Luftfugtighed og PC

Hejsa NG :o)

Jeg har en dual P2 maskine til at stå som server - men er snart ved at være træt af lyden. Jeg overvejer derfor at stille den ud på vores "altan" - men frygter at den ikke vil overleve fugtigheden...

Jeg bor i en typisk 70'er boligblok -en af dem med "indvendig altan" (forstået på den måde, at vores altan ikke stikker ud fra bygningen og er lukket af med en glasfacade fra top til bund).

Spørgsmålet går derfor på, om i tror, det vil skade pc'en at stå derude?? Om vinteren bliver der pænt koldt, men der virker umiddelbart tørt ;-) Tror i, at det er noget, som jeg skal holde mig fra?

På forhånd tak, Niels Thomsen, Åbyhøj

Reply to
Niels T

Det tror jeg ikke at det vil.

Maskinen holder jo sig selv varm.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Jesper G. Poulsen

"Jesper G. Poulsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@dtext.news.tele.dk...

derude?? Om

Tror i,

Sludder! På grund af den lave omgivelsestemperatur vil der dannes kondens i den interne elektronik------>sikker død på kort tid!

Venligst, Torben Wridt

Reply to
Torben Wridt

Øhm, der dannes da ikke kondens på varme ting. Det er da vist omvendt når vandet fotættes på kolde genstande. Tænk på en kold øl om sommeren ;-) og varm kop kaffe om vinteren!.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Og så fik jeg lige tænkt lidt videre: Kabinettet vil selvfølgelig være kold i fht. luften inde i computeren. Der er derfor sandsynlighed for dannelse af kondens på kabinettets indersider, men ikke umiddebart selve elektronikken. Der er vel dog en hvis sandsynlighed for at luftgennemstrømningen vil være så stor så det alligevel ikke sker. Det kan vel klers ved at dræne computeren!?!?

Den relative luftfugtighed inde i computeren vil formentlig ikke være et problem. Den vil givet vis være lavere end udendørs, men det kommer jo an på specifikationerne for hardwaren. Som jeg ser det er det "kun" de kolde kabinetsider.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Tak for svarene! Er dog ikke helt sikker på, hvad det endelige (rigtige) svar er... ;-)

Den kommer formentlig til at køre næsten 24/7, men jeg kunne godt finde på at slukke for den mens jeg er på ferie - f.eks. skiferie

Mvh Niels

Reply to
Niels T

Lars Kristensen skriver:

Nej, for de bliver opvarmet af luften

Nej, et ATX kabinet er bygget så luften trækkes ind nederst foran og opvarmes og blæses ud gennem strømfoorsyningen. Fugtig luft vil derfor først ramme de komponenter der sidder nederst på mainboardet.

ATX specificerer også placering af RAM og processor i luftstrømmen og det er først lige inden powersupply'en. Ergo vil komponenter "nederst forann" på maninboardet ruste først. Fuck kabinettet, der er malet alu alligevel, så det ruster ikke.

Der vil ihverflald ikke komme kondens. Luft der trækkes ind udefra og afkøles til udetemperatur igen, vil ikke danne kondens.

Almindelige computer kabinetter er jern, ikke alu. Et alu. kabinet koster ekstra.

Reply to
HKJ

Hej Niels

Jeg ville ikke betænke mig et øjeblik, lav en afskærmning til den så den ikke bliver udsat for slagregn og så ud med den, det overlever den helt sikkert. Rundt omkring står der masser af PC systemer og køre i tilsvarende omgivelser uden problemer.

Max skriver:

Jeg ville nærmere pakke den nuværende server ind i en isoleret kasse med luft indtag/dublas og så lade den stå indendøre.

HKJ skriver:

Nej, men fugtig luft kan ramme komponenter og sætte sig der. Jeg har repareret _mange_ fugtskadede printkort i min tid som reperatør !

Okay, så har jeg et "ekstra" kabinet (til 495 incl power for 5 år siden)

Fugt i luften udskilles ikke før det afkøles under den pågældende lufts dugpunkt. Så der vil afgjort ikke sætte sig nogen kondens nogen sted inden i kabinettet, forudsat det kører konstant. Men jeg ville nok selv gøre lidt for at holde temperaturen lidt oppe, feks ved at lave lidt om på luftens vej, evt mindske luftflowet om vinteren, da der er en væsentligt størrre potentiel køleevne om vinteren end om sommeren. Elektronikken vil nok kunne ryge helt ned under frysepunktet i hård frost, hvis der bare er fuldt flow.

