Sony KV-A2943 giver grå hår...

Hejsa

Sidder med ovennævnte TV. Det startede med at den flakkede lidt i antenne signalet, indimellem var der fint billede, så gik det ud og kunne provokeres frem igen ved at rykke med antenne stikket.

Jeg gik derfor igang med at kigge efter dårlige lodninger ved tuneren, fandt dog også et par stykker...

Fint fint, det så ud til at virke. Jeg vender bunden i vejret på printet igen (hvilket er særdeles bøvlet!) og finder et par svage lodninger mere.

Da jeg så skal have det startet igen, er det dødt! Der er hverken lys i Led'en ude foran, eller noget. Sikringen er selvfølgelig tjekket.

Hvad kan jeg have brændt af ? Jeg kan da finde ud af at lodde, så jeg skulle ikke have lavet fedtede små kortslutninger rundt omkring....

/Brian

Reply to
Brian

Ved tuneren... jeg fandt en enkel dårlog lodning ved en af benene fra tuneren, samt en stel der svævede lidt

99% sikker... måske trætheden har taget over!

Hvordan kan jeg umiddelbart tjekke om strømforsyningen virker? Det er pi**e besværligt at komme til på det print....

/Brian

Reply to
Brian

Nåja, det kunne man selvfølgelig gøre.... :) Det er bare lytterne på strømforsyning printet oder was ? Der sidder et lille seperat print, hvor 230V går til, og degauss ledningen også sidder. Der går også en ledning fra det print efter ensretter kredsløbet, ned til hovedprintet... der skal der vel være en 400V oder so ?

Der står SCC-G56H-A.... Umiddelbart giver det ikke en skid på google, som det er det rigtige nummer, ved jeg sgutte....

Ville også være en trist ting at være stiv i ;)

Well.... vil i seng og lulle, jeg måler lidt på det imorgen og vender tilbage!

Tak for hjælpen indtil nu!

/Brian

Reply to
Brian

Jeps, det er jo meget logisk hvis man bruger den lille fedtede....

TV'et er købt for 6-7 år siden, så hut jeg visker...

Strømforsyningen sidder på et seperat print, der er koblet på hoved printet ud til venstre...

Jeg har prøvet at smide et lidt grynet billede i dk.binaer af TV'et med åben mave.

/Brian

Reply to
Brian

~300VDC spændingen efter den store lyt og brokoblingen passer fint. På samme stik, sidder der en der hedder AC OUT, som går med over til hovedprintet. På det stik måler jeg kun ~4VAC... det lyder da ikke af meget ?

Begge to går som sagt fra det lille strømforsynings print, over til det store. På det store print, sidder der et par velvoksne lytter først for. Der står markeret at der skal være -22V ved den ene og +22V ved den anden.... ingen af spændingerne kan jeg måle!

/Brian

Reply to
Brian

Nope, til gengæld sidder der en røvfuld diode agtige ting. Symbolet på printet er 2 dioder med minus mod hinanden. De sidder i et 3 benet hus... er det bare to dioder med fælles minus ?

Stand-By spændingen er vist 15.5V, det står der ihvertfald noget om på hoved printet. Desuden går der også et stik fra det lille print, hvor der er angivet en stel og en 15,5V... de kan ikke måles i standby

Den AC der gik med over på det store print, måler 117VAC istedet, jeg havde set forkert.

Stikkene er jeg forholdsvis sikker på. Jeg har gået alle igennem og stripset dem sammen. Dog er der den metaltråd der render rundt om billedrøret.... den der er blottet. Hvis jeg har det stik sat i, lyder det som om den bare står og deagusser i et væk. Hvis jeg piller det op, gør den ikke. Jeg har tjekket på et andet TV, og der har det stik overhovedet ikke plads i strømforsyningen... jeg troede egentlig også at den tråd der gik rundt, var en stel ?!

Der er over 200KOhm imellem C og E.... suk!

De Volt tal der står på printet, hvilken stel skal de måles i forhold til ? Kan jeg sætte stel pinden på tuneren, eller hvad ?

/Brian

Reply to
Brian

Hmmm... det slår mig lige at relæet ikke klikker! Ved en lille måling på dioden ved relæet, ser jeg at den er kortsluttet. I med en ny diode, men brumme lyden er der stadig :(

Er det ikke relæet der skal slå til, når deaguss skal holde ?

/Brian

Reply to
Brian

Jeg er sikker på at det er deaguss spolen der giver brumme ihvertfald.

Det er en 3 benet stik der er idiotsikret med et mellemrum mellem benene så den ikke kan vendes forkert....

/Brian

Reply to
Brian

Fino, det er der ingen ben i så....

Jo... men det vil sgutte holde igen!

Okay... det må jeg lige kigge på.

Fino... det ville være trist at måle noget andet end man tror :)

/Brian

Reply to
Brian

Jeg tror så på dig... din erfaring er vist større end min :o)

Kan man sige at sekundær siden er det område på printet, der er "skraveret" på lodde siden ? Det mener jeg at jeg fik fortalt engang, men det er muligt at jeg bare blander tingene sammen ;)

Den er ok, så det vil jeg ikke kigge mere på.

/Brian

Reply to
Brian

Okay... synes bare at diagrammet kun viser at det er 2/3 udtag der hænger direkte sammen....

Lytterne måler høj modstand med ohm meteret... Har smidt mit hjemmebiksede ESR meter på også, det ser også fint ud....

Mener du ensretterdioderne på sekundær siden lige efter trafoen ? De små sataner som sad parvis i TO-220 hus, var det vist....

Har søgt nettet tyndt efter et diagram, men det er sgutte sådan lige.... chassiset hedder vist forøvrigt AE1C.

/Brian

Reply to
Brian

Nææ, det diagram jeg har set passer ikke direkte til det TV jeg roder med, men hele udlægningen minder _meget_ om hinanden....

Hvaa.... det er for dårligt!! ;-)

Jeg ved snart heller ikke hvad jeg har fået lavet, men godt er det ikke :) Fejlen kom sådan lidt trinvist. Først virkede det OK (stadig med den oprindelige tuner fejl) så havde jeg det slukket for at lodde efter. Efter opstart blinkede 2 front led's hvor der er markeret A og B skiftevis og TV'et startede ikke.... kun de led's der blinkede Så tjekkede jeg ledninger efter, og ved næste start kom det dertil hvor det er nu.... totalt dødt :(

/Brian

Reply to
Brian

Det er den dåse der nærmest sidder i forlængelse med tuneren, ikke ? Der var desværre ikke det store at komme efter der...

Jeg nappede tuneren ud ved samme lejlighed, der var en enkelt slatten lodning lige ved selv stikket, ellers heller ikke det store der...

Dine strøtanker er bedre end mine paniktanker :)

Jeg har hørt engang, at Sony TV ikke vil starte op med defekt tuner.... men de vil vel stadig give bare lidt lys ude på forpladen ?!

Skal lige siges at jeg ikke har loddet dem i igen, det må vist hellere vente til imorgen. Men da jeg kun fandt en enkelt suspekt lodning, har jeg heller ikke de store forhåbninger....

Takker for forslagene!

/Brian

Reply to
Brian

Den ligger sig næppe helt død :)

Nu har jeg lige sat dåserne i igen, det hjalp ikke en døjt :(

/Brian

Reply to
Brian

Hejsa

Nåå... nu har jeg alligevel fundet lidt liv på sekundær siden.

Jeg kan finde en DC spænding der først stiger til cirka 2V, det tager 1 minuts tid. Så ligger den deromkring og svinger lidt, hvorefter spændingen begynder at falde igen!?

Jeg kan måle det flere steder i apperatet, bl.a i et punkt der hedder +B hvor der står 135V ved.

/Brian

Reply to
Brian

Joo... men hvorfor holder sig ikke bare der så ?

Efter lidt flakken op og ned, ligger den sig ved ~35KOhm

/Brian

Reply to
Brian

Ahhh... det er klart

Er der moduler man kan prøve at koble fra, for at få udelukke lidt fejlmuligheder ?

/Brian

Reply to
Brian

Sådanne metoder.... du får det til at lyde korrupt ;)

Men okay, jeg forstår hvad du mener... en smutvej er do aldrig at foragte! :)

/Brian

Reply to
Brian

Hmmm.... hvis man så ohm'er lytten ved forsyningen, skal den så løbende stige i størrelse ohm mæssigt ?

Jeg havde nemlig ohm meteret ovre en lyt, der lagde sig fast ved 18KOhm. Så tog jeg ESR meteret og smed på... og det så jo fint ud, men det virker jo modsat !

Giver det meget mening, hvad jeg prøvede at forklare ;)

Jooee.. nu er et overskueligt B&O også mere velegnet til lige det, end en rodet Sony :)

/Brian

Reply to
Brian

Hejsa

Kim Voss Schrader wrote endnu engang :)

Okay... så hvis den lægger sig fast på eks. 18KOhm, er det et nærkig værd ?

Jeps, det var også det jeg prøvede at sjusse mig frem til. I den situation, vil det vel heller ikke være smart at bruge ESR meter....

I'm impressed :)

/Brian

Reply to
Brian