LM338K spændingregulator (sikring)

Hej

drejer

Spørgsmålet omkring definationen er jo interessant, hvis man akseptere at en pulserende DC også er en AC, ja så kan betegnelsen DC jo kun bruges om den spænding der kommer fra et batteri, da alle de former for DC vi normalt betragter som DC jo altid har en rippel og derfor må betegnes som AC.

Egentlig bør man vel ikke kalde noget AC hvis strømmen kun løber den ene vej i ledningen, så er det vel egentlig en pulserende DC.

Men jeg må tilstå at ved nærmere eftertanke, ja så bliver man bare mere forvirret.

Mvh Max eller er det Xam ???? :)

Som jeg skrev til at starte med: DC med overlejret AC.

Jeg foretrækker at lave en FFT, så er det lettere at regne på, noget som DC andet som AC.

Reply to
HKJ

"HKJ" skrev i en meddelelse news:c0gnma$1ojp$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

drejer

Kan ikke se afhængigheden af nogen situation.

Ved AC løber der strøm i begge retninger, ved DC kun i en retning, uanset om det er udglattet eller ej.

--
Hans L. Jørgensen
Horsensvej 94,Tebstrup

"HKJ" skrev:

:-) Når signalet ikke længere opfylder betingelsen for at være AC, dvs. alternerende strømretning, hvad skal vi så kalde det?

Mvh. J.L

Reply to
Jante

om

Hvilket betyder at en "single supply" effekforstærker kun har DC signaler.

En split supply kan have AC signaler, det afhænger af hvor man sætter 0 målepinden og om offset er trimmet til 0.

Jeg må indrømme at jeg foretrækker at kalde mit signal AC i sådan et tilfælde, også selvom det ligge ovenpå en DC.

Reply to
HKJ

Hej Max,

Som du selv skriver, er den korrekte benævnelse "Pulserende DC" og ikke hverken AC eller DC med overlejret AC (Overlejret AC taler man om ved fx. Ripple). Ved situationen uden en lade'lyt er det dog DC'en der pulserer, der er ikke noget fast niveau med overlejring uden kondensatoren.

Hvis du har en kondensator med i kredsløbet vil det være en DC med overlejret AC, _eller_ en AC med DC-offset, alt efter om strømmen når under nul på noget tidspunkt i perioden.

Håber det lettede forvirringen en anelse :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Max,

Det har nu alligevel ret stor betydning. De 30V er RMS-værdi og ved strømtræk under 70% af trafoens mærkestrøm er de 41V også RMS.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvis jeg skal filtrere en "pulserende DC", så vil jeg nok lave en FFT og beregne filteret ud fra AC komponenterne. Dvs. arbejde med overlejret AC.

Men det er også fordi jeg skifter synspukt efter hvad jeg syntes er mest praktisk i den pågældende situation.

Reply to
HKJ

Hej Søren

Ja, men de 41 V er der også uden lyt, og det slår LM'eren ihjel.

Hej HKJ,

Tjaah, different folks, different strokes... Nogle ryster en død kylling over opstillingen ;) Jeg bruger common sense og velafprøvede komponenter og et 'skop - det virker hver gang.

Men hvad har det med de korrekte benævnelser at gøre ? (Tørrede blomster er ikke the selv om nogle vælger at kalde det sådan).

Jeg troede at H'et stod for Henrik, men der er måske Helveg ? ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Max,

Jeg har ikke prøvet, men jeg tvivler nu på det - ~11% overspænding i en mindre del af perioden burde ikke aflive den (omend den ældes noget hurtigere). Men der ville også være pulserende spænding på udgangen, så det er er næppe brugbart alligevel.

--
Venlig hilsen,
Søren