Comparator og 20Hz

Hejsa

Jeg skal bruge en Audio ZeroCross Detector til et igangværende projekt, og tæknkte denne realiseret med en window comparator funktion. Dette virker også fint, lige indtil frekvensen kommer under ca. 50 Hz. Så begynder der at komme en del forsinkelse på outputtet, (i størrelsesordenen ca. 10msec.) og så er der jo ikke meget fidus i det mere? Jeg har prøvet med mange forskellige typer comperatorer, men de opfører sig alle ens på det punkt.

Nogle ideer?

Reply to
Morten Nielsen-Breining

"Morten Nielsen-Breining (slet V6U18)" skrev i news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk

Hvis du har kondensatore i serie med input signalerne kunne det være at de skal være større.

Hvis du skal have mere hjælp er du nok nød til at vise os et diagram.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Dette virker også fint, lige indtil frekvensen kommer under

Jeg kunne forestille mig, at dit problem er, at du anvender en comparator med for lidt gain eller for stort hysteresevindue. I praksis vil det sige, at et inputsignal, der varierer langsomt (lav dv/dt) vil medføre et større propagation delay gennem comparatoren. Jeg ved ikke hvilken type, du bruger, men du kunne evt. prøve med en LM319 (80ns, open collector output) eller en TL3016 (7ns, kan kun tåle +/-5V, dyr).

Hvad skal du iøvrigt bruge detectoren til?

Reply to
Søren Poulsen

"Søren Poulsen" skrev i news:cock48$vgc$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk

Jeg har ikke noget problem med en comperator.

Jeg skal ikke bruge det til noget, men det kan være at Morten skal bruge det.

Reply to
15kw

Den skal bruges til styring af Digitale potmeter i forbindelse med en audio app.

Jeg har prøvet mange forskellige slags, lige nu bruger jeg AD790, hvor min audiokilde er koblet til +In, -In er koblet til stel. Ingen indgangskondensatore, ingen hyst., intet vindue, men dog Dual supply! De positive sinusbølger burde så resultere i et logisk 1, og de neg. i et logisk 0. Fint ved 200Hz, men ved 20 er outputtet ca. 5msec forsinket.

Reply to
Morten Nielsen-Breining