laserprinter reparation?

Min ellers trofaste laserprinter, en Brother HL4v er pludselig gået i udu.

Den skriver 52 Scanner malfunction..

Den er ganske vist 12 år gammel, men har kun kørt 4000 print. Der er for kort tid siden sat en ny tromle/toner i, og jeg har flere liggende, så den skulle gerne bringes til at køre igen. Brother siger bare, at jeg skal smide den ud, fordi det ikke kan betale sig.

Den har aldrig stået tændt i længere tid, og altid kun når den har været i brug. Der kan sagtens gå måneder mellem brugen. Det er tilsyneladene en elektrisk defekt.

Nogen der har ideer til, hvor man skal fejlsøge. Problemet er det samme med en ny tonerpatron...

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Hmmm, jeg kan ikke reparere den, men jeg har en HL-1660 stående i kælderen. Den mangler bare en patron. Hvor i landet bor du ?

Uheldigvis faldt Bo Bjerre over tastaturet og skrev derved følgende:

Desværre er det ikke samme patron....

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Hvordan kan man lade sådan en stå i kælderen?

Det er da en OK printer ;-) (har selv en)

Reply to
Preben

Der er mange som også har udnyttet kælderen, måske manden har sit PC-rum dernede ;-) Sorry kunne ikke lade være

--
Calle.
Reply to

Har ikke plads på kontoret. Skiftede den for at få en hurtigere printer med netværk. Vil du ha' den, eller skal jeg selv køre den til bortskaffelse ?

Wed, 09 Jun 2004 at 19:01 GMT Claus Tersgov wrote

Ok. det lyder som om der er tale om en HP LaserJet i forklædning.

Jeg har tidligere haft stor gavn af ham her:

fixyourownprinter.com

/Morten %-)

Reply to
Morten Guldager

Sådan en havde jeg vist engang, det var i hvert fald også en Brother, med LBP-4 værk. Det er der nok også i din, og så er den den gamle 'klassiske' fejl, med at spejlmotoren fejler. Det er de 4 små 10uF lytter på motorprintet der er årsagen, men det er forskelligt om IC'en (HA13456) er futtet af eller ej. Hvis den ser rimelig pæn ud, og der ikke nærmest er brændt hul i printet, skulle der være en rimelig chance for den kører med 4 nye lytter. :-)

Motoren sidder _helt_ inde i midten af værket, så du skal ha' gravet dig helt ind i den sorte plasticbox hvor laseren sidder.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

"Bo Bjerre" skrev

med

Nu kan jeg jo desværre ikke husk hvor i landet Bo bor, men jeg stiller mig gerne i køen af dem der vil afhente den.

Mvh.

Reply to
Uffe Ravn

Min kælder bruges til mekanisk værksted og modeltog, og printeren står lidt i vejen, så hvis ikke du passe på, kommer jeg og sætter den af hos DIG i stedet for....

"Morten Guldager" skrev i en meddelelse

Det *er* en HP laserjet III. Hele værket er det samme, dog har Brother angiveligvis forbedret det på nogle punkter.

jeg kigger..

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"Ulrik Smed" skrev i en meddelelse news:40c77225$0$505

Brother, med

'klassiske'

(HA13456) er

er

kører med 4

dig

Det er det samme EPL værk. Maskinen er stort set identisk med en HP LJ III. Er der meget, der skal spilttes ad? Du mener også, at det er noget elektrisk?

Maskinen har aldrigt fejlet noget mekanisk, og der har ikke en gang siddet papir i klemme, så det er lidt surt at skulle smide en maskine ud, der burde kunne køre mindst 50.000 print mere...

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Jeps, de gamle 'spande' er slet ikke så tossede, hvis man kan leve med hastigheden. Der er en del at skille ad, man arbejder sig bare ned oppefra, først toppen og siderne og 'bagsmækken', så hovedprintet og nogle metalplader i flere lag. Så kommer den sorte plastbox, der er låget holdt af én skrue og ellers nogle clipser rundt langs kanten. Så skal lineariseringsspejlet og motoren ud. Man kan ofte se på de 4 små lytter at der sidder små dråber af vædske på benene.

Nu siger du godt nok LaserJet III. Kan ikke huske om det er samme værk som LJ II og Canon LBP-4, som er det værk jeg tænker på med scannermotor standardfejl.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Uheldigvis faldt Ulrik Smed over tastaturet og skrev derved følgende:

Det er jeg sikker på, at det er. Patronen er en EP-L kasette, og dem, jeg har liggende er netop fra en Canon printer LBP-4. Brother har så lavet nogle tilføjelser i form af udskiftelige fontkort osv.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Uffe Ravn skriver:

Hovedgård.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

OK, så er det jo bare at kaste sig ud i det. :-) Den Brother jeg havde var med PostScript, så den har sikkert været afskyelig dyr engang. Men den kunne også køre almindelig HP PCL2 sprog, så den var brugbar til nærmest alt. :-)

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Hej

Hvor bor du henad? Min er faktisk begyndt at svine lidt i kanten af papiret!

Mvh / Preben Holm

Reply to
Preben

Ups, var lidt hurtig der - men ligger det ikke i nærheden af Århus? Puha, jeg ved ikke lige om jeg kommer til århus i nærmeste fremtid, selvom en tur deropad måske også kunne være sjov nok...

Hmm.. fyn (nær odense) til århus tager ca. 2 timer vel... Hvad kan man lave i århus hvis man nu alligevel skal derop?

Reply to
Preben

Hvem, der afhenter den, må I selv om, men jeg bor ca 15 km nord om Horsens. Ca 5/4 time fra Odense, hvis det er referencen.

Hvem, som vil ha' den, kan kontakte mig på 7669 5555 (firma) og lave en aftale. Da man ikke må handle i denne gruppe, forventer jeg ikke betaling, men blot udveksling af praktiske gaver (ikke under 38%)

Bo //

-og ja, jeg kommer af og til på diverse danske ø'er, så transport kan arrangeres