Omformning af 16 V DC til 12 V DC

Jeg har en strømforsyning til min PC (giver 16 V DC), hvor jeg godt vil have bygget en lille boks som kan lave de 16 V om til 12 V, maks. 1 A, til et FireWire PC-card. Det burde være ret simpelt, men det er efterhånden mange år siden jeg har brugt en loddekolbe.

Er der nogle der har et simpelt diagram for en sådan omformning? Helst ét med få komponenter, hvor man ikke behøver lave et print, men bare have komponenterne i en lille boks med nogle stik i. Eller findes der noget samlesæt som kan det?

Tak for svar.

Jan

Reply to
Jan Viegand

"Jan Viegand" skrev i en meddelelse news:Iz6Vb.85980$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

have

Der er helt sikkert noget som kan bruges her :

God fornøjelse

MVH Ebbe

Ebbe

have

Hey

Tjae du kan vel bruge en 7812 med god kølning på...

så kan den vel ca holde til 1A har dog ikke lige regnet på effekten der bliver afsat i den

Kasper

Reply to
Kasper

Det er enkelt at beregne effekten, der skal bæres væk som varme: der er

4Volt over den, og med en strøm på 1 Amp sættes der 4watt i den. Det er til at køle udende store problemer.

Ja, det må nok være sådan en:

Tak for reference.

Jan

Reply to
Jan Viegand

Ja, først sagde det mig ikke noget, men med Ebbes link kan jeg se at der er flere strømforsyninger som bruger 78xx, hvor jeg så gætter mig til at xx står for udgangsspændingen. Fx denne:

Det lyder som en smart komponent, så det skulle jo nok være til at finde ud af.

Jan

Reply to
Jan Viegand

er

ud

Ja, bare pas på du ikke køber en 78L12 som er en low-power udgave som max kan give 100 mA :)

Brian

Reply to
Brian Lund

have

Download

og find siden "Power Supply", der kan du få vist diagram og beregnet køleplade.

Reply to
HKJ