Det største problem skulle være i meget tæt tåge, hvor luften ligger lige på dugpunktet, og bærer temmeligt meget vand der grænser til at være på dråbeform. En lille hastighedsændring af denne luft kan kaste vand ud af en luftstrøm, og kan dermed faktisk godt slå ned på elektronikken.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

flow.

Jeg kan ikke helt se problemet med det... hvad skader en smule kulde? Kender adskillige der køler deres CPU ned til -15 grader (frostkøling, ved overcloking), hvilket kun gør den mere stabil... Jeg har kun hørt om at varme dræber en computer - ikke kulde. Mange andre her i gruppen har pointeret at der ikke vil dannes kondens - hvad vil et par graders frost så skade (hvilket jeg ikke tror der vil komme anyway i en computer som kører 24/7)!?

Reply to
Casper Bang

Nåda, det var en masse svar du fik der... ;-)

Vil du have et fra en med praktisk erfaring..

Jeg har haft min maskine stående i garagen i 3 år kørende 24/7 - denne garage er ikke opvarmet og er piv-utæt så der er både træk og skide koldt derude. De eneste problemer jeg havde, var om vinteren når temperaturen nærmede sig de -5 grader, så stallede harddiskene, de kunne simpelthen ikke lide kulden. Dette problem var dog hurtigt løst ved at stoppe nogle tæpper omkring maskinen så luftstrømmen blev begrænset, og kabinettet blev lidt bedre isoleret. Så endte jeg med en temperatur på ca. 10-12 inde i kabinettet om vinteren og ingen nedbrud. Jeg har ALDRIG konstateret nogle former for fugt og/eller kondens i kabinettet..

Håber det hjælper lidt

/Martin

Reply to
[3630]Matrix

"[3630]Matrix" skrev i en meddelelse news:FJvYb.464$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk...

sig

kulden.

og

Hej! Godt med lidt praktik, hehe. Netop indpakningen er vigtig. Hvis kabinettet ikke "dækkes af" vil der bestemt opstå et problem. Jeg har arbejdet proff. med elektronik i 35 år og har set lidt af hvert.... :-))

Mvh, Torben

Reply to
Torben Wridt

Yepser - og tak for alle sammen!! :o)

Jeg tror også, at jeg prøver lykken. Satte et termometer derud i går aftes - laveste temp. i nat var 6,7.. Troede ikke, at det blev så koldt derude - troede varmestrålingen fra lejligheden var større.

PC'en er en desktop-pc med indsugning forrest tv. og PSU bagerst th.. Jeg frygter lidt for den del af motherboardet, som sidder "før" den passivt kølede cpu - altså "før" luften bliver opvarmet. (men nu må vi se.. ;-)

Igen - tak for alle svarene :o)

-Niels

Reply to
Niels T

"Niels T" skrev i en meddelelse news:40334228$0$168$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

koldt

aftes -

Jeg vil ønske dig held og lykke. Det tror jeg, at du får brug for. Vil du ikke love at fortælle om dine erfaringer? NEJ, det er sørme en pligt, hehe.

Rigtig god fornøjelse med eksperimenterne.

Hvo intet vover intet vinder.......

Venligst, Torben

Reply to
Torben Wridt

hehe.

Skal jeg nok :o) Starter lige med at stille en gammel pc derud en uge eller to - og se om den overlever. Er alligevel lidt næn overfor min dual-maskine ;-)

Det er jo det' :o)

-Niels

Reply to
Niels T

"Torben Wridt" skrev i en meddelelse news:40334d2a$0$22774$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Jeg

En af mine kammerater anskaffede en Dell server, den larmede dog mere end sjovt var i en stue. Så den kom ud og stå på altanen. En dag da temperaturen kom under 6 grader, tror jeg det var, stoppede serveren. Der var indbygget en sikkerheds mekanisme som gjorde dette. Jeg foreslog, lige som Klaus, at han skulle lave en lyd isoleret kasse og sætte serveren i den, indendørs. Men nej, den skulle ud. Så resultatet blev en termostat og en chas.mont. effekt modstand. Termostaten slår til ved 10 grader og fra ved 16. Det har virket fint i mange år. Men ingen ved hvor længe den overlever. /Tom

Reply to
Tom

Der er tale om en lukket altan, så hvis man er opmærksom på problemstillingen, så sørger man vel for at den er lukket i tåge...