IRFZ44 - forkert polaritet.

Hej

Jeg har tidligere i gruppen fået "svar" på følgende men jeg forstod det ikke helt :-(

Jeg har brugt denne mosfet

og sat en diode i serie med den for at beskytte mod forkert polaritet.

Nu har jeg så testet og erfaret at dioden afsætter en masse effekt i kølepladen. ( trækker 10A ved 48V ), spændingsfaldet er ca 0.8 volt Jeg har 4 sæt i en kasse så mit samlede effekttab bliver 32 Watt.

Jeg blev også anbefalet at sætte en dioden mellem + og - så det lavede kortslutning hvis polaritet var forkert. Jeg har dog ikke kunnet finde sikringsholdere til 16A

Mit spørgsmål: Tager "min" mosfet skade af forkert polaritet ??

Mvh Anders

Reply to
anders

anders skriver:

Sæt den parallelt over forsyningen i spærretningen.

Helt unødvendigt.

Hvor meget strøm skal du da bruge ?

Vil du ikke lave en sikring til hvert kredsløb ?

Nej, tjek sikkerhedsdioden mellem drain og source kan holde til 49A kontinuerligt og 160A pulserende

hej Klaus

Tak for det hurtige svar.

Mener du 160 A og ikke 16 A??

Mvh Anders

Reply to
anders

anders skriver:

Ja, det er beskyttelsesdioden vi snakker om.

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Ok,

Det ser det ud til den kan: IDR Continuous reverse drain current - - 49 A IDRM Pulsed reverse drain current - - 160 A

1000 tak. Anders
Reply to
anders

Nærlæs lige om den ogsåå kan det i så lang tid, at sikringen futter af.

Sikringsholdere til store strømme bruges f.x. i biler.

Bo Bjerre skriver:

Kontinuerligt 49A det bør være nok til at sprænge en sikring.......

Også der.

1000 tak til jer begge

Anders

Reply to
anders

Hvis der nu løber 1000A, hvad sprænger så først sikring eller MOS?

Eller hvad med 30A, springer sikringen inden MOS'en er kogt?

Reply to
HKJ

HKJ skriver:

Det kommer jo an på om det er en 2KA sikring, eller en 10A sikring og hastigheden på sirkingen.

Se ovenstående.

Der er hastigheden på sikringen jeg tænker på, en sikring springer altså ikke øjeblikkeligt.

Se ovenstående. Sikringer kan holde ret længe med en lille overstrøm.

Reply to
HKJ

HKJ skriver:

Nej, men ved forkert polaritet trækker man alt, hvad strømforsyningen kan levere, der springer en sikring hurtigt, huk at den kan klare 160A kortvarigt.

Se ovenstående. Men dioden i FET'en skal ikke bruges til at brænde forkert polaritet af i, så diskutionen er ligegyldig.