OR'ing af 230VAC signaler

Hej,

Jeg skal på en simpel, men forsvarlig måde lave en OR'ing af 4 230VAC signaler. Jeg har brug for et 5V signal, når et eller flere af de 4 230VAC input er tilstede.

Nogen gode forslag?

På forhånd tak.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik [7182]

Det sikreste er at bruge 4 stk. 230VAC-relæer, hvor kontakterne er parallelkoblede, så kan du gøre hvad du vil.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Eller også 4 brokoblinger og så et 223 VDC relæ........

-Søren

Reply to
Søren

Det er kun smart, hvis man er 100% sikker på at det er samme fase, ellers giver det problemer. Men mon ikke spændingen på det relæ skal være lidt højere, hvis det skal kunne klare det? Derudover så er der mange DC-relæer der ikke kan li' pulserende DC, det giver en ikke-rar lyd.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

"Henrik [7182]" skrev i en meddelelse news:46de72b1$0$7555$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

4 optocouplers med en fælles collector-modstand forbundet til +5V
Reply to
Allan Soerensen

Kræver også lidt formodstande og. brokobling eller diode, + lidt andet..

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

Så galt er det ikke. Man kan da godt få AC-optocouplers. Så der er ikke behov for brokobling eller diode.

Under alle omstændigheder er det billigere, fylder mindre og mere driftsikker end din løsning med 4 stk. mekaniske 230VAC-relæer

Reply to
Allan Soerensen

Hauge skriver:

Helt sikkert den letteste måde a gøre det på.

Allan Soerensen skriver:

Driftsikker ?

På Arlas mejeri i Brabrand sidder der en "dims" med et ganske almindeligt billigt relæ der klikker hver gang der laves et bæger med "creme fraise" (f*ck, hvordan staver man til det???). Det har fungeret uden et eneste svigt i 3 år nu. Hvor mange relæoperationer det er blevet til, tør jeg slet ikke tænke på.......

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Ja, MTBF er langt dårligere for mekaniske komponenter i forhold til en halvleder, det er da helt grundlæggende viden. Hvordan tror du for øvrigt levetiden for kontaktsættet på et 230VAC-relæer vil være, når det stort set er ubelastet i den løsning, der foreslås her? Det er næsten de dårligst tænkelige driftsbetingelser for et relæ ;o)

Reply to
Allan Soerensen

Men du undlod totalt at kommentere historien fra Arla.. Men det er måske fordi det har en betydning at det trods alt virker i virkligheden, og ikke kun ikke-virker i teorien?!

/Hauge

Reply to
Hauge

Hvem har forøvrigt sagt at kontakterne er til 230VAC 16Amp?

/Hauge

Reply to
Hauge

Allan Soerensen skriver:

Enig, men hvad nytter det at bruge en komponent med 4 millioner års levetid, når nu den med 100 års levetid er lettre at have med at gøre ?

Den førnævnte løsning trækker 1,5mA og har som skrevet overlevet længe og mange operationer.

"Hauge" skrev i en meddelelse news:46ded64f$0$15895$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Ja, for jeg syntes ikke den anekdote har nogen teknisk relevans.

Gamle fru Jensen på 85 har også et B&O TV, som har kørt helt uden problemer i 25 år. Betyder det at serviceværkstederne ikke får B&O TV ind til reparation?

Reply to
Allan Soerensen

Kræver jo også erfaring for at kunne have en mening om tingene.

Næeh, men det betyder bare ikke at man absolut behøver skyde gråspurve med kanoner. Men ok, spørgeren vælger jo nok det han synes er nemmest og bedst for ham, uanset hvad vi siger. Og da ingen af os aner hvor mange skift disse "relæer" får i løbet af en given tid, så kan vi heller ikke vælge det for ham. Men nu har han fået nogle valg.

/Hauge

Reply to
Hauge

Allan Soerensen skriver:

Sjovt, den påviser netop at relæ er udemærket til den funktion. En del kollegaer spærrede også øjnene op, da jeg fortalte at det var mekaniske reæler og ikke solid state relæer der driver "printgo" signalet.

Men det var såmænd en ganske sand historie ude fra den virkelige verden, jeg kan mange flere. Kig på enhver vindmølle med Dancontrol styring i: Nordtank møller, NEG-Micon møller (minus 1MW møllen) alle disse styres af små relæer til næsten alle funktioner - og sjovt nok er relæerne i TOI (I/O) modulet det der sjældnest er problemer med, til trods for at de sidder påvirket af klima fra -35 til +65 grader og skifter mange gange i døgnet.

Et mekanisk relæ er vel også nemmere at fejlsøge på - og uden den udviddede ledvogtereksamen, og så er det nok det billigste og hurtigste at udskifte og dermed det mest økonomiske.

--

Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

"Karsten H. (7870)" skriver:

I tilfældet TOI fra vindmøllestyring sidder der en ordentlig håndfuld relæer på et printkort - så de er svære at skifte enkeltvis.

"Karsten H. (7870)" skrev i en meddelelse news:46df10c5$0$69205$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Ja, i min læretid så jeg også ældre kolleger banke med en skruetrækker på alle relæerne på et printkort og vupti, så "virkede" det hele igen ;o)

Reply to
Allan Soerensen

er

4 kondensatorer, 4 modstande, 4 dioder og 4 optokoblere, samt din or gate chip.

serie forbind 1 kondensator, med 1 modstand og 1 diode parallel forbundet med optokobleren (dog modsat rettet). Kondensatoren til L og dioderne til N. Udgangene p=E5 optokoblerne driver s=E5 gate chippens indgang(e). Og forsynes sammen med chippen.

Reply to
klavs