Stepmotor med 8 ledninger ?

Hej. Er igang med at lave et eksammen projekt hvor i at jeg skal styre x-y aksen.

Jeg har 2 styks stepmotor med 8 ledninger ihver. dvs. 4 minus og 4 plus.

Disse motor skal jeg havde koblet til en plc`er og styret dem p=E5 en m=E5de.

Jeg kan se at man nok skal havde et print imellem step motoren og plc`eren?

1=2E Hvad type er disse motor (bi-polar eller uni ?)

2=2E Hvad printer mangler jeg ?

Jeg kan f=E5 motoren til at dreje rundt ved at "sl=E6be" en plus-ledning hen over de 4 plus indgange.

Jeg har selvf=F8lige google lidt rundt f=F8rst.

Venlig hilsen Morten

Reply to
isbjerg

skrev i news: snipped-for-privacy@j33g2000cwa.googlegroups.com

De er unipolare men kan sikkert også bruges som bipolare.

Hvis du mener print, så kommer det jo lidt an på hvordan du vil styrre dine motore og hvor mange portben du vil bruge fra din PLC.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Du har overraskende mange spørgsmål hvis du mener det seriøst. - At lave et eksamensprojekt ud af det.

Skal vi gætte.? Hvad mener du selv.? Kig på dem og find et datablad, mand...

Overvej alternativt at forælle lidt mere her. Så har de der vil hjælpe dig, en større chance.

(Det ses ofte når man vil have hjælp: Der fortælles ikke meget om det man har gang i)

Et driverprint måske.??

Hvis du ikke kan læse det mellem linierne, så skriver jeg det ligeud:

Drop projektet, og find på noget andet. Eller hold dig til teorien. Det skulle være rigeligt.

Jeg kan ikke forestille mig at du får lavet motorstyring, drivere, overordnet styring m.m. + dokumentation indenfor mindre end 6 - 8 mdr. fuldtid.

Jeg har selv lavet projekter engang. Det var ofte et problem at man ville alt for meget. Se det i øjnene. - Det passer vist godt i dit tilfælde at skære lidt ned....

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

Jeg undskylder den manglende info.

Eksamen projektet g=E5r ud p=E5 at programmere et interface i java og snakke sammen med plc`en. Alt det er der styr p=E5. Der er produceret en x-y holder til en "kanon" der skyder med lego klodser(ca. 1,5-2m)

Alt dette er p=E5 plads men i =F8jeblikket bliver der brugt timer styret motor til x-y holderen og det er ikke optimalt.

Motorerne hedder "isert" 1,8grad og 2amp. Jeg har google dem og kan intet datablad finde. Jeg kan godt tage billeder af dem og linket til. Det kan desv=E6rre tidligst ske onsdag.

Til Peter N

Jeg har v=E6ret inde p=E5 din side og set det print du har til en stepmotor. Du n=E6vner at jeg evt. kan styre disse motorer med plc`en ?. Jeg har overvejet om det var muligt at lave noget rel=E6styring for at tr=E6kke str=F8mmen den vej og st=E5 styre dem via plc. Jeg ved bare ikke om det er muligt eller der skal en art af print imellem for ikke at br=E6nde dem af. Jeg er klar over at der skal en diode hen over rel=E6et for ikke at br=E6nde plc udgangen af .

Til J=F8rgen R

Jeg er godt klar over at projekter kan bliver alt alt for store men ind til videre er det g=E5et meget godt med at sk=E6re dem ned i sidste =F8jeblik :-) Jeg har pr=F8vet at indf=F8re den manglende information.

Reply to
isbjerg

skrev i news: snipped-for-privacy@g10g2000cwb.googlegroups.com

Til Peter N

Jeg har været inde på din side og set det print du har til en stepmotor. Du nævner at jeg evt. kan styre disse motorer med plc`en ?. Jeg har overvejet om det var muligt at lave noget relæstyring for at trække strømmen den vej og stå styre dem via plc. Jeg ved bare ikke om det er muligt eller der skal en art af print imellem for ikke at brænde dem af. Jeg er klar over at der skal en diode hen over relæet for ikke at brænde plc udgangen af .

Du kan godt bruge relæer til at trække en stepmotor, men det er ikke en særlig god løsning, men det kan virke "husk RC-Led over kontakterne i relæet eller dioder over viklingerne i motoren og noget til at begrænse strømmen"

Hvad er det du skal til prøve i ?

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma