halogen effektforbrug

Hej NG

Jeg sidder lige og regner lidt på noget effektforbrug i nogle halogener, og er ikke sikker på at denne her udregning er rigtig nok:

5 spots a 20W, 12V 5*20 = 100W v. 12V

P=U*I

100W/12V=8,33A

transformeret til 230V

230V/12V = 19,16 8,33A / 19,16 = 0,43A v. 230V

0,43A*230V = 98,90W

Så vidt jeg kan se udfra det er at uanset hvilket effektforbrug der er på en given dims, så er det det samme effektforbrug ved en anden spænding.

Er det korrekt?

--
Venlig Hilsen
Michal

Ja, naturligvis. -hvis du ser bort fra afrundingsfejl og tab i transformatoren.

I hvilket tilfælde at effektforbruget rent faktisk bliver højere.

Puuha. Så kender jeg en som skal ha' skiftet et par halogenspots :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Michal skriver:

Ja

Hvorfor ? En effektiv elektronisk transformer og dit tab er minimalt.

Elektronisk transformer? Er alle trafoer ikke elektroniske?

Mht. tab, der er ikke pga tabet personen skal skifte, men snarere pga. den høje effekt. 11W er en del mindre end 100W ;)

Man kunne naturligvis blot pille nogle af spotsne fra, og lade resten være på kun 10W.

Men han har desværre ikke været i stand til at finde spots på 10W overhovedet. Og jeg er asso ikke ligefrem kendt på halogenmarkedet :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Michal skriver:

Nej, mange af dem er mekaniske :-)

Ja, energisparepærer er billigere i brug, derfor hedder de......... nåh ja, energisparepærer.

Ja

Stift eller spotpærer eller ?

Hvilke lamper taler vi om ?

Hmm, består de ikke alle af to spoler som transformerer spænding vha. induktion? Er det ikke en elektronisk virkning?

[snip sparepærer]

Spots, dvs halogen"bulb" + spot. Ikke kun selve bulben/stifthalogenen.

Halogenlamper :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Ha, tænker du på roterende omformere, som dem vi brugte i gamle dage til at komme fra 12V DC til 220V AC. Med en motor, der trak en generator ?

Bo Bjerre skriver:

Eller dem der laver 15kV 16,66 Hz ud fra 50 Hz ?

Michal skriver:

Nej, det er magnetisme :-)

Av - dem har jeg ikke set så mange af....

Den Sun, 30 Jan 2005 23:18:51 +0100, "Klaus D. Mikkelsen" skrev:

Tysk lokomotiv?

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

I tell myself, "I told you so."
Reply to
Jens Petersen

Svenskerne bruger osse 16 2/3 Hz. Det giver bedre drejningsmoment ved lave omdrejninger, og det havde man brug for på malmbanen. Moderne lokomotiver ligner en switchmode power supply: De starter med en stor ensretter og en ladeblok. Herefter hakker de strømmen i stykker og bygger den spænding og frekvens, der passer til belastning og hastighed.

Jens, Petersen skriver:

Nej, forsyningen dertil.

I dag er Europa et stort 50 Hz net, skal man lave det om til kørespændingen, som er 15kV 16 2/3Hz bruger man roterende transformere.

jeg beklager at jeg ikke kunne lade være med at kommentere på din oplysning om at transformere var "mekaniske"

Med venlig hilsen og håndgemæng

Jaja, det er da rigtig. Men det er stadig ikke mekanisk.

Vi snakker ikke om 15kV 16.66Hz ;)

Hmm, heller ikke mig. Jeg troede også de mest normale var selve stifterne. Men IKEA er vist begyndt at sælge mange af spot-typen.

--
Venlig Hilsen
Michal

Den Mon, 31 Jan 2005 18:19:01 +0100, "Klaus D. Mikkelsen" skrev:

Ja, klart. Jeg havde først skrevet 'Tysk jernbane' men rettede det af uransalige årsager :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Pray for me - what harm can it do?
Reply to
Jens Petersen

Uran-saglige ?

Uran er et grundstof, der på grund af kernespaltning frigør energi, der kan bruges i kraftværker..

Michal skriver:

Hold to magneter op mod hinanden - er det elektrisk ?

Agh damn..... :-)

Spot typen er vidst den ældste (så vidt jeg husker) i "husmandsbrug".

Bo Bjerre skriver:

Arh... du tager strøm på mig......

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Der kan du bare se, jeg kender klaphat til halogentyper :)

Tusind tak for hjælpen.

--
Venlig Hilsen
Michal