Hjælp med interface af pH probe

Hej i gruppen

Jeg er ved at prøve og interface en ph probe til en microcontroler Via en 16 bit A/D konverter. Dette har jeg nogenlunde styr på ;-)

Men signalet fra proben skulle gerne laves om til 0 til 5V

Proben måler fra 0 til 14 pH

signalet ved 0 pH er + 414,12 mV signalet ved 7 pH er 0 Volt signalet ved 14 pH er - 414,12 mV = 59.16 millivolts per pH enhed

Proben har en høj output impedance så der skal en høj forstærkning til

Det output jeg kunne tænke mig er

0 pH = 0 Volt 7 pH = +2,50 Volt 14 pH = +5,00 Volt Men jeg kan ikke rigtig overskue den analoge del med op-amp til at forstærke signalet til det ønskede. Alt kalibrering har jeg tænkt mig at lave i software Håber at der er en der kan hjælpe mig lidt på vej da jeg har søgt en del dog uden at finde noget. jeg kunne bruge ;-( Også link til et data blad på ph prober jeg ved ikke hvad det jeg har hedder men de skulle hvis være rimelig ens På forhånd tak Henrik Nielsen
Reply to
Henrik Nielsen

Hej Henrik,

forstærke

dog

Hmm! - Hvad med at sende pH-spændingen ind i en reel buffer og lave en differens-forstærker med en OP-AMP med en gain på 5 gange (ca.), sæt bufferens udgang til differensforstærkerens ene indgang og en spændingsreference på ca. 0.5 V ind på den anden indgang. Derved får du:

0 pH = 5*(0.5V - 414,12 mV) = +0,4294V 7 pH = 5*(0.5V - 0 mV) = +2.5 V 14 pH = 5*(0.5V + 414,12 mV) = +4,571V

Helt ideelt er det jo ikke, men måske kan det bruges, hvis du kan kalibrere rent softwaremæssigt!? - Og måske kan du sågar låne en Vref+ fra A/D-converteren? ... Det var ihvertfald mit forslag! :-)

Hilsen Lars

Reply to
Lars T. Thomsen

Er det ikke at underdrive, bare at sige høj impedans. Jeg mener at impedancen af en PH probe er extrem høj.

Reply to
HKJ

"> > Proben har en høj output impedance så der skal en høj forstærkning til

Jo det er nok rigtig nok ca 500 mega 1 tera ohm tror jeg ;-)

MVH Henrik

Reply to
Henrik Nielsen