Hvad er der inden i et skillefilter til telefon og ADSL

Hej alle

Inden jeg nu farer ud for at købe, er der så ikke lige en (eller flere) kloge der kan forklare/beskrive hvad der er inden i et skillefilter der sidder direkte på telefonstikket og sender signalet til henholdsvis telefon og til ADSL net.

Måske kunne det laves selv.

Hilsen

Gert Hansen

Gert Hansen

Der sidder et højpasfilter, til ADSL'en og et lavpasfilter til telefonen. Der ret præcise krav til impedansforhold og fasedrejning. Desuden sidder der ofte beskyttelseskredsløb.

Jeg mener ikke det er værd at regne på i mange timer, når det kan købes for ca 100kr.

Hej,

Der sidder en ca 10-20 styk passive komponenter.

Tager sikkeret lang tid at lave selv, så skulle det da være for sjov skyld :-)

-- Med Venlig Hilsen Johannes

Reply to
Johannes

Du kan vel tænke det sådan her: Adsl mig bekendt kører på lidt... Afhængig af teknologi kan jeg lige se. Så er det lettest bare at give dig dette billede:

Du skal altså bruge et filter mit i mellem ca. så alt PSTN (telefon) ryger igennem det ene og alt over der ind i det andet som er over 4kHz.

Det er vist det i MEGET grove træk :-)

Reply to
Jesper Staun Hansen

Hejsa

Købe ????

Det får du vel af din udbyder ?

--

Lars Engelhardt

www.netink.dk / www.PCalarm1

Gert Hansen skrev:

Skal det ikke ,som andre telefon linje samlesæt, godkendes inden det må sluttes til telefonnettet ? Så er vi vist ude over de 100kr den koster i butikken.

Reply to
Jan Nielsen

Gert Hansen skriver:

Et højpas og et lavpasfilter.

Fik du ikke et med da du fik ADSL ?

Man får kun een - hvis man har flere PSTN telefoner skal man købe ekstra. Hvis jeg husker rigtigt må man jf TDC installerer max 3 filtre pr. linje. Jeg har forøvrigt et par stykker liggende - gad vist om jeg nogensinde får brug for dem igen?

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php
Reply to

Normalt har man eet filter, og på udgangen af det sætter man de telefoner man har.

Michael Thomsen skriver:

Næppe.

Jeg har 2 af de "gammeldags" med RJ connectorer på. Det ene er monteret direkte på ledningerne ud fra vejen, det andet er et eller andet sted på garageloftet.

Det er bare ikke altid det er praktisk = man skal ofte trække en masse ekstra kabel hvis man ikke kan sætte skillefiltret op ved indgangsdåsen. Så kan man istedet sætte et filter op ved hver telefon.

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php
Reply to
Michael Thomsen

Michael Thomsen skriver:

Som regel kan man klare det med de ledninger der er i forvejen.

Er det ordentlige kabler er der 2 par med 2 ledere i hver, det vil sige at man forbinder sit indgangssignal til de 2 tomme ledere rem til det sted, hvor man vil have sit filter til at være, hvorefter man fører telefoni tilbage til sin eksisterende telefonkabling.