Kan høretelefonudgang på PC tilsluttes forstærker?

Hej jeg har en bærbar med en høretelefon udgang. Da der ikke er nogen andre lydudgange fra lydkort m.v. vil jeg bare høre om jeg kan tilslutte høretilefonudgangen til en almindelig forstærker (sony 10 år gammel) jeg har, foreksempel til båndoptager indgangen på forstærkeren?

Håber nogen kan hjælpe mig med spørgsmålet. Mange tak :).

Reply to
mtim

Ja, det er det man plejer at gøre.

Reply to
Flemming Frandsen

Flemming Frandsen wrote in news:45dd92f6$0$52099$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk:

For at være mere oplysende:

Køb et kabel med 3,5 mm stereo jack i den ene ende og phono-stik i den anden ende - i den længde, du skal bruge.

De kan fås i computerbutikker, radio/TV-forhandlere osv.

Mvh. NKJensen

Reply to
Niels Kristian Jensen

Niels Kristian Jensen wrote in news:45de0082$0$90266$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk:

Glemte lige en vigtig ting:

Tilslut phono-stikkene til din AUX indgang (eller TAPE eller VIDEO eller hvad den nu hedder) på Sony forstærkeren.

Brug IKKE, never, aldrig, grammofon-indgangen - det kan den dø af - og det vil lyde skrækkeligt hvis den overlever.

Mvh. NKJensen

Reply to
Niels Kristian Jensen

Ja, men har dit lydkort (det har de som regel) en line out, er det den, du skal bruge. Indgang på forstærker (uanset alder) AUX eller lignende indgang - i mangel heraf så tape in, men så afbryder du forstærkerens øvrige tilslutninger, så som tuner, tape out o.s.v.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Hej Karsten

Nu skriver spørgeren jo netop at der kun er en udgang og den bruger han til hovedtelefoner. På lang de fleste lydkort er der kun en udgang og det kan faktisk ikke rigtig kaldes en linie udgang da volumen på den er regulerbar.

På de forstærkere jeg har stående og andre jeg har haft gennem årene fungere tape in altså nøjagtig som alle andre indgange og der afbrydes ikke for nogen andre tilslutninger.

Jeg har ikke set lydkort uden line out. At eeh så er så lavimpedant og et signalniveau, at den uden besvær også kan trække et par hovedtelefoner, er en helt anden sag.

Tape in = line out fra taperecorder - altså play back. Tape out = tape in på forstærker (som jeg mente). Dermed mener jeg, at når signal fra taperecorer til tape ind på forstærker, sker der det ved omskiftningen, at forstærkerens øvrige indgangssignaler (tuner, CDplayer o.l.) skiftes til tape out således, at de optræder på line ind på taperecorderen.

Et signal fra f.eks. tuner til udgangstrin på forstærkeren kan så kun komme igennem via taperecorderen, når den ikke står til playback. Eller kan du jo heller ikke anvende taperecorderens funktion for før- og efter bånd. Sådan virker alle mine maskiner.

Men det kan da være, at jeg har udtrykt mig, så det kunne misforståes.

--
[...]

"Karsten H." skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@corp.supernews.com...

Det fortæller netop at det *ikke* er line-out, men en hovedtelefon-udgang. Signalniveaut er alt for kraftigt til en line-in indgang (har 0dB ved

700mV). Man kan naturligvis bare skrue ned på PCen, men det bliver signal/støj-forholdet bestemt ikke bedre af ;o)
Reply to
Allan Soerensen

Flere typer line out for 600 Ohm/+6dB f.eks. kan have et line out på 200 Ohm og er således også i stand til at drive hovedtelefoner med min. impedans på

32 Ohm. Tidligere, hvor man kunne får hovedtelefoner (SENNHEISER) med en impedans på 600 Ohm - -det- var dage.

Jeg bruger selv bl.a. hovedtelefoner 60 Ohm på skal vi så sige hovedtelefon/line out og må dæmpe signalet ganske alvorligt i forhold til indgangssignalet til en forstærker, og selvfølgelig må signalet dæmpes kraftigt ved tilslutning af hovedtelefonerne. Jeg bruger PC'ens signaldæmpning, hvor s/n bevares uændret - støjen dæmpes (subjektivt) forholdsmæssigt også.

Det kan være, at forskellige lydkort eller on-board lyd har forskellige muligheder. Mit er et Sound Blaster Live opgraderet med den seneste software (nemt fra Creative's hjemmeside).

--
[...]

Hej alle. Tak for alle svarene, det var lige det jeg skulle bruge.

Reply to
mtim