max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?

Hej.

Nogen der kender den maksimale peak-peak spænding jeg må køre i mic. indgangen på et laptop?

Jeg vil forsøge at "aflytte" en piezotransducerdims, så der skal nok noget begrænsningskreds til her.

Jeg kunne jo smide to dioder antiparallel, men det vil jo kun give mig en peak-peak værdi på 0,7volt, m. resten klippet væk, så derfor spørgsmålet. Jeg ved reelt ikke om de 0,7volt er passende, eller for lidt/meget.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

- Hvis der er tale om en ægte mikrofon-indgang, snakker vi nok et par milivolt, måske 10-50... Et par antiparalelle dioder med en 100:1 spændingsdeler efter, var nok et godt sted og starte...

Lars / Viborg

"Henrik Mortensen" skrev i en meddelelse news:ehakej$1joa$ snipped-for-privacy@newsbin.cybercity.dk...

Reply to
Lars Nielsen

"Lars Nielsen" skrev i en meddelelse news:45394587$0$49202$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Ok. Man kan selvf. altid "skrue op" for spændingtsdeleren, hvis det var for lidt.

Er en mic. indgang på en laptop mon "ægte" i denne forstand?

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Personligt ville jeg bruge en microcontroller med en ordentlig ADC og koble piezoen til den istedet. Så kunne man også lave et kommandosæt til udlæsning af tryk m.m. :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som laver noget i den boldgade til daglig)
Reply to

- Og straks skulle en simpel opgave gøres kompliceret... - Mon der kom en ingeniør til???

( Hey Kim, Sorry... - Ku ikke dy mig, jeg har vist aldrig hørt din daglige profession, det er nok ikke "køkkenbordsTVfusker??? )

Lars / Viborg

Reply to
Lars Nielsen

Hej!

Lars Nielsen wrote: ...

Well, excuuuuuse me ;p)

Men det er altså ikke en kompliceret opgave at få det til at spille til "husbehov". Nogle værdier ind via AD'en og ud via serielporten. Kan laves i varierende sværhedsgrad (f.eks. kan man temperaturkompensere).

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

NemliJa.... - JowJow...

- Og et lille print og noget forsyning til at montere det på...?

- Men kræver lidt programmering???

Undskyld mig, men jeg er meget dygtig udi elektronik, men programmere noget, for så simpel en opgave?? Nej Tak!!! ( Det sku jo helst virke / mig og programmere, det er jo næppe Goto If Not Amigabasic Run Print SysRQ Halt On Error Default Shit Happens EndSub... )

Lidt elegant sneg Kim sig udenom sit daglige virke???

Reply to
Lars Nielsen

Hej!

Lars Nielsen wrote: ...

Ville nok være en god idé. Kan evt. monteres på et Vero-board (dem med hullerne) hvis det skal være simpelt.

Jep, det kommer man altså ikke udenom :)

Ok, så brug lydkort-metoden :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

__ Lidt snotpilleri klippet ( det var mit eget.... )

I mellemtiden havde Kim beskrevet sit daglige arbejde på en PM med udvikling for en eller anden for mig ukendt og dermed ligegyldig elektronikindustrigigant... - Nok ukendt, fordi det ikke havde en skid med lyd og gøre, og derved u-interessant for mit vedkommende.... - Sorry.... *SS

LArs / Viborg

Reply to
Lars Nielsen

HeeHeee.....

Reply to
Lars Nielsen

Den er oftest heller ikke så ringe. Man får jo en 16-bit AD'er 'foræret', den skal man som regel sætte på eksternt på en uC, da de indbyggede tit er på færre bits.

Men en mikrofonindgang på en bærbar er nok beregnet til en elektret-mikrofon, så den er ikke specielt følsom. Og der kommer en DC-forsyning ud af stikket, til at forspænde mikrofonen. Så et par dioder vil blive forspændt også, så den ene leder hele tiden. Der skal nok lige en kondensator imellem dioderne og indgangen, for at forhindre det. Spændingsdeler er nok ikke nødvendig, men den kan evt. sættes før dioderne, man brænder ikke noget af med +-0.7V.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

koble

udlæsning af

Hej.

