HALOGEN TRANSFORMATOR 105W

efter lyn i nabolaget er min HALOGEN TRANSFORMATOR 105W futtet af.

for sjove skilte jeg den ad.der er en masse elektronik og på udgangen en lille "ringekerne" 3cm * 1.5 cm

på primeren er der kun 2*6viklinger "switchmode transformer" er der en der kan forklare mig

hvordan sådan en switchmode virker og hvordan man kan får 105w 11;6volt ac af så lille en

traffo? vh peder

Reply to
Peder Dynesen

Hej Peder

Man kan på den simple måde sige at den effekt en trafo kan overføre er meget frekvensafhængig, ved 50 Hz kræves der en masse jern for at overføre 105 W, men sætter du frekvensen op til f.eks. 100 kHz, ja så kræves der næsten ingen jern, hvilket du så har bemærket.

"Peder Dynesen" skrev i en meddelelse news:4538b5d1$0$12637$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Reply to
Peder Dynesen

"Peder Dynesen" skrev i en meddelelse news:4538b8ac$0$12691$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Du kan næsten oversætte det med, at ved den dobbelte frekvens - kun halvt så mange vindinger (forudsat den samme kærne, og da det er ca. trådtykkelsen, der bærer strømmen (Amp), så vil efterhånden bare 5 Khz give en lille traffo. Altså, - ensretter (ellyt) vekselretter, med ønsket frekvens, så har du den.

Erling

Reply to
Erling Nansen

"Erling Nansen" skrev i en meddelelse news:4538e533$0$14015$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...

Hej Erling. Har rodet med en 2 MHz SMPS. Den var på 50 watt. Nøj, spolen var lille.

Benny

Reply to
Benny

"Benny" skrev i en meddelelse news:453c93b9$0$13947$ snipped-for-privacy@dread15.news.tele.dk...