lysdiode vandtæt

Hej alle sikke en herlig sommer :-)

Jeg skal have monteret et blåt lys i et akvarie, men er i tvivl om en masse.

kan man købe blå dioder der kan tåle vand, og hvad skal de have af strøm

Reply to
Per H

Den tirsdag den 17. juli 2012 11.30.51 UTC+2 skrev Per H:

m en

d skal de have af

d, og

hej Per,

der burde ikke v=E6re noget i vejen for at bare lodde ledninger p=E5 en di= ode og smide den i vand, typisk er der ikke mere en 2 volt og 40 mA til at= lyse med en alm. lys diode. MEN jeg er ikke sikker p=E5 om dine fisk gid= er at v=E6re i n=E6rheden af s=E5dan en str=F8mkilde.

S=C5 det det jeg ville g=F8re var at finde en transperant acryl stang el= ler noget andet der kan bruges som "lysleder" og s=E5 bukke den p=E5 plads= i grotten, male den sort der hvor den ikke skal lyse, og s=E5 afslutte "fi= beren" ved den lyskilde du alligevel har over akvariet..

Reply to
martin

Reply to
Hauge

Den lyskilde er formodentlig slukket om natten. ;-) Men man kunne jo bare isolere sammenlodningen med en klat varm-lim eller akvariesilicone. Det burde kunne gøres vandtæt så der ikke kommer elektrolyse og tæring og vandforurening fra lodningerne.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Reply to
Per H

Nu har du vel ikke glemt en formodstand?

--
Ulrik Smed
Aarhus

Jo

der sad en på printet, men den har jeg undladt. Hvad er den til??

--

Mvh

per
Reply to
Per H

Per H skriver:

Begænse strømmen. Ved 5 volt lyser din diode ret kraftigt, men kun kortvarigt.

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

ok

men i princippet kan jeg bare skrue ned for strømforsyningen så.

hvad mon det optimale er når jeg kan regulere?

--

Mvh

per
Reply to
Per H

Per H skriver:

Ja

Begge dele

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Min egen hjemmeside:
Forum om modeltog og tog i 1:1:

Jeg mener, Hvor mange volt er det max , når jeg nu kører uden modstand. Dioden kan ikke skiftes,

--

Mvh

per
Reply to
Per H

Per H skriver:

Det kommer an på dioden.

Men du kan altid sætte en modstand i serie med dioden

   Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Den 21-07-2012 21:57, Klaus D. Mikkelsen skrev:

det optimale er vel konstantsrøms generator. kræver så vi kender diodens spec

mvh eErik

Reply to
Erik