Soft touch/induktiv kontakt

Hej

Vi er en gruppe studerende, der er ved at lave en 230 V maskine, og vi vil gerne benytte en soft touch agtig kontakt på et håndtag, der virker ved håndspålæggelse, eller ved et let vedvarende tryk (som hvis der lå en folie uden på håndtaget). Vi mangler dog lige en håndfuld oplysninger...

Producent Pris Fungerer det sammen med 230 V, (kræver det en chip eller lign)?

Håber der er nogle venlige sjæle, der vil hjælpe os med at få de overordnede facts på plads omkring dette.

Martin

Reply to
Martin

Heldigvis faldt Martin over tastaturet og skrev følgende i news: snipped-for-privacy@4ax.com:

Hvis det skal fungere ved håndspålæggelse er det nok mere en capacitiv føler i skal bruge.

--
/carsten
Reply to

Hvad er en 230V maskine.?

Det er korrekt at forsyningen sikkert er 230V. Men har I ikke planer om andre spændinger.?

(Jeg kan jo gætte på at I studerer psykologi, design, arkitektur, økonomi, medicin, ....) Jeg formoder at I ikke er teknikere.?

jeg kan ikke give henvisning til leverandører, firmanavne eller lignende. (Jeg arbejder i elektronikindustrien, dog ikke med tastaturer)

(Og dog: Der findes et firma i Støvring der laver tastaturer som det I søger. Jeg husker ikke lige hvad det hedder. Det er primært det man kan se de laver. Dvs. ikke elektronikken bag det. Men det er vist også rigeligt til jer.!!!)

Jeg vil påstå at soft touch tastatur "normalt" bruges sammen med lavspænding, og ikke direkte til 230V.

Studie-projekter er som regel ALT FOR OMFATTENDE når man planlægger dem. Det er min fornemmelse at I har det samme problem. = Vil alt for meget.

Hvis man _kun_ kan beskrive at man vil lave en "230V maskine" har man ikke baggrunden for bare lige find et tastatur der skal forsynes, og have noget styreelektronik. Det er ikke noget krav at I offentliggør hvad I eksakt vil lave. Men mere info kunne ønskes.

Reducer dog omfanget af projektet: Brug en god gammeldags mekanisk afbryder. Det fungerer, og det tager ikke tiden fra det væsentlige.

Og lav så en demo-model af det I virkeligt ville lave.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

GPV-DANPRINT

Med venlig hilsen Torben W. Hansen

Reply to
Torben W. Hansen

føler

(eller en bestemt trosretning....)

Bo //

-undskyld

I vores tilfælde er dette en hækkeklipper, der kræver to håndtag med kontakter ifølge DS/EN 50144

Det nemmeste ville jo være hvis det virkede med 230 V, men ved nok godt indest inde at sådan noget kører på jævnstrøm

Vi førsøger på at blande kunsten mellem design og teknik i vores uddannelse...

men man skal jo starte et sted

Vi har ingen planer om at skulle i dybden med dette emne, men vi skal kunne dokumentere at det vil kunne fungere, så det kan forsvares til eksamen

Pointen med dette soft touch system, er at store røde/orange håndtag forrest på hækkeklippere er irriterende, grimme, og svære at placere så de kan bruges i forskellige stilinger. Hvis hele håndtaget kunne fungere som kontakt ville det være både være elegant og brugervenligt.

Martin

Reply to
Martin

Heldigvis faldt Bo Bjerre over tastaturet og skrev i news:40c77a33$0$178$ snipped-for-privacy@nntp04.dk.telia.net:

Eller en kirkeministeriel spidskompetance ;-)

/carsten

Reply to
Carsten Holck

Det var Mekoprint jeg tænkte på. De hører hjemme i Ålborg kan jeg se.

Mvh. Jørgen

Reply to
Jørgen Rasmussen

"Martin" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

En hæk-klipper ? Så vær beredt på at censor vil bore godt og grundigt i sikkerheden i at anvende en elektronisk kontakt, som strengt taget kan "jammes" af noget så simpelt som en mobiltelefon i brystlommen, eller fugt (sved) på håndtaget. En (to) mekaniske kontakt kan ganske vist også "jammes" med en strips eller lign. men så er der "håndgribelige" beviser på at der er fusket med sikkerheden. Farven (orange) er naturligvis valgt da det er en farve som normalt vækker opsigt (igen sikkerhed)

I øvrigt har jeg da set hæk.klippere hvor sikkerhedskontakterne er lavet rimeligt elegant, så de stort set ikke generer brugeren.

mvh JBH

(Som selv har en hæk-klipper der så gammel at der kun er en sort kontakt...)

Reply to
JBH