Hexapod maskine

Hej alle, jeg kunne ikke finde en gruppe der passede under dk.teknik (f.eks. noget alá dk.teknik.mekanik) og dk.videnskab kunne ikke give svar så jeg poster her, håber det er ok (lavede en søgning på robotter, og mange af sådanne indlæg kommer her).

Jeg står mange gange og har brug for en dims der kan tage et objekt og styre dets orientering og til en vis grad dets position. Jeg kunne muligvis lave det med nogle step-motorer eller andet, men jeg fandt at hexapods virker som en uhyre simpel og symmetrisk konstruktion, se

og

Nu har jeg så to problemer, hvor finder jeg

1) Stænger der kan udvide sig en del og kontrolleret, skal kunne belastes med ~2 kg 2) Lejer til at sætte disse fast på pladerne

Eneste kriterie er at det skal være billigt, præcisionen er ikke så vigtig...

Med venlig hilsen Preben

Reply to
Preben Mikael Bohn

kontrollere

Næ, det er faktisk det jeg tænkte på. Der eksistere nemlig ikke en algoritme (endnu) der beskriver positionen som en funktion af stillingen af akutatorene. Men heldigvis er det muligt at lave en geometrisk tilnærmet løsning der kan bruges.

Nå, nej, ok, men hvis bare du kan bruge en hammer ;-)

forbindes

Jeg plejer selv at købe dem hos en lokal elektromekaniker, men ellers er der jo firmaer som SKF, INA osv. der lever af at lave dem...

Mvh //zigge

Reply to
zigge

Men egentlig er det vel også den anden vej der er interessant? Altså aktuatorerne som funktion af positionen? Anyway, hvis man kan den ene vej, kan man iterere sig den anden vej (med forbehold :-)).

Takker for hjælpen...

Med vnelig hilsen Preben

Reply to
Preben Mikael Bohn