PLL

Harald Mossige skrev:

Frem med regnestokken igen, Harald.

--
Hilsen Mikkel Lund
Mikkel Lund

Og, hvilken tidszone er du i? Indstil dit ur, tak.

--
Hilsen Mikkel Lund
Mikkel Lund

Jeg forsøkte :

Men jeg fik det ikke til å fungere.

Jeg har studert LM556, frequensy multiplayer, med ned teller som tilbakekopling. Jeg (tror jeg) skjønner prinsippet.

Jeg har også sett på 74S124, -> 60 MHZ. Jeg tror at 74S124 er et lite hensiktsmessig valg, men jeg tror jeg har planen klar:

Xtall, 1,8432MHz. * 16 = 58,9824MHz. -> Input.

74x124, output til 74x339. 2 stk. 74x339 seriekoples til en 16 bit nedteller. Uttapping fra fjerde utgang gir 1,8432 MHz, som blit tilført 74x339, fasekomparator. Alle 16 utganger fra 74x339 går til inputs på en GAL20V8.

74x124 er ikke brukbar krets; den mangler fasekomparator.

Det ser ut som at eksempelet for LM556 gir sinus ut. Slike kretser gir vell digitalsignal ut i utgangspunktet, slik at all filtreringen på utgangen er overflødig?

Hvilken PLL er hensiktsmessig? Overkommelig pris, tilgjengelig som DIL, helst enkel.

Hvilken verdi har "x" i 74x339? Jeg er 2 desenier fra oppdatering av

74xyyy varianter :-(
Reply to
Harald Mossige

Korigering: Jeg bruker en osc. på 3,6864MHz.

Forresten, Finnes der ikke PLL med xtalinngang?

HM

Reply to
Harald Mossige

Du er sikker på det ikke er scobet der ikke kan vise de harmoniske ?? ex.vis 10-20Mhz scop?

Kasper

Reply to
Kasper

Hej Harald

Her har du nogle "julegodter", som du godt må anvende før jul ;-) :

Harald Mossige wrote: > Jeg forsøkte : >

Du behøver ikke at anvende LM556 (dinosaur-chip ;-) ).

Undgå 74S dinosaur-familien ;-)

Kig venligst på:

og vælg f.eks. 74HCT... eller 74AHC (2-5V) 74AHCT (5V)... men check deres spændingskrav.

74ALVC04 (Wide supply voltage range form 1.65 to 3.6 V):
|pip=[pip=74ALVC04_2][0]

Her er f.eks. en oversigt over familier der har invertere (f.eks. 74xxx04): Products -> Logic -> Inverters:

|[3]

Brug følgende digitale super VCO:

@misc{, title = "CMOS inverter VCO tunes octave to UHF", institution = "NCCOSC (Naval Ocean Systems Center)", publisher = "NCCOSC (Naval Ocean Systems Center)", url = "

", note = "
,
", keywords = "74AHCU04" }

Citat: "...A robust and versatile vco provides a stable output to 300 MHz (Figure 1). The circuit's simplicity, unconditional stability, and consistent high-drive capability over an octave make the oscillator ideal for many applications, such as synthesized sources, local oscillators, and transmitters..."

Du kan vel selv downsize til centerfrekvens ca. 58MHz? ;-)

Lidt "4046" PLL nyt:

Alle der kan udskifte 4046B/74HC4046 (2-6V) til 74HCT9046 i PLL kredsløb, bør gøre det, da man f.eks. vil have lavere sidebånd spurious med en.

-

Dette papir omtaler 74HCT9046:

Citat: "... Special praise is in order for the designers of the latest generation 74HC9046 at Philips Semiconductors. This device operates on the same principles but overcomes the backlash, variable gain and interaction with circuit capacity problems. The 74HC9046 utilizes a switched current charge pump, with no dead zone. ..."

Den findes faktisk kun i TTL kompatibel udgave:

74HCT9046

har 74HCT9046:

5 stk pris ca. 23 kr/stk i SMD SOIC indpakning.

Hvor købe cmos 4046 dinosaur-chips til ca. samme pris?

-

Køb evt. disse:

SMD -> DIL:

Bl.a.:

8-pin SOIC chip to a DIP pinout 20 pin SSOP-to-DIP PCB (brug denne 16-pin hvis 16-pin ikke findes) ...

Husk at lodde 100nF keramisk afkobling så tæt på -+ benene som muligt af hensyn til stabilitet og tolerance.

74xyyy varianter :-(

Se ovenfor - eller her (formoder du mener tælleren 74xxx393):

|pip=[pip=74HC_HCT393_3][0] Citat: "...Max. clock speed 99MHz..."

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Harald

Her er f.eks. billige tilgængelige kapacitetsdioder som måske er anvendelige:

Hyperabrupt Tuning Varactors SMV1251-079 Capacitance: 3-55pF at 0-5V DC High capacitance ratio: C0.3V/C4.7V = 12

-

Fundet et stykke nede på:

Han sælger dem faktisk!

Kig også på hans krystaller og se om der er nogen du kan bruge.

Kig evt. på:

Digitally controlled FM transmitter with 2 line LCD display. (Part I) - downsize den til super VCO til 58 MHz:

Software for calculating PLL registers in LMX2322:

250MHz RF Generator with 1kHz display resolution:

Fundet via:

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Scoopet mit er bra nok, 100 MHz, men det egner seg lite til å scoope på databled med aplication exampleselle skisser på papitet, heller ikke på tankene og ideene mine :-(

HM

Reply to
Harald Mossige

Glenn Møller-Holst wrote: ... > Fundet et stykke nede på: >

Kig f.eks. på følgende:

( et stykke nede )

F.eks. krystallet 4,9152 MHz

4,9152 MHz/16 = 307,2 kHz

Du kan også neddele med 8,16,32 eller mere. Det er dit valg.

-

307,2 kHz * 6 = 1,8432 MHz

-

307,2 kHz * 24 = 7,3728 MHz

307,2 kHz * 48 = 14,7456 MHz 307,2 kHz * 96 = 29,4912 MHz 307,2 kHz * 192 = 58,9824 MHz

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Kig på:

På tegningen er: Fi=307,2 kHz %N er f.eks. 6 for at Fo = 1,8432 MHz

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

307,2 kHz * 12 = 3,6864MHz

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Jeg tror der er noe du har missforstått.

Jeg /har/ osciolatorer på 1,8432 og 3,6864, og skal generere 58,9824 MHz, digitalsignal.

HM

Reply to
Harald Mossige

Den delen av arbeidet er jeg ferdig med. Nå er det så trivielle ting som kretsvalg, pris og tilgjengelighet det gjelder.

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej Harald

Du mener sikkert:

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Ja. Dyrkleif.

HM

Reply to
Harald Mossige

Heller ikke for å studere prinsippet?

Jeg bruker de kretsene jeg har, så lenge de utfører det arbeidet de er tiltenkt. Efektforbruket er irelevant; jeg har Lyse kraftverk online.

|pip=[pip=74ALVC04_2][0]

Slike oversikter har jeg 3 fot fra hodet, men jeg mangler kunskap om hva som er så gjengse kretser i dag at prisene og tilgjengeligheten er akseptabel.

Jeg skal ikke bygge en VCO for lydfantastformål. Jeg skal bygge en frekvensmultiplayer.

Det er et sitat fra en lydfantast. Jeg har lest det før.

|pip=[pip=74HC_HCT393_3][0]

Takker for innlegget.

HM

Reply to