Hovedtelefoner til fly?

Jeg har fået fat i et par letvægtshovedtelefoner mrk. Sennheiser men uden nogen modelbetegnelse. Når jeg slutter dem til en MP3-spiller lyder de meget fladt og svagt. Der sad en omsætter til to alm monojackstik, så de kan have været beregnet til at bruge i et fly. Adskiller sådanne sig fra "almindelige" typer, fx ved en højere impedans så der kan tilsluttes mange parallelt - eller andet?

VH Lars Sch-M

Reply to
Lars Schaumburg-Müller OZ1CJX

Det lyder meget realistisk, for da jeg forleden var ude at flyve, tilsluttede jeg mine egne hovedtelefoner til fly-stikket ved at bruge en converter, og jeg var nødt til at skrue helt ned på laveste niveau for at det ikke skulle være for højt, og selv dér var det lige rigeligt højt. Det er nemmere at drive mange hovedtelefoner ved at gøre impedansen meget høj, så man kan tilslutte mange hovedtelefoner i parallel uden at den samlede impedans falder for meget. Der er ikke så mange forstærkere der kan trække belastningsimpedanser under 2 ohm, og der kan jo være temmeligt mange hovedtelefonstik i sådan et fly.

Men det er blot min egen vurdering..

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to

Hej Lars

Jeg har et par liggende fra en transatlantisk flyvetur, de adskiller sig nu ikke fra alle de andre små hovedtelefoner jeg også har.

"Max" skrev i en meddelelse news:4504872a$0$84015$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hej, de er med garanti lavet til fly - min lillebror flyver selv og har købt sit eget Sennheiser headsæt (3000 kr. ) tror jeg nok. Og ja det er rigtigt at de er høj impedanset, således at man kan sætte flere headsæt til flyets intercom. Endvidere sidder der i de dyreste nogle filtrer som fjerner støjen fra kabinen. Derfor egner de sig absolut ikke til Hi-fi brug. Men du kan sikker sælge dem på nettet til en der selv flyver og få en god pris for dem. Mvh Allan

Reply to
Allan

"Allan" skrev i en meddelelse news:4504ad4f$0$138$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

købt

intercom.

Det lyder som du taler om piloternes headset (med mikrofon) til kommunikation.

De øvrige taler om passagerernes hovedtelefoner til underholdningen.

Der er nok en væsentlig forskel :-)

Leif

Reply to
Leif Neland

"Leif Neland" skrev i en meddelelse news:4504fa25$0$75034$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Nææ det kan derr være noget om - øhh Lars sidder der en micorfon også?

mvh Allan

Reply to
Allan

Hej Allan

Det er ikke helt det samme vi taler om, dem jeg snakker om er dem der bruges af passagerne til at høre lyden fra filmen, de koster nærmere 3 kr. pr. par :)

Nej, det er ikke et headset, bare hovedtelefoner. Jeg må lige fyre op under min tonegenerator og prøve at måle impedansen.

VH Lars

Reply to
Lars Schaumburg-Müller OZ1CJX

Det er vist ikke passagerpris - nærmere 25kr...

Filip

Reply to
Filip

Hej Filip

Nu har det kunderne betaler jo ikke ret meget med den pris tingene koster at gøre :)

8< 8< 8<

Jeg har nu fået målt impedansen ved 1 kHz til knap 200 ohm, så det passer fint med at der ikke er spænding nok fra fx. MP3'eren til at levere et normalt lydtryk.