Loddekolbe, antal watt ?

Skal købe en loddekolbe til fin elektronik lodning. Men hvor mange watt skal fyren være på, hvis den skal være varm og arbejdsdygtig indenfor et minut? Gerne forslag til en god og billig en?

Mvh Jarl

Reply to
erectus

En god kolbe er IKKE billig. Jeg har en på 65 watt til SMD og en 80 watt til de lidt større ting. Opvarmning på ca 20 sekunder.

Termostatstyringen er vigtig. Spidsernes overfladebehandling er vigtig for et langt liv, specielt i denne blyfrie tid...

Hej Jarl.

Køb en Weller med indstillelig temperatur. Hold dig langt væk fra de billige loddekolber.

MVH Finni "erectus" skrev i en meddelelse news:4545f502$0$140$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

Reply to
Finni Syndergaard

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:4545fa00$0$4173$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Ja, 65 watt og 80 watt hvis vi taler om en loddestation med temperaturregulering ;o) En billig loddekolbe har ikke temperaturregulering og så er de effekter

*alt* for meget til elektronikbrug. Uden temperaturregulering bør effekten ikke være mere ned 15-25 watt.

Jarl bør lige fortælle hvor meget han skal bruge sin loddekolbe og hvor meget han vil ofre på den. Er det bare til at samle et enkelt byggesæt du og da, har Velleman en rimelig 20W loddekolbe til under 100 Kr (har selv en liggende i min service-kuffert). Er behovet lidt større har Velleman også en "rigtig" temperaturstyret loddestation til ca. 1000 Kr. Taler vi om professionelt brug, er det et must med en loddestation af samme kaliber som den Max og jeg bruger til dagligt, men så taler vi også om en pris på 3-4000 Kr.

Reply to
Allan Soerensen

"erectus" skrev i en meddelelse news:4545f502$0$140$ snipped-for-privacy@dreader2.cybercity.dk...

Jeg er godt nok ikke proffesionnel udi loddearbejde, men jeg har flere gange fået denne Weller anbefalet af nogen der gør en del i lodning. Jeg har ikke selv prøvet den.

Måske nogen herinde kan kommentere denne loddefætter.

--
Ib
Reply to

Den er tilsyneladende desværre ikke termostatstyret.

Mvh. Uffe Ravn .

Reply to
Uffe Ravn

Jo den har. Fra RSonline Weller WHS-40 Soldering Station

Entry level soldering station ideal for engineers who require soldering temperature control combined with low cost.

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Der er kun hobby til småting, lydkabler, jackstik-lodninger og andre tynde ting, en printpalde i ny og næ som det mest varmekrævende. Det er mere så jeg har en brugbar kolbe, hvis noget skal udskiftes, forandres eller lignende, så jeg ikke skal købe hjælp til småting. Brugen er måske et par gange i måneden, højst.

Mvh Jarl

Reply to
erectus

Og så lige prisen, helst ikke over et par hundrede, med mindre det er nødvendigt for at lave ordentligt arbejde :-)

Mvh Jarl

Reply to
erectus

"erectus" skrev i en meddelelse news:454611c7$0$178$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

Så vil sådan en her efter min mening være tilstrækkelig http://80.197.240.6/webshop/main.aspx?page=article&artno=H21863 eller http://80.197.240.6/webshop/main.aspx?page=article&artno=H21864 (sådan rasler rundt i min servicekuffert, fordi den er mere handy end min "fine" Weller loddestation ude i marken).

Vil du have en temperaturstyret loddestation, kunne det være sådan en http://80.197.240.6/webshop/main.aspx?page=article&artno=H21873

At begynde at kikke på en "rigtig" loddestation fra f.eks. Weller, er efter min mening over-kill med det behov du har.

PS: De Velleman loddekolber jeg har linket til kan købes i de fleste elektronik-forretninger.

Reply to
Allan Soerensen

Jeg prøver denne i første omgang og ser, om ikke den kan klare det. Ellers må jeg købe en station, hvis ikke den kan.

Mange tak for alle svarene så langt :-)

Mvh Jarl

Reply to
erectus

Rigtig flot. Jeg begynder med den lille med den fine holder, så kan jeg arbejde mig videre, hvis den ikke kan, eller hvis loddebehovet griber om sig, når jeg først kommer i gang :-) Det ser godt og gedigent ud.

Tak for det og tak til jer alle sammen.

Mvh Jarl

Reply to
erectus

Hmm, det er lidt en skam at den har en lidt underlig spids i forhold til andre weller kolber, så det kan være svært at finde nye spidser til den.

Reply to
Flemming Frandsen

Sakset fra ovenstående side: "har en effekt på 40 Watt ved 220 grader "

hmmm..... :P

Reply to
Fidolinux.dk

Ok, det fortæller mig stadig ikke med sikkerhed at den er termostatstyret.

En del af de halvbillige lodekolber er bare almindelige 230V kolber hvor der er koblet en lysdæmper foran.

Jeg har stadig ikke set en entydig angivelse på at den er termostatstyret, omend at den kan være det.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Termostatstyret? Er spørgesmålet ikke om der er feedback control på temperaturen? Tror tror jeg der er ud fra:

Mikkel

Reply to
Mikkel Lund

Enig, det hjalp at få noget ordentlig dokkumentation.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Fidolinux.dk" skrev i en meddelelse news:45466824$0$173$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Jeps, Harald Nyborg har check på tingene. De anbefaler også dette kit

som tilbehør til en loddekolbe de kalder "Det rigtige værktøj til professionelt loddearbejder indenfor elektronik" ;o)

Reply to
Allan Soerensen

119,50 inklusive fragt. Tak en gang mere :-)

Mvh Jarl

Reply to
erectus

Hej!

erectus wrote: ...

Ehh, med mindre du skal lodde tagrender, så glem alt om loddevand osv. :-)

Find dig en ordentlig rulle loddetin (evt. en af de gammeldavs m. bly), en god loddekolbe og gå igang.

Personligt ville jeg anbefale en Weller loddestation (har selv en WECP-20), men en alm. 25W JBC loddekolbe fra Brinck kan også sagtens bruges med lidt omtanke. Spidsen må ikke være alt for tynd da den ellers ikke kan levere varmen, men den skal selvfølgelig stadig være tynd nok til arbejdet.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to