HJÆLP!!! med LM350

Hej allesammen,

Håber i kan hjælpe. Jeg skal have en strømforsyning og jeg bruger en LM350. Den skal kunne levere 16,7v og 10A. Modstanden jeg bruger imellem adj ben og output er 220R og så har jeg et trimmepot meter 5K ohm når jeg har indstillet spændningen uden belastning til 16,7v er alt fint... men når jeg sætter belastning på dropper spædningen til omkring 2-5 volt. Hvad gør jeg galt???

--
Mvh.

René Jensen
Asava.dk

Muligens fot tynne ledninger?

HM

Reply to
Harald Mossige

Både på indgang og udgang er der 1,5kvadrat ledning, indgang spændingen falder ikke..

/rené

Reply to
Asava.dk

Hej

Nu kan en LM350 kun give 3 A, og det kan den kun hvis den er kølet ordentlig, ellers skruer den ned.

"Asava.dk" skriver:

Hvad bruger du som regulator, eller har du mange i parallel ?

Overbelaster din LM350 for vildt.

"Max" skrev i en meddelelse news:4638f082$0$15894$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hej Max,

Det har du ikke helt ret i, se side 12 i databladet..

/rené

Reply to
Asava.dk

"Asava.dk" skriver:

3,3333A så, men ikke 16

Har du 5 parallelkoblede eller ???

Hej Rene

Der står intet på den side der siger andet end det jeg siger.

Så fortæl lidt mere om hvad du mener.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Jeg bruger bare de 2 modstande, burde jeg bruge en opamp som comparator eller lign.?

Har du ellers nogle gode råd??

Reply to
Asava.dk

"Asava.dk" skriver:

Hvor mange LM350 har du parallelkoblet ?

1 stk LM350 kan maksimalt levere 3A.

Så skal du også til at kigge på effekten afsat i LM350 og om den kan komme af med varmen.

Hvis din indgangsspænding er 20VDC og du vil have 16,7 volt ud, afsættes der 3,3volt x 3Ampere = 10W i LM350. Er den ikke spændt på en køleplade lukker den meget hurtigt ned.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Nope, jeg har bare sat et stort kølelegeme og blæser på...

/rené

Reply to
Asava.dk

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Skidt skidt... så kommer jeg ikke langt med en lm350'er og 10ampere :( Kan jeg ikke lave et fusker trik med en powerfet.. mener jeg har en liggene et eller andet sted??

/rené

Reply to
Asava.dk

"Asava.dk" skriver:

Glem det.

En LM350 kan ikke give mere end 4,5A ud, se databladet side 3

"Asava.dk" skriver:

Nej, du skal bare have nogle flere på.

En håndfuld 2N3055 og 0,1 ohms modstande vil bringe dig langt.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Jamen du har ret, sorry... tror jeg prøver at koble en power mosfet ind efter lm350 og ser om det ikke kan spille.

/rene

Reply to
Asava.dk

jeg vil nu koble en power-BJT ind efter LM350'eren i stedet... :-)

--
mvh
Rasmus

Hvor stor er din indgangsspænding, og hvor stor strøm kan den levere ?

Det er en 625VA 2x18Vac, 25Vdc indgangsspænding.. skal nemlig have 16,7v 10A og -16,7v 7,5A

/rené

Reply to
Asava.dk

"Asava.dk" skriver:

Det vil sige at du ønsker at afsætte cirka 150W som varme i spændingsregulatorene alene ?

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Ja det bliver det jo.. havde tænkt at jeg ville koble dem parallel som du forslog i går. Men er det helt hen i vejret det jeg har gang i?? nogle forslag??

/rené

Reply to
Asava.dk