Igang med AVR..

Hep,

som super-grøn på MCU området vil jeg lige have et par råd med på vejen før der bliver shoppet ;-)

Jeg har et stykke tid haft lyst til at rode med MCU'er men har ikke haft noget hyggeprojekt som kunne berigtige det - men det har jeg nu :-)

Projektet er simpelt, IR-sender til fjernudløsning af mit digicam.

Da jeg ikke søger voldoptimeret kode og helst vil lave det i C "valgte" jeg AVR .. et par søgninger her og der sagde at AVR var at foretrække hvis man ville kode C og ikke bruge hundredevis af dollars på compilere..

Da det gerne skal være lowbudget overvejer jeg at bygge en programmer ala

Er det ok? og hvor mange ting skal der til (på brædtet) for at kunne lave ISP(/ICSP?)?

Jeg regner med at skulle bruge en ATtiny2313 eller deromkring.

Alle gode råd modtages :-)

--
-jens
Reply to

Jeps, til AVR'en kan du få en gratis og (imo) helt fin compiler, avr-gcc.

Jeg har ikke prøvet den viste, men har selv bygget et par stykker, og de virker alle sammen fint, så mon ikke også den viste gør? :-)

En strømforsyning, en AVR og et ISP stik... :-)

Kender ikke noget til tiny'erne...

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Mikael Bohn

Jeg har skrevet kode til en IR sender med ATtiny2313, du må gerne få det og kigge i hvis du vil.

Hvis dit projekt ikke går så meget ud på at lave det selv, men mere at få løst et problem, så har Welleman et kit med en lille sød ir fjernbetjning. Ellers kan man købe en billig alarm hos T-Hansen og rippe sender og modtager fra den.

Hvis det bare er en simpel kreds som tiny2313 kan du bygge en meget simpel brænder. Du kan se nogle exempler på

Der er ingen grund til at bygge et JTAG til det projekt.

Mvh Jan Thøgersen

Jens Arnfast wrote:

Reply to
Jan Thogersen

Det er da et tilbud jeg ikke vil sige tak til :-)

Det er mest for at lave det selv - jeg har fået min ipaq til at sende de rigtige IR signaler til kameraet så det er ikke fordi jeg her-og-nu står og mangler en fjernudløser ;-)

Så vil jeg fortsætte med at tænke tiny2313, så kan det være det bliver noget asm i en tiny11 hvis der skal laves en mindre udgave ;-)

--
-jens
Reply to

Har selv tænkt på at lave lidt IR send/modtag, og sad lige og målte lidt på en modtager mens jeg skød med forskellige fjernbetjeninger efter den. Kan det passe at alle (måske undtagen B&O) fjernbetjeninger skyder pulstog af, med ca. 25uS mellem hver puls? Og pulstogenes længde så er 0 (kort), eller 1 (lang)? Pønser lidt på at bruge det til at fjernstyre minimodeller, fly, både, helikoptere og så'en nogen legetøj. :-)

Jeg har lavet sådan en her inde i et 25-polet D-stik, den virker kanon sammen med PonyProg.

Skal osse ha' pjattet lidt med tiny2313'eren, den er fandme sød, må være perfekt til en mikrohelikopter! :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Ikke helt, men noget i den retning.

Download

og find siden "Serial communication", der kan du se hvordan flere forskellige fjernbetjeningskoder er opbygget.

Reply to
HKJ

MPU'en skal have strøm og clock. Clock kan sagtens komme fra den indbyggede oscillator, men MPU'en går i koma hvis du kommer til at skifte til extern og ikke har en extern.

Måske bør du se på Mega8 og dens efterfølgere, de er nok væsentlig bedre at programmere C på.

Reply to
HKJ

Rart at vide, takker :-)

Joe.. men jeg synes måske det er en smule overkill til dette projekt (som jeg måske kunne klare at banke sammen i asm) :-)

De er klart et kig værd til når jeg skal rode videre med mcu'ere ;-)

--
-jens
Reply to

Det er rigtigt at de er lidt store til projektet, men da engros prisen er 20-30 kr for sådan en, så betyder det ikke så meget.

Reply to
HKJ

Så er det bare det at jeg ikke køber så mange af gangen ;-)

Derudover er fysisk størrelse også en faktor når man vil lave en lille teeny fjernbetjening ;-)

--
-jens
Reply to

Hm, der er nogle redraw problemer i det program, den allerførste gang jeg viste serial communication siden virkede det, men da jeg zoomede ind forsvandt indholdet i kurvevinduet, og det var derefter tomt, også selvom jeg tog close page og åbnede igen. Kører 98SE.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Mega48 ligger vel lige omkring 10kr netto. Så 20-30 er nok ikke helt urealistisk....

MLF huse (5*5mm i 32pin) - men de er nu lidt svære at lodde i hånden ;-) Jeg har også et fjernbetjeningsprojekt på standby - det er med en mega48 i QFP pt. Men skal lige checke om ikke de MSP430 jeg har liggende er (endnu) mindre sultne. De kommer i nogle fine 20pins huse (men er 16bit ;-).

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

WinAVR er vist også gratis? Og til et mindre projekt vil jeg gerne anbefale Imagecraft ICC-AVR. Meeget let at få til at køre - og behageligt med programmer i IDE'en... Mener der er 45dage/4K kode begrænsning på demo'erne...

Det har det være hidtid! Håber den stadig holder... ;-)

Jo!

Gerne noget mindre + en konverter... Jeg bruger micromatch eller loddepunkter + "bed of nails". Et stik er at foretrække hvis man har pladsen/pengene. Evt en FCC eller lignende til flexprint-kabler...

...men de mangler plads til stakken - hvorfor de ikke er specielt velegnede til C. Check i hvert fald din compiler først (Imagecrafts almindelige kan ikke tiny'er - der skal man købe/prøve en speciel version)

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

flexprint lyder dyrt.. fortæl mere om "bed of nails" - evt et par billeder? ;)

Hermed noteret, 2313 er dog understøttet af avr-gcc så det skulle undre mig om de andre ikke vil lege med den..

--
-jens
Reply to

Og compileren i denne er avr-gcc... :-)

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Mikael Bohn

Jeg har ikke kunne genskabe de problemer, men jeg kører så også Win2000 og XP. Gider du sende en email med de indstillinger der giver problemer?

Min email står på about siden i programmet.

Reply to
HKJ

Hej,

Jens Arnfast wrote in news:42ca427f$0$155 $ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk:

Kig evt. på MicroChips PIC10Fxxxx (6 pin sot-23, nogenlunde overkommelig at håndlodde for en blot let øvet person).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det skal jeg nok. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Der mangler så lidt råd om HVOR man køber Atmels MCU'ere, den lokale elektronik-lavpris havde hverken tiny2313 eller tiny12 på lager..

Andre steder som føre Atmels MCU'ere (gerne lidt mere seriøst en EL ;)) i Århus "egnen" og/eller webshops som ikke kræver 50,- i fragt (jeg skal til start jo kun bruge een..) ;)

--
-jens
Reply to

Jeg ville stadig vælge en Mega8 ell. Mega48/88 , du kan lidt mere med dem (Mega8 er billigst af ovenstånde).

Jeg køber dem her , men det tager nogle dage inden en udlands bankoverførsel er igennem ( omkr 4 dage) og så en 4 dage i forsendelse.

Måske skulle i slå jer sammen og købe en del hvis i bor i nærheden af hinanden. Men til disse priser er omkr. 4 Euros i shipment ikke meget.

Husk lige at PI i enden af navnet = DIL Housing hvis det er DIL i er efter

ebay Liste

Web

Carsten

Reply to