Præcisionsmodstande

Er der nogen der ved hvor man kan købe modstande med bedre præcision end

1%? PC-elektronik har kun en meget begrænset 0.1% serie, og RS har minimum antal på 5 af hver værdi (det løber op ved 10.25 per styk + moms).

Jeg skal have divideret 600V ned til 4V.

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Hvis du ikke skal bruge mange, kan det betale sig at udmåle selv. Køb for

10kr af hver værdi i 1% og tag et godt instrument.

Presisjonsmotstander brukast svært ofte i par eller serier. Det vil sei at det ikkje er den absolutte verdien som bør vera 0,1%, men forholdet mellom fleire.

Eg bruker å berekna kretsløpa på nytt, slik at "presisjonsmotstandane" blir ein verdi eg "har mange" av.

Deretter måler eg ut ein passande serie.

Som oftastnår motstandane er monterte på nånd, skilnaden frå motstand til motstand svært liten.

Kjøp 100 stk. 5%, - det koster det same.

1/2 løysning?

HM

Reply to
Harald Mossige

En løsning kan være at tage de nærmeste større modstande fra 0,1% rækken og så parrallelforbinde med passende 1% modstand(e). Derved opnåes en rigmelig temperaturstabilitet Hvis det er det du ønsker at opnå ved at bruge 0,1 % ? Hvis du ønsker at bruge 0,1% for at opnå en præsis spændingsdeler, var det nok bedre at gøre som andre foreslår: Køb en stak 1% og mål dig fren til de modstande du vil/kan bruge.

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Det var tanken.

Jeg må jo prøve at måle mig frem, men jeg ville jo gerne have en spændingsdeler der blev ved med at være præcis 8)

Mvh Kimjand

Reply to
Kim Johan Andersson

Hej Kim

Moderne metalfilmsmodstande er nu uhyre langtidsstabile, men du kan da købe 0,1% E96 rækken enkeltvis hos