Print layout m/230V

Og forskellen på "lavspænding" og "lavvolt"? Som jeg husker det, måles spænding i volt :-)

Der er et stærkstrømsreglement og et lavspændingsdirektiv. Hvad forskellen er på et reglement og et direktiv skal jeg ikke blande mig i :-)

Bo //

Reply to
Bo Bjerre

Der er ikke noget stærkstrømsreglement, det er mange år siden det blev afløst at stærkstrømsbekendtgørelsen, denne er især baseret på lavspændingsdirektivet, men også på andre direktiver.

Børge

Reply to
Børge Larsen

transformer

Ole.

Ikke helt enig her.

Krypeavstanden er avhengig av hvilken klasse instrumentet skal godkjennes for. For vanlig forbrukerutstyr er den minimun 2,5 mm både mellom faser og faser til jord.. For medisinsk utstyr er den normalt 4 mm, men den skal være mer for EX sikkert utstyr. Dette fikk jeg opplyst av NEMKO en gang for mange år siden. Du har selvfølgelig rett når det gjelder kvadrat og sikring.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Hvad med Kl.2 udstyr - uden jord? Der kan man ikke nøjes med 2,5mm (ikke i DK i hvert tilfælde!)

Iflg. EN60601-1-2 er det 8mm krybe og 5mm luft.

Muligt - men do. er kravene i dag.Og det er endda ikke når vi taler om elektrodekontakt, så er kravene endnu skrappere.

Reply to
Ole Geisler