Hjælp! Lodning af phono (RCA?) stik

Jeg er helt nybegynder n=E5r det kommer til at lodde og den slags. Jeg har k=F8bt en billig loddestation hos Brinck, og s=E5 ellers de komponenter som er n=E6vnt her:

bortset fra at det kabel jeg har f=E5et er med _to_ ledere istedet for en.

M=E5let er at lave et godt kabel til min subwoofer.

Nu kan det godt v=E6re at det er mig der er dum (det ville ikke v=E6re f=F8rste gang), men efter at have siddet i en time i g=E5r og leget med det, s=E5 er jeg stadig ikke sikker p=E5 hvad der skal hvorhen og hvordan. Sp=F8rgsm=E5l:

1) Skal jeg bare sno de to ledere sammen og bruge dem til signal (pinden i midten af stikket) og s=E5 forbinde den flettede sk=E6rm til kanten/kappen af stikket?

2) Eller skal jeg bruge den ene leder til signal og den anden til stel (eller hvad det hedder) og s=E5 lade sk=E6rmen v=E6re uforbundet?

3) Eller skal jeg bruge den ene leder til signal og den anden til stel samtidig med at jeg ogs=E5 forbinder sk=E6rmen til stel i den ene ende (det er vist det der kaldes halvbalanceret?)

4) Det er nemt at se hvor signal-ledningen skal loddes p=E5. Stikket kan skilles ad og ledningen kan puttes igennem den =F8verste del og kommer s=E5 ud i spidsen s=E5 man kan se den i et lille hul fra siden hvor man s=E5 kan lodde igennem. Men hvor skal stel/sk=E6rm loddes fast henne? Det virker n=E6rmest umuligt at lodde den fast p=E5 indersiden af metalkappen. Desuden er denne kappe to-delt i stikket. Det vil sige at n=E5r man skiller stikket helt ad sidder man bl.a. med to metaldele der passer ind i hinanden og hvor man vel vil kunne lodde stel til begge dele, men forbindelsen mellem de to metaldele er jo rent mekanisk, ikke loddet f.eks.

5) Det lykkedes mig at lodde en af lederne fast til pinden som beskrevet ovenfor, men jeg tror gerne jeg vil g=F8re det om. Men hvordan f=E5r jeg egentligt stikket af igen nu? Det er sv=E6rt at komme til at genopvarme tinnet p=E5 den fortinnede leder ordentligt, og selv hvis det lykkes, s=E5 skal der handles hurtigt mens tinnet er smeltet med at hive lederen ud af pinden. Jeg har ogs=E5 pr=F8vet med min tinsuger men det virker ikke rigtigt. Forslag?

Man skulle tro at det at samle et phonokabel skulle v=E6re overkommeligt for en nybegynder, men jeg synes det er rocket science. Hvad v=E6rre er, jeg kan slet ikke finde nogen detaljerede beskrivelser p=E5 nettet af hvordan man g=F8r. De fleste n=E5r til en detaljeringsgrad i stil med "lod den ene leder til pinden og der og den anden leder og sk=E6rm til kanten". Yeah, well... Hvor? Hvordan?

/David

Reply to
pinkfloydhomer

snipped-for-privacy@gmail.com skriver:

Ja

_NEJ_

Der er en loddeflig til skærmen, eller den metalbøjle der kan holde selve kablet fast i stikket er der et lille hul i.

Har du et billede af det stik du vil bruge ?

Loddetin på spidsen af kolben, opvarm på selve metaldimsen du lodder kablet fat på og træk kablet ud.

Pænt pynt i stuen:

Okay. Hvad siger du til den halvbalancerede udgave?

Ok :)

Hvad er en loddeflig? Jeg er ikke sikker p=E5 hvad du mener.

Som du kan se, s=E5 sidder der en guldbelagt kappe inde i den =F8verste del af stikket. P=E5 det andet stik (som lige nu er loddet p=E5 den anden ende af kablet), der kunne denne del _ogs=E5_ tages ud, men p=E5 dette stik sidder den tilsyneladende ret godt fast. Jeg har taget billeder fra begge ender s=E5 du kunne se denne kappe og forst=E5 hvordan den r=F8rer ved den anden guldkappe i den nederste ende, som alts=E5 godt kan skilles fra resten.

Det vil jeg pr=F8ve. Tak Klaus :)

/David

Reply to
pinkfloydhomer

Skærmen skal ikke loddes, men klemmes mellem den guldbelagte kappe og øverste del af stikket, du lader bare skærmen være en strømpe der går ud over den guldbelagte del som så presses op i den øverste del af stikket.(svjh) mvh Erik

Reply to
Erik Rasmussen

snipped-for-privacy@gmail.com skrev:

Gør det. Skærmen skal ikke loddes fast. Jeg er ret sikker på, at den bare skal i ud over den hvide plastikring og skal det guldfarvede metalrør klemmes ned over.

NS

Reply to
NS

Det ser ud til at man blot skal folde skærmen tilbage om yderisolationen og så skrue stikket sammen, så klemmer det sammen om kablet og isolationen.

Leif

Reply to
Leif Neland

snipped-for-privacy@gmail.com skriver:

At den vinder du ikke noget ved.

Okay, den stiktype har jeg ikke arbejdet med før.

Men som Erik skriver, så skal skærmen i klemme.

Pænt pynt i stuen:
2) Eller skal jeg bruge den ene leder til signal og den anden til stel (eller hvad det hedder) og så lade skærmen være uforbundet?

Næsten! Korrekt hvad angår at bruge den ene leder til signal og den anden til stel. Skærmen forbindes kun til stel i den ene ende, i den anden forbindes den ikke. Den forbindes i den ende, der er lavimpedant; "sender-enden". Dvs i subwooferenden lades den være uforbundet. Det kaldes pseudo-balancering og er kun relevant i elektrisk støjende omgivelser.

Mvh/ Lars

Reply to
Lars Mortensen [2630 / 1113]