Billig temperaturmling til microcontroller (probe OG interface)?

Kafferistercontrollerprojektet fortsat:

Jeg leder nu efter en billig måde "rimeligt pålideligt" at måle temperaturer i området ~0-~275°C på - med interface mod en microcontroller.

Thermocouple er billige i indkøb, men dyre at interface til grundet de meget små spændinger der er tale om.

RTD er måske vejen frem, men hvad har I af forslag?

Præcisionen, forestiller jeg mig, skal være i nabolaget af 1-5°C - bare det er nogenlunde stabilt.

--
Steen Suder
Reply to

PT1000

/Hans

Reply to
Hans Kjaergaard

Steen Suder skriver:

Jeg vil også sige PT100.

Er du den Steen Suder der bor i omegnen af Århus, så er du også en Steen Suder der arbejder i en virksomhed der bruger så mange PT100 følere at de kan fodre svin med dem.

Hvilken microcontroller vil du bruge til projektet?

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Den Sun, 12 May 2013 20:02:46 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:

Dén Steen arbejder i ITafdelingen... der minimalt har at gøre med f.eks. elektronikproduktionen ;-)

En AVR Attiny/Atmega... noget i den retning. Ikke Arduino dog (det kender jeg heller ikke til ;- )

--
Steen Suder
Reply to

Steen Suder skriver:

Det er også nærmere udvikling eller nacellemontage du skal have fat i. Måske testlab nede på havnen....

Alternativt skal du have fat i en tidligere medarbejder, som muligvis har noget på garageloftet.....ellers har han ihvertfald NTC modstande!

Arduino er AVTMega328, med bootloader og et forholdsvis udbredt programmeringsværktøj. Jeg er først lige nu begyndt med programmering af processorer og i løbet af en uge har jeg strikket noget sammen der virker. Det må betyde at det er simpelt at have med at gøre.

Så er Arduino sådan "open source agtigt", hvilket betyder at mage offentliggør deres projekter og at man derved kan lure på, hvad andre har gjort (og så stjæle med arm og ben) og lige modificere lidt til eget brug.

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Hvorfor ikke - den er til at få for 24 kr.

OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!
Reply to
Jens Petersen

Den Mon, 13 May 2013 16:59:25 +0200 skrev Jens Petersen:

Jeg ved godt de er rimeligt billige, men ideen her var at det skulle være den absolut billigste løsning. Det skulle være en Attiny el. lign. i løs vægt fra Ebay.

Men det der er da ikke galt... tygger på det.

--
Steen Suder
Reply to