Varslingssirene

Hej !

Jeg vil gerne sp=F8rge om nogen kan forklare mig hvordan varslingssirenerne virker ?

Jeg ved godt de bliver afpr=F8vet den f=F8rste onsdag i Maj osv, men hvordan virker selve sirenen for at den kan lave den hurtige stigende og faldende woblende lyd i "g=E5 indend=F8re" signalet ?

Jeg har en "lille" 230V 4dobbelt sirene der kan larme rigeligt til at v=E6kke det meste af nabolaget, men den er mekanisk/ elmotor drevet og hyler kun med en fast tone ala de luftv=E6rnssirener man h=F8rer i krigsfilm.

Der st=E5r p=E5 beredskabsstyrelsens hjemmeside at de er elektroniske sirener, er de s=E5 en form for h=F8jttalere og hvordan kan de "r=E5be" s=E5 h=F8jt ?

Mvh Kai

Reply to
KKT

Det er 4-5 højttalere, styret af nogle "wav" filer og en forstærker.

Christen Fihl

Reply to
Christen Fihl

erne

Tak for svaret :)

Det er imponerende at 4-5h=F8jtalere kan lave s=E5 stort et lydtryk. Er de udformet som et "horn" p=E5 ambulancer osv ? S=E5dan et har jeg reppet p=E5 engang, der er et godtnok br=F8l i s=E5dan e= t n=E5r man sidder i et lille lokale og ikke er helt forberedt p=E5 det v=E5gner op n=E5r man s=E6tter power p=E5.

Hvis det er wawfiler de sender ud i dem, s=E5 kan man vel ogs=E5 i teorien udsende en "tale meddelelse" igennem dem selvom det nok ville lyde lidt forvr=E6nget.

Reply to
KKT

Christen Fihl skrev:

Jo, men lyden efterligner den originale "mekaniske" lyd. Tidligere var det sirener, der blev trukket af en motor.

Simplet forklaret virker en en motoriseret sirene som en luftpumpe, der åbner og lukker for luften med en hastighed svarende til den ønskede frekvens.

Her en et eksempel:

Den røde vifte fungerer som en centrifugal pumpe. Huller i huset omkring viften gør at der bliver åbnet og lukket for luften. Frekvensen er afhængig af antal huller og motorens omdrejningstal.

Ændring i frekvens fik man ved at lade motoren gå op og ned i omdrejninger. Det kunne gøres simpelt ved at sætte et stort svinghjul på motoreren, og tænde og afbryde strømmen til motoren med et fast interval.

Ivar Magnusson

Reply to
Ivar

Se

Horn loudspeakers can also be used to provide the very high sound pressure levels needed for sound reinforcement and public address applications

De er retningsbestemte, så derfor er der mange af dem.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Dem der på varsels sirenerne er de vandrette skiver, og de er bare dubleret, så der stadig er noget lyd tilbage ved fejl på enkelte. men måske er der flere enkelte inden i hver, det ved jeg ikke.

Christen

Reply to
Christen Fihl

Side 14-15 i dagens 24Timer:

"Saudi-moskeer bedes skrue ned for volumen"

Reply to
Christen Fihl