SMPS design.

Hej

Har et problem. Mit kredsløb kræver 5V/100mA. Forsyningen er: 4V - 28V Hvordan griber jeg det an?

--
Uffe Bærentsen
Reply to

Uffe Bærentsen skrev:

Du skal have fat i en buck-boost konstruktion. Se evt. Simple Switcher programmet fra National Semiconductor.

Mvh. Bjarne L.

Reply to
Bjarne Larsson

"Uffe Bærentsen" skrev i en meddelelse news:4babd252$0$56789$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Hejsa.... Prøv at google lidt på "sepic converter",,, er helt sikker på du kan finde noget brugbart...

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Jeg har bygget en SEPIC og skrevet en side om det her:

Skift R9 ud med 2k7 så skulle den give 5V, du kan sikkert spare et par kondensatorer væk og bruge mindre spoler, men i det store hele burde det være lige til at gå til.

Flemming Frandsen

... men kun hvis 4 > 7.5, SMPS controlleren lukker ned ved 7.5V, så du kan ikke bruge den samme IC jeg har brugt, men jeg mener at kunne huske en fætter som havde en lavere shutdown spænding.

Flemming Frandsen

det

Man kunne ogs=E5 lave en lille egenforsyning til controllereren, som s=E5 kunne give minimum 9 volt ud helt ned til 4 volt input - det er jo ikke mange milliampere der skal bruges for at holde vontrolleren ovenvande.. Den lille forsyning kunne evt. laves med en charge-pump drevet af noget CMOS-logik.

Reply to
ghydda

Mon denne kan køre som buck-boost med dine krav? måske der findes tilsvarende med inbygget fet.

Kasper

Reply to
Kasper

"Uffe Bærentsen" skrev i en meddelelse news:4babd252$0$56789$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Takker for råd og tips. Har kigget på mange muligheder og fundet en fra Linear som jeg vil prøve at forfølge.

De har denne kreds: LT3433 som ser rigtig anvendelig ud. Vender tilbage hvis det ikke går som forventet.

Nu mangler jeg blot at finde ud af hvor jeg finder sådan en henne (er ikke momset) :-)

--
Uffe Bærentsen
Reply to

Den 26-03-2010 23:23, Uffe Bærentsen skrev:

Bestil den som sample direkte fra Linear - Har før fået derfra :-)

Mvh Thomas

Reply to
Thomas Rasmussen

Den er kjekk, men eg utfordrer, skift UC2843 -> ein 555?. Den er mer "tilgjengelig". ;-)

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Fleming

Tak for linket, den tidligere link jeg havde virkede nemlig ikke mere (dion...).

Tak.

-

Jeg har tidligere kigget lidt rundt på nettet for at finde en "bedre" UC3843 - og fandt adskillige - men ucc380x serien ser ud til at være bedst. Allerhelst ville jeg have haft MIC38HC43-1 i en ucc380x udgave men den fandtes ikke.

ucc380x har bl.a. følgende fordele: softstart - ramp up. lavt egenstrømforbrug ca. 0,5mA ("dinosaur-chippen" uc3843 bruger 11mA og det er uacceptabelt for mindre SMPS). bekompatibel (såvidt jeg husker).

Hvis du skulle arbejde med smps igen kunne du så ikke teste uxx380x serien og se om den virker med det kredsløb du har vist?:

ucc3802 til 100% 0,5mA

2,1 eu
?name=296-11464-5-ND

->ucc3803 til 100% 0,5mA 2,1 eu

?name=296-11466-5-ND

->ucc3800 til 100% 0,5mA 2,1 eu

?name=296-11457-5-ND

Boost, Buck, Flyback, Forward

# BiCMOS Version of UC3846 Families # 1.4-mA Maximum Operating Current # 100-µA Maximum Startup Current # ±0.5-A Peak Output Current # 125-ns Circuit Delay ucc3800 DN-48 Versatile Low Power SEPIC Converter Accepts Wide Input Voltage Range

-

UCC38C43 2,3mA 1,2 eu

?name=296-13441-5-ND

14ben: MIC38HC43-1 14 ben 2,3 eu
?name=576-2299-ND MIC38HC43-1 14 ben smd 2 eu
?name=576-2298-ND MIC38HC43 8 ben 1,6 eu
?name=576-1169-1-ND

MIC38HC43 8 ben MIC38HC43-1 14 ben

14ben: MIC38HC43-1 14 ben
?name=576-2299-ND MIC38HC43-1 14 ben smd
?name=576-2298-ND MIC38HC43 8 ben
?name=576-1169-1-ND MIC38C43 MIC38C44 Micrel?s Application Note 24

nu TI

UCC38C43 2,3mA UC3843 11mA Description of the DC/DC converter project

Glenn

Reply to
Glenn

Hej Uffe

Kig på den parametriske guide f.eks. her. Andre firmaer har normalt også sådan en:

Resultat (8 fund i dag...):

*||4&c[1033][]=28||*&c[1105][]=*||5&c[1034][]=5||*&c[1035][]=0.3375||2.025&c[1107][]=0.1||0.6

-

F.eks. en LT3433 - hvor svært kan det være ;-) . Faktisk det eneste fund (overfladisk vurderet - kig selv i databladene!), der kan step-up/down Buck-Boost med få eksterne komponenter. Kig især på side 13's graf i databladet ved 4V ind. Se også det interne blokdiagram på side 7:

LT3433 inkluderer switch-transistorer og high-side/boosted-driver på chippen. Der skal blot drysses nogle eksterne dioder, kondensatorer, modstande og een spole på!

