1 af 4 latch

Jeg skal have lavet et kredsl=F8b, som har 4 indgange. P=E5 en af disse ind= gange kommer en kortvarig puls. Kredsl=F8bet skal have 4 udgange til hver s= in LED, som skal lyse konstant, n=E5r der har v=E6ret en puls p=E5 den tils= varende indgang.=20 Eller beskrevet p=E5 en anden m=E5de: Jeg skal have en LED-indikation af 4 = tryktaster. Findes der en IC, der umiddelbart kan det? Hilsen Poul

Reply to
Poul Jensen

Hej Poul

En quad flip flop skulle vel kunne klare det.

--
Mvh

Den mandag den 4. juni 2012 13.12.16 UTC+2 skrev Max:

Jeg har kigget lidt p=E5 en quad flipflop. Det er en D-flipflop. Hvordan st= yrer jeg s=E5 signalerne ind (i forhold til clock og reset) Hilsen Poul

Reply to
Poul Jensen

Den mandag den 4. juni 2012 17.54.41 UTC+2 skrev Poul Jensen:

styrer jeg s=E5 signalerne ind (i forhold til clock og reset)

Reply to
Poul Jensen

kommer en kortvarig puls. Kredsløbet skal have 4 udgange til hver sin LED, som skal lyse konstant, når der har været en puls på den tilsvarende indgang.

tryktaster.

Enten en SR-flipflop - i sin simpleste form to nand-gates koblet over kryds som Flip-Flop. - Se evt data på 74ls279 hvis den findes, ellers bare 74279. Flipflopperne kan laves med to gates fra en CD4011 eller en

74hc00

Eller en D-flipflop hvor D-indgangen er lagt høj og pulsen bruges til at trigge clock/latch indgangen. f.eks 2 stk 74hc74 eller CD4013 der hver indeholder 2 stk D-flipflops

De ovennævnte flipflops har en indgang hvorfra de kan resettes.

Skal det være så drastisk at lysdioden først slukkes når strømmen igennem kredsen afbrydes kan det laves endnu simplere med tyristor som kan laves at en NPN og PNP-transistor hvor NPN-basis er forbundet til PNP-collector og igennem en stor modstand tiæ NPN-emitter. PNP-basis er forbundet til NPN-collector og gennem en stor modstand til PNP-emitteren. NPN-emitteren er forbundet til stel og PNP-emitteren med lysdioden og dens seriemodstand. Kredsløbet trigges ved at lægge PNP-basis kortvarigt til stel igennem en modstand eller give en positiv puls ind på NPN-basis.

Godfornøjelse.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Den 04-06-2012 13:09, Poul Jensen skrev:

kommer en kortvarig puls. Kredsløbet skal have 4 udgange til hver sin LED, som skal lyse konstant, når der har været en puls på den tilsvarende indgang.

tryktaster.

Det lyder som det, man bruger til en "hvem kan svare først"-quiz

Endnu mere simpelt:

Google efter "quiz circuit diagram"

Leif

Reply to
Leif Neland

indgange kommer en kortvarig puls. Kredsl=F8bet skal have 4 udgange til hv= er sin LED, som skal lyse konstant, n=E5r der har v=E6ret en puls p=E5 den = tilsvarende indgang.

f 4 tryktaster.

-quiz-bellalarm/

Tak for de gode henvisninger. De viste l=F8sninger har imidlertid den hage, at trigger sker internt i kredl=F8bet plus at det involverer en reset-funktion. Jeg har 4 triggerpulser, som jeg skal have indikeret. De 4 triggerpulser kommer i vilk=E5rlig r=E6kkef=F8lge og p=E5 vilk=E5rlige tidspunkter. Jeg laver nok en l=F8sning med 4 R-S flip-flops, som settes og resettes via en diodematrix. Det er ikke den mest simple l=F8sning, men den vil virke. Hilsen Poul

[...]

simpelt:

Ok, så må du lige specificere lidt nærmere hvad der skal ske.

Når der kommer en puls, skal LEDen for den kanal tænde. Men hvad med de andre? Skal de slukke, så der kun er en LED tændt af gangen, skal der kunne være flere tændt samtidig, og hvordan slukkes der?

Hvad hvis der er signal på flere indgange samtidig?

Leif

Reply to
Leif Neland

Jeg ville bruge en PIC og lave det i software Overkill? Yes men den ligger i skuffen og er super nemt / hurtigt samt nemt at ændre hvis man vil have en ny funktion Brugte det for nogle år siden til Quiz knapper med autoreset efter 5 sec

Wiljan

Reply to
Wiljan

se indgange kommer en kortvarig puls. Kredsl=F8bet skal have 4 udgange til = hver sin LED, som skal lyse konstant, n=E5r der har v=E6ret en puls p=E5 de= n tilsvarende indgang.

af 4 tryktaster.

est-quiz-bellalarm/

de

Virkem=E5den skal v=E6re s=E5ledes: N=E5r der kommer en puls p=E5 en af de = fire linier, skal den LED lyse op og forts=E6tte med at lyse indtil der sker yderligere. De =F8vrige tre LEDs, som ikke har f=E5et nogen puls ind skal v=E6re slukket og det skal de indtil der sker yderligere. Rent praktisk vil jeg realisere det ved at bruge 4 stk RS flip-flop. Pulsen setter den givne flip-flop, s=E5ledes at LED'en lyser op. Samme puls resetter de tre =F8vrige RS flip-flops. N=E5r der kommer en ny puls p=E5 en af de de andre linier, vil proceduren gentage sig som beskrevet. Det, at styre pulserne til at sette hhv. resette flip-flop'erne, g=F8res meget enkelt og logisk med diodematrixen. Der vil ikke komme signal p=E5 flere indgange samtidig (er en foruds=E6tning). Hilsen Poul

Reply to
Poul Jensen