Personligt er der også ting jeg hellere vil gøre på den komplicerede måde, men det er jo fordi jeg _kan_.

Jeg har længe haft et ønske om at sætte mig ind i microcontrollerens verden, men tiden er ikke til det. Sensoren er en vibrationssensor, og softwaren jeg har bag lydkortet har FFT mulighed, og det er den der skal forsøges udnyttet. Det bliver vist lidt voldsomt at sætte en microcontroller til at lave FFT, køre det på en lille skærm og kunne recorde signalet på feks et CF card som første projekt...;-)

Tager jeg en alm piezoskive og sætter et mic.kabel på, og plugger i indgangen, så funker det tilsyneladende. Det er bare ikke en "almindelig piezoskive" der sidder i sensoren, men princippet er det samme. Da frekvensområdet jeg vil se på ligger omkring 4.5-8Khz, vel indenfor et alm. lydkorts arbejdsområde, og da softwaren der kan vise mig det jeg vil se er tilgængelig, så mangler jeg egentligt kun at kunne begrænse signalniveauet til "lydkortssikkert niveau".

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Normalt er forsyningen ikke forbundet til samme ben som indgangssignalet, men har sit eget ben:

--
signing off.. Martin Sørensen
Reply to

Og så et link:

signing off.. Martin Sørensen
Reply to
Martin Sørensen

1,2 mV...20 mV (RMS)

Dynamiske mikrofoner (uden tilpasningstrafo) normalt 200 Ohm.

Electret-mikrofoner normalt 600-1200 Ohm afhængig af type og intern tilpasning og vil afgive et større signalniveau med en kugleformet karakteristik (uhyre svært at lave nyreformet karakteristik for "billige" electret-mikrofoner.

I masser af tilfælde opstår forvrængning ved tilslutning af 200 Ohm's mikrofoner til mikrofonindgange beregnet for en (medfølgende) electret-mikrofon.

Søgning ppå Google med søgeordet "mikrofonindgang" giver en masse oplysninger om lige netop dit spørgsmål.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge - lidt endnu
Reply to
Karsten7870

Nå vet jeg ikke hva din piezo dims (duppeditt) er. Men om det er en vanlig electret mikrofon som andre i tråden sier, så behøver du ikke gjøre noe. Følsomheten på mic inngangen, og støynivået er alt for dårlig på normale Lap-toper til at dette kan brukes til noe som helst. Jeg var nødt til å lage

60 stk mikrofonforsterkere med batteri drift, der jeg jobber. Det blir fler og fler "data ingeniører" som tror at alt kan løses med et data program. Mine mikrofonforsterkere hadde det absolutte krav at de kunne ståes på, falle i bakken, og lage skikkelig lyd til en bærbar PC. Problemet var faktisk at det ikke ble akseptert å bruke skruv meisel for å skifte batterier.

Med hilsen Arne Offenberg

Reply to
Arne Offenberg

Glem 'tryk' - Piezo-accelerometre er ryste-sensorer, der afgiver spænding som funktion af fysisk acceleration (hastighedsÆNDRING). Det giver ikke noget output for absolut tryk (samt mikrofon-indgang er AC-koblet).

Check f.ex. datablade fra Brüel & Kjær:

Check iøvrigt om lydkort indgang er begrænset til 8 bit (!!!): Både MIC og LINE-indgange på ikke-helt-billige lydkort er set kun at aflevere data i bit 4-11 samt 'nuller' i bit 0-3 (det kalder lydkortleverandøren iøvrigt "12 bit")

Lyd(indgange) på bærbare anses generelt som skod-skod-skod-kvalitet, men det kan være fint til en begyndelse, hvis man bare vil "optage et støjbillede i bilen" og snuse lidt til værktøjerne.

Check iøvrigt

Hvilken software har du gang i?

Mvh Villy

Villy Jensen

Yes, men jeg tolkede det bare som en tryktransducer iflg. hans oprindelige indlæg. Der stod ikke hvad applikationen var.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hej!

Henrik Mortensen wrote: ...

:)

Ja ok, det vil kræve en del :)

Held og lykke med lydkortsversionen - der er min viden ikke specielt stor.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to