konstruktion af ladekredsløb til NiMH bat teripakke

Hej,

Jeg har en NiMH pakke på 10 celler (ca 12V, 9Ah) Jeg har 24-30V til at lade med. Med en opladetid på 3 timer, skal jeg regne med ca 4Amp.

Findes der lade kontrolkredse, som kan klare min opgave, eller skal jeg starte fra scratch ? En ren serie regulator er ikke en mulighed, på grund af virkningsgrad og varme.

Nogen, der har gode råd ?

(dårligt alternativt: finde færdige ladere, skille dem ad og indbygge printet i min egen konstruktion)

Maxim har kredse beregnet til formålet. Prøv at kigge på DS2715:

Mvh
Jesper Poulsen
Reply to
Jesper Poulsen

"Bo Bjerre" skrev i meddelelsen news:47a1bb62$0$14999$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Maxim max713 er velegnet til formålet, kan strappes op til 16 celler, og kan fåes som sample.

Du kan nem finde div. simple konstruktioner på nettet feks:

eller brug eksemplet der er vist på databladet:

Mvh. Henning

Reply to
Henning Keseler

Prøv at snuse rundt hos dem der leger med radiostyrede modeller (biler, både, fly. RC models). De er ret gode til sådan noget. De gør dog mest i 6 celler (7,2V).

/Bo.

Reply to
Bo Braendstrup

"Bo Bjerre" skrev

De fleste ladere til accuværktøj er i dag multiladere, så måske det alligevel ikke var så tosset en ide.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"Bo Braendstrup" skrev

Eller ladere til professionelle broadcastkamera. Det er i reglen ret gode ladere og 12v er standard* på broadcastudstyr.

  • Det er dog ved at ændre sig.

Claus

Reply to
Claus Tersgov