Programmering af Pic/Amtel

Til min modeljernbane skal jeg bruge Ca. 80 ens kredsl=F8b til at skifte en r=E6kke sporskifter i en sekvens.

N=E5r der kommer en puls fra en rel=E6kontakt skal 8 udgange g=E5 h=F8j med=

en pause imellem og derefter "reset" til n=E6ste indgangs puls.

Udg.1 h=F8j 1sek.- pause 2 sek. - udg.2 h=F8j 1sek. - pause 2 sek.... osv. op til udgang 8.

De 8 udgange skal trigge en triac som skifter sporskiftet.

Jeg har ikke meget indsigt i selve programmeringen, s=E5 m=E5ske en mod betaling kunne skrive programmet til mig ?

Da der skal bruges ca. 80 kredsl=F8b, er pris p=E5 chip og evt. krystal osv. selvf=F8lgelig ikke uden betydning.

Jeg har en Brinck BR 875 til program opload, men det skal ikke v=E6re en "stopklods"

Mvh. Ole Vedel

olefedel

Hej Ole

Bare til oplysning synes jeg du skal vide at der findes et centralt styringssytem som kan styre alt elektronisk i en modeljernbane:

Prøv at tale med nogen som i forvejen kender DCC systemet - så kunne det jo være at de også kan hjælpe dig med programmeringen, hvis du fortsat ønsker den oplyste funktionalitet.

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Ole Vedel skrev i en meddelelse: Til min modeljernbane skal jeg bruge Ca. 80 ens kredsløb til at skifte en række sporskifter i en sekvens.

--klip--

Hej Ole,

Hvis du ikke skal bruge meget præcis timing, så skal det da bare være en simpel PIC med indbygget Oscillator. Så er alt du skal bruge udover kredsen en 100nF kondensator.

Ud fra hvad jeg lige har i skufferne ville jeg vælge en pic 16f630.

Er ikke 100% med på hvad programmet skal gøre, men det virker meget simpelt.

Kan måske hjælpe dig. Du kan skrive på gkSNABELAsemitecDOTdk

Mvh Gert

Reply to
GK

et

at

  1. Ole kender s=E5 rigeligt til DCC

  1. Ole skal netop ikke bruge det DCC han i forvejen har ud over hele sit anl=E6g til sine sporskifte.

Klaus D. Mikkelsen (google gro

Hvorfor ikke lade en kreds tr=E6kke flere sekvenser?

Klaus D. Mikkelsen (google gro

Som Klaus D siger lav en styring til flere. Hvis det er 80 skift der skal f=F8lge hinanden alts=E5 1, 2, 3....7, 8, 9 10osv s=E5 kan det nemt klares med 1 chip og 8 udgange, samt lidt andet logik.

Skriv eventuelt til mig om pr=E6cist hvordan det skal virke, s=E5 kan jeg nok rode et par diagram eksembler sammen, uden du f=E5r brug af store penge :-).

Reply to
klavs

Dels vil det kr=E6ve mere end 7 forskelige programmeringer og v=E6senligt mere komplexe. Hvis jeg selv ku programmere, vil jeg nok overveje det.

Dels er det et problem med mange ind og udgange. Den st=F8rste "blok" vil I praksis kr=E6ver det

24 indgange =3D 24 togveje 30 udgange =3D 15 sporskiftedrev af 2 spoler.

Mvh. Ole Vedel

Reply to
olefedel

De 24 indgange kan neds=E6ttes til 14 ved at droppe de rel=E6er der er monteret. Det betyder s=E5 10 taster i venstre side og 4 i h=F8jre. Der skal altid trykkes p=E5 en i hver side.

Mvh. Ole Vedel

Reply to
olefedel

snipped-for-privacy@gmail.com skriver:

Men være væsentligt billigere.

Lad mig gætte på at efter 1/2 -1 time kan du det.

skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@62g2000hsn.googlegroups.com... Til min modeljernbane skal jeg bruge Ca. 80 ens kredsløb til at skifte en række sporskifter i en sekvens.

Når der kommer en puls fra en relækontakt skal 8 udgange gå høj med en pause imellem og derefter "reset" til næste indgangs puls.

Udg.1 høj 1sek.- pause 2 sek. - udg.2 høj 1sek. - pause 2 sek.... osv. op til udgang 8.

De 8 udgange skal trigge en triac som skifter sporskiftet.

Jeg har ikke meget indsigt i selve programmeringen, så måske en mod betaling kunne skrive programmet til mig ?

Da der skal bruges ca. 80 kredsløb, er pris på chip og evt. krystal osv. selvfølgelig ikke uden betydning.

Jeg har en Brinck BR 875 til program opload, men det skal ikke være en "stopklods"

Mvh. Ole Vedel

Hej Ole

Lyder som et spændende projekt. Kunne godt være interesseret i at hjælpe dig.

Har selv rodet lidt med modeltog sammen med min far og bror, men det er ved att være noget tid siden.

Du kan kontakte mig på snipped-for-privacy@rc-consulting.dk

Mvh. Rune Christensen

Reply to
Rune Christensen