PFC og firkant forsyning

Hej,

De fleste switchmode power supplies over en vis størrelse er forsynet med en PFC, der skal søge for at strømtrækket fra nettet følger spændingnen i fase og amplitude. dvs at med en sinusformet netspænding, skal strømtrækket være sinusformet.

De fleste billige inverteret til at omsætte bilens 12-14VDC til 230V leverer IKKE en sinus, men derimod en firkant.

Er der nogen, der VED om det er et problem ?

"Bo Bjerre"

Til forsyning af lamper og andre apparater med cos(phi) nær 1 er det ligegyldigt. Firkanten kunne give støj i radio og tv, men det har jeg ikke observeret som et problem. Jeg har et problem med min billige inverter fra HN. Den gaar ned, naar jeg forsøger at køre min bærbare PC paa den. Jeg tror det skyldes PC'ens switchmode strømforsyning, der formodentlig er en kraftig kapacitiv belastning. Hvis der er en, der har et forslag til løsning af dette hører jeg gerne om det.

Aage

Reply to
Aage Andersen

Jeg aner faktisk ikke om dette virker, men hvad med en ntc modstand i serie med pc psu. f.eks

det er jo ret billigt at forsøge Ret mig endeligt hvis det er en tumpe dum ide.

Mvh Søren

Reply to
SA

"SA" >

"Aage Andersen" "

Glimrende ide. Jeg vil prøve den ved lejlighed. Jeg har selv tænkt mig at prøve med en selvinduktion i serie med udgangen. men din løsning ser billigere ud.

Aage

Reply to
Aage Andersen

Mit spørgsmål gik ikke på glødelamper eller selvinduktioner, men på hvordan en PFC vil tackle en firkantet forsyningsspænding.

"Bo Bjerre"

Den lille finte havde jeg overset og jeg ved ikke noget om det. Men da den tilstræber en sinusstrøm maa det betyde at den simulerer cos(phi)=1, og det er ideelt for en inverter.

Aage

Reply to
Aage Andersen

t=20

r=20

=20

n p=E5=20

Hej Bo

Ingen problemer. Den tapper blot den energi den skal bruge.

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

-det er jo netop det der er mit spm: Hvis den ikke forsynes ffra en sinus, men en firkant, vil den da trække en sinusformet strøm, eller en firkantet strøm, og vil det kunne være til skade ?

"Glenn Møller-Holst"

Bo vil aabenbart gerne kende kurveformen for strømmen ved en firkantspænding. Der er to nærliggende muligheder: Strømmen er sinusformet uafhængig af spændingsformen. Strømmen har samme form som spændingen.

Aage

Reply to
Aage Andersen

en p=E5=20

nusformet=20

ingen.

Hej Aage og Bo

Da en PFC n=E6sten kun udg=F8r en ohmsk modstand, vil sp=E6ndingskurven o= g=20 str=F8mkurven v=E6re sammenfaldende.

Hvis I vil have det som fourierkomposanter, jamen s=E5 er=20 sp=E6ndingskomposanter de samme som str=F8mkomposanterne.

Komposant er vist bare et andet ord for koefficient.

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Aage Andersen skriver:

10 ohm i serie med forsyningen.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Det vil jeg prøve. Tak for det.

Aage

Reply to
Aage Andersen

"Klaus D. Mikkelsen" >>

Jeg har nu sat 5 ohm/10 watt i serie, det løste problemet.

Aage

Reply to
Aage Andersen

Aage Andersen skriver:

Det er almindeligt brugt i mange switchmodes. Du kan evt lade et relæ kortslutte modstanden, når strømforsyningen er "oppe", hvis du har brug for meget effekt....