formål?

-- Med venlig hilsen KHJ

Stadig med hang til det analoge

Reply to
KHJ

Hej,

Fordi min applikation er batteri drevet og det er rart at kunne spå levetiden sådan ca. uden at skulle lave en ny test for hver gang jeg sætter "dutycyclen" lidt op eller ned.

M.v.h Lasse

Reply to
Lasse Madsen

Hej,

Good point !

M.v.h. Lasse

Reply to
Lasse Madsen

Hvis det er for at gætte på batterilevetiden er det ikke helt galt, men batteriet har også en selvafladning måske ~10uA, og når der er "slukket" er der så strømforbruget så virkeligt nul? en micro i lowpower mode bruger også hurtig nogen uA

Det begynder hurtigt at få betydning ved så lave duty cycles

-Lasse

Reply to
Lasse Langwadt Christensen

Så følgende lille oplevelse være relevant. En (for i øvrigt ReVox) fjernbetjening begyndte at aflade batteriet (9 V.) i løbet af no time. En lille lyt sidder åbenbart i forbindelse med batterispændingen og den øvrige del af fjernbetjeningen. Lyt'en må have for stor lækstrøm og derfor afladningen af batteriet fra selve Fjernbetjeningskredsløbet. I hvertfald løste en udskiftning af lyt'en problemet, og det har ikke været nødvendigt at skifte batteriet siden (flere år).

Blot for at sætte problemet med afladning i forbindelse med lækstrøm i en lyt i relation til ovennævnte.