Kenwood LS-1000

Jeg har arvet sådan et sæt. Det er højttalere - 2 vejs, bsarefleks. Den ene af dem, spiller så ikke noget diskant. Umiddelbart kan jeg huske anlægget de hørte til, kunne levere 40W og højttalerne kan tåle

60W. Så den brude ikke være brændt af. HAr pillet den skilt ad - dvs. taget diskanten ud, og holder jeg udgangen direkte på diskantens kanaler, spiller den fint med. Altså er problemet i delefiltret. Og det er så problemet. Nogen der kender til det? Der er spoler rundt om pakket ind i rockwool, 3 lytter (bipolære 6.8uF 600V), (i hvert fald een) 10W modstand, og et potmeter (kan dæmpe diskanten). Jeg har ikke diagram. Kan lægge nogle billeder ud, når jeg finder mit kamera (er midt i noget flytning...).

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

=?ISO-8859-15?Q?Birger_S=F8rensen?= skriver:

Så ville jeg gå efter løse forbindelser i delefiltret, og ihvertfald sikre mig at potmetret virker (1 million gange frem og tilbage med potmetret).

Det er lige netop sådan en sammensætning der kan tage livet af en diskant. Forstærkeren bliver skruet godt op, den kan ikke følge med, den begynder at klippe signalet. Når en forstærker "klipper" signalet, opstår der nogle meget højfrekvente energier, og det kan nemt tage pusten fra en diskant. Hurtig hovedregning og tommelfingerregler, på en 60W højttaler giver omkring 6-8W drifteffekt til diskanten. Så er der lidt tab i delefiltret, så du er nemt nede på at diskanten kun er beregnet til 4-5W. Så skal der ikke meget til.

Mvh Martin

Reply to
Martin [TMM]

Klaus D. Mikkelsen:

OK - tak for input. Har revet og flået i det meste, og det gør ingen forskel - og ingenting "kom af" ;-)

Til gengæld, bliver jeg så nødt til at korrigere mig selv. Når signalet tilføres teminalerne på diskantenheden, spiller enheden godt nok diskant - men det er bashøjttaleren der siger noget - diskantenheden er aldeles tavs... Så det er en ny, hvis en sådan kan findes. Ellers skrotbunken. TRIO NF-0099

8ohm TD#-0099-00 Ingenting på Google - nogen der evt. ved hvor man kan hitte sådan een - evt en erstatnng?

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

Hej.

Tab nu ikke modet. Du kan sandsynligvis bruge en vilkårlig diskantenhed med ca. samme impedans, hvis den ellers passer så nogenlunde i fysisk størrelse. Det har jeg selv erfaret adskillige gange efter at have fået rådet af en "prof". Som regel har jeg ikke kunnet høre nævneværdig forskel på den originale kasse og den fiksede efterfølgende - sikkert pga at det ikke har været virkelig high end grej. Og det er LS-1000 bestemt heller ikke.

Good luck.

Mvh Boje

"Birger Sørensen" skrev i en meddelelse

Reply to