Skift på indgang af NAND gate

Hejsa.

Hvis indgangen Clk går høj, hvor lang tid må kondensatoren da maks være om at lade op, hvis man vil undgå at komme ind i det "forbudte" område mellem

30% og 70%? 60ns?

Kredsløbet giver nok ikke megen mening i sig selv, men det er en simplificering af

hvilket muligvis heller ikke giver mening, men idéen er, at når Clk går høj, så skal Q1 gå lav indtil C4 er opladt.

--
Hilsen Anders.
Reply to

"Anders" skrev i en meddelelse news:41f25972$0$48621$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Hej Anders! Hvorfor ikke bruge NAND-gates med Schmitt-trigger, så er spørgsmålet om det forbudte område jo uden betydning idet det kommer an på kredsens trigger-level.

Mvh, Torben

Reply to
Torben Wridt

-eneste rigtige løsning.

det

Hej Torben.

Tak for dit svar, det lyder som noget jeg kan bruge. Jeg var lige ved at kigge på trigger levels for 4584-schmitt triggeren, og så står der et sted: "Data labelled "Typ" is not to be used for design purposes but is intended as an indication of the IC's potential performance.". Kan det virkelig passe at man ikke skal regne med det, der står i typ? Hvad skal man så gå efter, min eller max?

Hilsen Anders.

Reply to
Anders

passe

Begge dele ;-)

Typ er de typisk værdier ved 25 grader, produktions tolerancer og andre temperature kan betyde at værdierne kan svinge mellem min og max.

Du er normalt nød til at sikre at din konstruktion virker over hele området (i praksis vil du dog sommetider kunne se stort på nogle max/min værdier).

Reply to
HKJ

Forresten, nu vi snakker om NAND-gates, er der så en der kan fortælle mig hvorfor dette "forbudte" område overhovedet eksisterer?

Venlig hilsen Anders.

Reply to
Anders

Det "forbudte" område gælder for alle gates (undtagen schmitt trigger indgange) og er det område som hverken er højt eller lavt.

Reply to
HKJ

Ja, men hvorfor eksisterer det overhovedet? Kan de ikke lave det anderledes, eller er der en fornuftig grund?

Venlig Hilsen Anders.

Reply to
Anders

anderledes,

Det kræver flere transistorer og gør gaten langsommere, hvis der skal være en schmitt trigger på indgangen.

Reply to
HKJ

Anders skriver:

Til dels teknikken bag en gate og fordi der ikke er brug for at arbejde inden for "det forbudte område"

Jo, så er den udstyret med en indgang med schmitt trigger.

"Anders" skrev i en meddelelse news:41f28ad5$0$48660$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Hej! Man er nødt til at have en vis spændingsmæssig "afstand" imellem et logisk 0 og et ditto 1-tal. Forskellen derimellem kaldes for "noise-margin". Hvis denne afstand ikke eksisterede kunne man få en hel masse fejl. Problemet med C-MOS-kredsene er jo bl.a., at et indgangsspændingsniveau(fedt ord...) kan give anledning til, at gaten pludselig bliver ustabil og trækker stor strøm......

Var det det du mente??....

Mvh! Torben

Reply to
Torben Wridt

0

med

Jeg kan godt se at de 30 procent i toppen og bunden gør gaten mere tolerant overfor støj, men jeg kan ikke se hvad de 40 udefinerede procent i midten skal gøre godt for. Er der nogen grund til at gatens udgangsniveau ikke er defineret her, eller er det bare for at gøre gaten hurtigere/simplere at man ser bort fra dette område(som andre har nævnt). ?

Venlig Hilsen Anders.

Reply to
Anders

Det er dem der gør at den ikke står og skifter uhæmmet ved indstrålet støj på lederen. Der skal være et området hvor gaten ikke skifter, ellers er funktionen ikke entydig.

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen