SMD - ambisiøs hobby ??

Hvad skal man ha' af udstyr for at lave SMD ordentligt ?

Der var engang et link - men det virker ikke mere - har I flere ?

Mvh KS

Reply to
KS

en loddekolbe. Ikke noget hexeri. Men det er behageligt at have adgang til en temperatur styret ovn, en trykluft dispenser og loddepaste. Men ikke nødvendigt.

-glemte lige en ting. Til os, der er lidt op i alderen, er et par lupbriller en stor fordel.

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse

LOL .. svært nok i forvejen med teksten på DIL kredse :o)

--
                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen

Den "trykluftdispenser" du taler om, er det SMD-æraens "loddekolbe" ?

Mine små SMD-LEDs (ca. 1 mm3) sidder på min traditionelle loddekolbes loddespids når jeg forsøger at lodde dem på - det ville en "varmluft-loddekolbe" vel IKKE gøre - eller hva' ?

Der var engang en artikkel som beskrev hele processen, men mit link til den duer ikke mere - har du et andet ?

Mvh KS

Reply to
KS

"Michael Meidahl Jensen" skrev i en meddelelse news:434fc6b8$0$157$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

æ, æ, æ, æ, æ, æ pas nu på at holde emnet ............

Mvh KS

Reply to
KS

Én kubikmillimeter? Det ER småt ;-)
--
| Christian Iversen       |      And the dogs never, ever, except      |
| chrivers@iversen-net.dk |      occasionally, bite me.                |

Hej KS

Kig p=E5:

(god) Surface Mount Technology:

(god) Introduction to Surface Mount Technology and Surface Mount Devices =

for the Small Manufacturer and Hobbyist: Prototype Manufacturing,=20 Rework, and Repair Techniques

(God) A brief introduction to prototyping with Surface Mount Technology (SMT) Luke Enriquez VK3EM

A TYPICAL REWORK SITUATION:

HOW DO I INSTALL THE NEW SMD? THIS IS THE MOST FREQUENTLY ASKED QUESTION:=

"... SOLDER: Use 63/37 solid core tin lead solder called eutectic alloy. This =

means that it becomes molten and solid at the same temperature of 361F=20 (180C). =2E.. FLUX: Use a No Clean Paste Flux that is applied with a syringe and=20 nozzle tip. The flux is non-conductive, non- corrosive and can easily be =

cleaned up with isopropyl alcohol. Use flux generously with all=20 soldering. This is your key to good solder wetting. Also using a thick=20 paste flux prevents the flux from running all over the board. =2E.."

Denne konstruktion er lavet med SMD, overflade monterede komponenter:

(god) Basic Prototyping & Assembly Guide Soldering Basics Guide by Leif Erickson

Soldering Guide - Howto

Charon's FPGA-Project

Howto links: Here you will find general information on how to identify components,=20 read schematics, general electronics, soldering, desoldering and how to=20 construct projects

The 430 SMD to DIP Adapter Tutorials

The FT232BM is a true cross platform solution. Drivers are available for =

multiple operating systems. Linux USB LCD display with watchdog and buttons:

FTDI SIO, 8U232AM and 245 Linux USB Serial Converter Driver

How to Solder SMD Components Using a Butane Pencil

'Have you seen my new soldering Iron?' Kenneth Maxon:

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

"KS" skrev i en meddelelse

Yes Sir :o), ....... her er et par fede link du måske kan bruge

                    Venlig Hilsen
            Michael Meidahl Jensen
www.tidsfaktoren.dk   mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk
Reply to
Michael Meidahl Jensen

"Bo Bjerre" skrev

For et par år siden overgav jeg mig, og købte en luplampe på arbejdet, og hvis jeg kombinerer den med et par gode læsebriller, kan jeg nærmest se datostemplet på en fluebæ. Ihvertfald er det fantastisk til at tjecke lodninger med.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hej

Jge monterer en del SMD når jeg på arbejde laver prototyper. De store 1206 og 0805 er en nydelse at sætte på bare man har en pincet der er spids nok.

0402 kan bedst sættes på under microskop oh her skal pincetten fa.... være spids. 0201 er meget svær at placere selv under x7 microskop og med en pincet der er spidser end spids. 01005 er fastlagt som en stadard men jeg har ikke set dem endnu. Her er mm størrelserne:

1206 => 3,25 x 1,6 mm

0805 => 2 x 1,25 mm 0603 => 1,6 x 0,8 mm 0402 => 1 x 0,5 mm 0201 => 0,5 x 0,25 mm

Jeg har ikke set LEDs der er mindre end 0603 og de er nemme at placere. De to vigtigste ting er en meget spids pincet og en ditto lodekolbe med termostat. Må ikke blive for varm. Husk at de fremtidige komponenter er lavet til blyfri lodning og nogle er ikke så varmebestandig som de gamle typer.

Benny

Reply to
Benny Højvælde

"Benny Højvælde" skriver:

0805 her da almindeligt håndarbejde der ligger til den gamle weller:

Jeg sværger nu til stereomikroskoper. Desværre er de noget pebrede - så jeg sparer stadig sammen! ;-) /A

Reply to
Anders F

He, du sprang 0603 over. Jeg anbefaler nu de flade pincetter til ovenstående (og 0603) - så "flipper" komponenterne ikke så let.

Det må gå i embeddede komponenter inden? Og i hvert fald terminerer man ikke 3,3V i dem ;-)

/A

Reply to
Anders F

"Anders F" skrev i en meddelelse news:r5C4f.2668$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

Det syntes jeg nu ikke.

Ja, når man designer med 0402 og 0201 regner man altid tabet ud i de enkelte komponenter. 0402 tåler 63 mW og 0201 tåler 50 mW. Anvender også dobbelttransistor i SOT666 hus for de fylder mindre end to enkelte og har indbyggede modstande. Anvender også opamps i SC70-5 hus. Det er faktisk sværest med SOT666 transistorene.

BHV

Reply to
Benny Højvælde