LT3433 - High Voltage Step-Up/Step-Down DC/DC Converter:

Citat: "... # Automatic Step-Up and Step-Down Conversion # Uses a Single Inductor # Wide 4V to 60V Input Voltage Range # VOUT from 3.3V to 20V # Dual Internal 500mA Switches # 100µA No-Load Quiescent Current # Low Current Shutdown # ±1% Output Voltage Accuracy # 200kHz Operating Frequency # Boosted Supply Pin to Saturate High Side Switch # Frequency Foldback Protection # Current Limit Foldback Protection # Current Limit Unaffected by Duty Cycle ..."

5,5 eu (inkluderer switch-transistorer og high-side/boosted-driver på chippen):

Understanding Buck-Boost Power Stages in Switchmode Power Supplies ...:

-

Jeg tror det bedste ville være en Cuk-converter - kræver mindre filtrering ved input og output. Iøvrigt er de oprindelige patenter udløbet:

How to Design the Transformer in a Cuk Converter:

Citat: "...The point is that many topologies can be more or less made to work for a given application! What is weird but true is that the boostbuck (Cuk) converter works better than all the rest!..."

-

Generelt:

Producing wound components:

Design Tips:

Common myths about high frequency transformer and inductor design are explained on this page:

God: Backup: Onlinebog om powerelektronik:

Oprindelig side virker ikke mere:

Glenn

Reply to
Glenn

Hej Fleming og Uffe

Kig f.eks. på:

UVLO 4,1V/3,6V:

ucc3803 100% Duty Cycle(Max):

ucc3805 50% Duty Cycle(Max):

-

Husk at anvende "sub" logic-level MOSFET !

F.eks.

IRF7343 N-ch og P-ch 55V 2,7A "sub" logic-level:

0,87 eu:

IRF7341 Dual N-ch 60V 3,8A "sub" logic-level:

IRF7351 er IKKE sub logic-level:
Haves normalt på:

IRLD024 N-LogL 60V 2,5A 1,3W 0,1R DIP4

IRLD120 N-LogL 100V 1,3A 1,3W 0,27R DIP4

-

Andre logic-level dimser:

BS108(bedre end LL BS107A) LL 8ohmmax 0,23A 200V 15nS 1kr Philips (BS107A bedre end BS107 14ohmmax 0,25A 200V 0,75kr) (BS109 LL 400V Ron=16ohm)

IRL540N N-LogL 100V 36A 140W 0,044R TO220

IRL3705N N-LogL 55V 89A 170W 0,01R TO220A

Glenn

Reply to
Glenn

Selvfølelig har TI lavet om på deres link - her er den nye:

Versatile Low Power SEPIC Converter Accepts Wide Input Voltage Range by Jack Palczynski:

Citat: "... It uses a UCC3803 BiCMOS current-mode controller to provide a 5V output at full load of 100mA from an input of 2.5-13.5V after an initial startup at 5V. ..." PDF:

Kredsløbet burde let kunne ændres til 4-28V input.

Glenn

Reply to
Glenn

Tjae, måske nogle vil have linket....

Kasper

"Uffe Bærentsen" skrev i en meddelelse news:4babd252$0$56789$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Efter moden overvejelse (et eller andet skal jeg jo sige) er valget faldet på LT3433. Tilbage er så start og stop af converteren. Har overvejet om jeg ikke kan 'tøjre' shutdovn-benet til GND og så forbinde det til output via en anden modstand. Denne kobling giver selvhold efter at shutdown benet har været koblet til input via en 3. modstand og switch. Shutdown opnås ved at pulldown modstanden bliver kortsluttet og benet bliver lagt til GND og udgangen går lav.

Giver denne kobling andre uforudsete problemer, der er jo kobling mellem in og out, godtnok gennem modstande, men er det en farbar vej?

NB, har med vilje _ikke_ sat modstandsværdier på, men skal nok op i 100kohm klassen.

--
Uffe Bærentsen
Reply to

Hej Kasper

Det ser interessant ud - havde ikke forestillet at man kunne komme ned på 1,8V - husk dog at MOSFETen skal have testet lav "sub" logic-level (Vth f.eks. 1V IRF7343, IRF7341, BS108, MMFT3055L gerne lavere...):

MAX668, MAX669

1.8V to 28V Input, PWM Step-Up Controllers in µMAX:
Citat: "... 220uA supply current [dog bruger MAX669 mellem 1,8-3V ind 1mA men falder til 220uA (ifølge kurven side 5 midt)] ... [SEPIC forslag på side 16] ... [måske anakronistisk citat:] OSC however, the MAX668/MAX669?s Idle Mode feature substantially increases light-load efficiency. ..."

Foreslår MMFT3055L (MMFT3055EL...) - der skal muligvis være "L" på for logic-level:

MAX669 1,8V 4,4eu

(MAX668 3V) 4,4eu

Denne MOSFET skulle fint kunne bruges:

PMV30UN 0,4eu: