Regenerator e.l. til at redde billedrør med ?

Hej!

Ak ja, så døde mit ellers ny-reparede TV.

Det havde oprindeligt brændt en TDA6111q plus det løse af, det blev skiftet, og den har spillet lige siden, dog kunne den finde på at blive lidt grøn i meget korte perioder (fejl på den grønne katode)

Nu gik det så galt. den brændte min nye TDA plus lidt modstande.

Jeg har nu loddet den grønne katode fra, og der er HELT grøn skærm og tilbageløbsstriber når kassen tændes.

Jeg har målt med multimeter - der er 0 ohm imellem Gitter 1 og grøn Katode....

Flasken er en Philips W76ERF042X044

Hvad gør jeg nu ?

Kan en billedrørs-regenerator gøre noget her, eller skal vi ud i noget lyt-batteri og en voldsom afladning i røret, eller ligefrem højspænding?

Ole G. skulle have erfaring med det, men er du her stadig i gruppen ??

Hvis nogen har nogle forslag, ubrugelige eller ej, så speak up!

Konen er utilfreds, nu vores "nye" TV er dødt... det var da godt at jeg ikke fik solgt det gamle :-O

// Per.

Reply to
Per Jensen

"Per Jensen" skrev i meddelelsen news:448a6$46f6b988$3e3d91ea$ snipped-for-privacy@news.arrownet.dk... > Konen er utilfreds, nu vores "nye" TV er dødt...

Fedtfis - så køb dog en ny ordentlig fladskærm til den søde pige der forkæler dig hele tiden.

Og så kan du rode med det gamle l... så længe du lyster :O)

Pernille

Med en delløsning på dit problem - det tekniske kommer nok!

Reply to
peja

Du skal myrde den forsigtigt. Hvis du virkelig har gennemgang K-G1 skal du bruge en strømforsyning, 0-30V, lidt lytter, en modstand og en god mekanisk afbryder samt multimeter. Derudover skal du glødeforsyne røret, helst med nogen overglød ca. 7,5V, der skal bruge ca. 1A.

Forbind en ca. 1KOhm modstand i serie med forsyningen, lad den lade en

100uF lyt op. Aflad denne gennem din kortslutnig vha. afbryderen.Lad multimeteret være forbundet over kortslutningen. Start med lave spændinger, 5V, gå langsomt op til 30V (i 5V step)

Er der stadig kortslutning = gå op til 220uF og 470uf.

Stadig kortslutning?

Gå op i lytstørrelse, og bed :-)

Har et filter på mit navn, læser ikke alt våset.

Jeg tror ikke du skal være for optimistisk. Min succesrate med den slags var

Reply to
Ole Geisler

Per Jensen skrev:

Hm, det ser ud til at det er reddet for denne gang.

30V @ 1000uF Photo lyt måtte jeg op i før at den ikke kom igen.

Har stået og tæsket løs på det billedrør med håndtaget af en skruetrækket for at fremprovokere det, det kunne også fremprovokeres ved at slukke og tænde gløden.

Hvad er den tekniske forklaring på hvorfor at der skal glød (og overglød) på røret ? bare det at det varmes op ?

Sikrer den ekstra elektron-emmision at kortslutningen nemmere fremkommer ?

Anyway, jeg lodder katode-driveren til igen og prøver at starte kassen.

Tak for hjælpen indtil videre.

// Per.

Reply to
Per Jensen

Fordi det gør det nemmere at brænde slaggen væk. Hvis det er koldt risikerer du at brænde en af de tynde tilslutninger til elektrodesystemet væk i stedet, og så er der kun hammeren tilbage.

Læg den lige på maven og dap lidt på halsen inden du rejser den op. Så går der lidt længere inden du har problemet igen.

Reply to
Ole Geisler