Touch regulering

Er der nogen der har en opskrift på en gør-det-selv "touch" regulering af jævnstrøm?

Jeg skal bruge den til at justere styrken på jævnstrømmen der går til to halogen-pærer. På transformatoren, står der at den leverer 11,2 volt og denne bliver delt på de 2 pærer.

Med venlig hilsen Kristian Skriver

Reply to
Kristian Skriver Jensen

Kristian Skriver Jensen skriver:

Er du sikker på at det er jævnstrøm ?

 Click to see the full signature

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Hold da op! Nej, det er faktisk 11,2 AC. Gør det, det lettere? :-)

VH Kristian

Reply to
Kristian Skriver Jensen

Kristian Skriver Jensen skriver:

Ikke nødvendigvis.

Fortæl lidt mere. En Herstal transformer med touch kan måske gøre det.

 Click to see the full signature

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Hmm... Jeg ved ikke rigtig hvor meget mere der er at fortælle. Men jeg kan da gengive hvad der står på tranformatoren:

Pri: 230 volt ~ 50 Hz (ja, den er jo ikke svær) Sek: 11,5 volt AC (ikke 11,2), 60W/Max

De to udgange på transformeren (på sekundær siden) bliver splittet, så hver af de to halogen-pærer. På hver af de to pærer står der "12V 20W".

Jeg har fundet en touch lysdæmper hos Brinck Elektronik, men den er til

230 volt.
Gad vide om den kan "ombygges" til at klare 12 - 0 AC?

VH Kristian

Reply to
Kristian Skriver Jensen

Kristian Skriver Jensen skriver:

Mekanisk transformer eller elektronisk ?

Formoder at det er en mekanisk transformer så.

Kan du ikke bare regulere på 230 volten til transformeren ? Ovennævnte kit kan regulere på induktive belastninger, så det burde ikke være noget problem....

 Click to see the full signature

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Umiddelbart ville jeg mene det er en elektronisk. Det er den her:

|F.gmwl

Umiddelbart begrunder jeg vurderinge med at tranformeren er lille (har læst mig til at mekaniske tranformaterer er store og klodsede)

Jeg kunne godt "bare" regulere de 230 volt til transformatoren fra kontakten på væggen, men den (kontakten) er ca. 5 m. fra lyskilden. Planen er at jeg kunne sidde ved lyskilden og regulere derfra, i stedet for at skulle hen til kontakten.

Kristian

Reply to
Kristian Skriver Jensen

Kristian Skriver Jensen skriver:

Mekaniske _kan_ være store og klodsede, de elektronisk vejer som regel under 100 gram.

Yes, men du kan sætte dæmperen ved lyskilden, lige inden transformeren.

Som skrevet før - der findes flere der laver færdige touchtransformere..... Så behøves du heller ikke at bekymre dig om elssikkerhed.

Den AC der kommer du af en elektronisk transformer er som regel noget

10-100kHz pulser eller deromkring - det er ike så sjovt at dæmpe på...

 Click to see the full signature

Klaus D. Mikkelsen skrev:

Ja, det du sgu da egentlig ret i. Hmm... Jeg tror jeg tager den med ned i Brinck Elektronik, så kan de nok svare på om den kan tåle det...

Men mange tak for hjælpen.

VH Kristian

Reply to
Kristian Skriver Jensen

Kristian Skriver Jensen skriver:

Velbekom

Er det en elektronisk transformer skal den være bygget til regulering på

230 volts siden, ellers lukker den bare ned.

 Click to see the full signature